Sida 21 av 25

Postat: fre mar 26, 2010 8:33 pm
av Mattias J
Var ju ett tag sedan det skrevs någoting här, så det är kanske på tiden med en update.

Har inte hänt sådär jätte mycket tack vare motivationsbrist pga allt strul med tjuvar och skit, men nu är den tillbaka i högform, tacka fan för det så man får någoting gjort.

Plockade ur motorn och kapade bort de gammla motorfästena och passade på att flytta motorn lite i sidled, passade samtidigt på att mäta in drivaxlarna till en så gynsam vinkel som möjligt för att få drivlinan att hålla lite bättre.
Förhoppningsvis :hihi: .

Ny låda har införskaffats, eller rättare sagt 2st nya lådor från lancia delta med mycket bättre utväxlingsförhållande för strippen.
Jag lät diffen vara osvetsad och kör istället med lancias viscodiff, om det kommer fungera eller bara enhjula och paja återstår att se.

Har även inhandlat ett nytt sprut av mina kompisar på TS Motor, Tommy och svalle, det senaste Emerald k3+ som inte har släppts än, helt underbart sprut till underbara pengar, kan inte fatta att inte fler kör med det.

Även nya kamaxlar har inhandlats från CatCams 252 grader vid 1,25mm och 10,75mm lyft.

Nu håller jag på att montera den nya alukylaren och intercoolern jag fått köpa ny tack vare någon tyckte att det var rätt att sno min gammla.
En kabelhärva byggs för fullt, fan vad jag älskar el, det är min grej lixom......

En alu fuelcell har införskaffats och svetsats om av kompisen Pelle till dubbla anslutningar.

Spakstället är numera vajerstyrt istället för den gammla staget som var byggt av ett gammalt hyllplan.

Tänkte slänga in lite bilder på fortskridningen i garaget snarast möjliga så man kanske får lite peppning att lägga på ett kol med det sista :hihi:

specen på kammarna kommer nedan. tror dom blir bra till henne


Bild

Postat: fre mar 26, 2010 9:18 pm
av __Mackee__
blir så glad å höra att ngn kommit åt de banan som vatt i ens garage
fattar inte hur folk inte kan skilja på ditt o mitt hur svårt kan de vara ?

Postat: sön mar 28, 2010 5:56 pm
av Mattias J
__Mackee__ skrev:blir så glad å höra att ngn kommit åt de banan som vatt i ens garage
fattar inte hur folk inte kan skilja på ditt o mitt hur svårt kan de vara ?

folk är som de är. man få helt enkelt förklarar för dom på det hårda sättet hur det fungerar med det här "ditt och mitt" när man får tag i dom som jag gjorde :hihi:


presspassning på kylare och intercooler är det iaf :)

ska plocka bort 2 celler så att kylaren ich ic:n kommer i samma höjd, blir lite lättare att göra fästen.

Bild

Postat: sön mar 28, 2010 11:41 pm
av Daniel 850
har du fått hem kammarna? vad fick du ge för dom hemma?

//Daniel

Postat: mån mar 29, 2010 1:35 am
av Mattias J
Daniel 850 skrev:har du fått hem kammarna? vad fick du ge för dom hemma?

//Daniel

tjena, ja dom ligger här, jag gav 3850kr för dom.

Postat: mån mar 29, 2010 8:57 am
av E34 RRT
äntligen lite liv i denna tråden igen! :thumbright:

Postat: mån mar 29, 2010 11:48 am
av Mikael S
Jobba jobba :)

Postat: tis mar 30, 2010 7:36 am
av Mattias J
tack för uppmuntran killar =) , det behövs ibland.

en opel topp som jag portat, 99% klar, har även gjort om förbränningsrum.

Bild

Bild


håller även på med en fiat topp, justerade förbränningsrum och ordentligt portad med 36/38 i minsta area, ska få 46mm insugs ventiler istället för 43,5 som där sitter nu, volvo säte ska monteras. ska svetsa runt förbränningsrummen och justera packningsytan.
Mycket arbete kvar minst 30 timmar till känns det som.
Ska bli kul att se både vad den flödar och hur den fungerar i verkligheten, får köra med den snälla toppen sålänge.

Bild

Bild

Postat: lör apr 03, 2010 11:28 pm
av Mattias J
Vi skulle mappa kompisens brutala 850 idag men en av lucas spridarna bestämde sig abrubt för att sluta fungera. Således tänkte jag piffa upp stämmingen lite med hjälp utav en gammal klänning som hängde på verkygstavlan av någon anledning?.
Vill inte veta varför egentligen, men man blir ju nyfiken :hihi:



Bild

Postat: sön apr 04, 2010 10:25 pm
av Erland Cox
Förbränningsrummet till Fiaten skulle jag inte gjort i två steg. Gör dom konvexa hela vägen från sätet och ut så flödar toppen bättre. 45 graders säte, sen 2mm 40 grader, 2mm 35 grader, 2mm 30 grader osv. Sen får du slipa ut det mot cylinderväggen. Erland.

Postat: sön apr 04, 2010 11:05 pm
av Mattias J
Erland Cox skrev:Förbränningsrummet till Fiaten skulle jag inte gjort i två steg. Gör dom konvexa hela vägen från sätet och ut så flödar toppen bättre. 45 graders säte, sen 2mm 40 grader, 2mm 35 grader, 2mm 30 grader osv. Sen får du slipa ut det mot cylinderväggen. Erland.

Tack för tipset Erland.

Jag har köpta kolvar med plan kolvtopp nu så även om jag gör kanterna helt konvexa så kommer jag ha runt original kompförhållande, fast utan den jobbiga klämspalten som den har.

Funderar på att resa insugskanalen ytterliggare och lägga plast i golvet nästan hela vägen fram till sätet. Alternativt dra ut sätesringarna och svetsa den första biten så jag får en mjukare radie.
Felet är den, att när jag breddar golvet ner mot sätet så försvinner mkt av den den lilla radie där är.
Sätena måste ur på insug ändån då jag måste montera andra sätesringar som sväljer 46mm ventil, Fiatens är alldeles för tunna.

Vad tror du om detta?

Ska vi ta en kopp av ditt underbara kaffe nån kväll när du har tid / lust testa lite på en kanal och förbränningsrum?



Mvh Matte

Postat: mån apr 05, 2010 3:47 am
av Erland Cox
Jo men det får vi göra. Kom ikväll kl.23.50 så kan vi frossa lite på Max först.
Vi bor på Max mellan 24 och 01 nästan varje natt. Erland.

Postat: tis apr 13, 2010 5:43 pm
av Mattias J
lite bilder på en lancia delta 16v topp jag körde häromdagen


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: sön apr 18, 2010 12:37 pm
av Mattias J
fick agera alu smed igår och göra min egen intercooler för mina andra är stulna, sen fick pelle svetsa ihop det, blev ganska bra tycker jag för att vara gjort i rappet.

Cellpaketet är av märket Trust och har hög verkningsgrad tack vare invändiga kylflänsar inne i cellerna.

Bild


Bild


Bild

Postat: mån apr 19, 2010 7:49 pm
av Mattias J
Ska köra med den integrerade wastegaten på holseten för enkelhetensskull hade jag tänkt.
Hur stort bör man fila upp hålet? någon som har bra tips på var man kan hitta större wastegatebricka?