Volvo 242 M60B40 Turbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Motorn ser ju ut att sitta som gjuten dit!
Tror volvo hade planerat just en M60 dit när dem byggde 240 ;D
Tror volvo hade planerat just en M60 dit när dem byggde 240 ;D
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Grusbusen okey, ja än så länga har jag inte hunnit hårdköra nått så har knappt fått upp nån temp.
ska testa att flytta vattentempgivaren till mätaren oxå för det känns som den visar fel där den sitter nu i övre kylarröret.. iofs kan jag ju kolla på datorn vad jag har
för vattentemp.
vad har du för oljetemp vid normal/hård körning?
org vevhusvent? får du bort e85 någorlunda ifrån oljan?
många frågor, men kul att jämföra lite
helrätt stuk du har på bilen din oxå
Rama ja special e de väll inte men hade inge bättre namn för de just då
.. bakaxeldelar som byggt de. man använder aut starkrans och bultar de bakom svänhjulet. dubbla bultmönster så man kan köra 2 olika plattor..
ska testa att flytta vattentempgivaren till mätaren oxå för det känns som den visar fel där den sitter nu i övre kylarröret.. iofs kan jag ju kolla på datorn vad jag har
för vattentemp.
vad har du för oljetemp vid normal/hård körning?
org vevhusvent? får du bort e85 någorlunda ifrån oljan?
många frågor, men kul att jämföra lite

helrätt stuk du har på bilen din oxå

Rama ja special e de väll inte men hade inge bättre namn för de just då

- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
benkoilovikka jo nog e den gjuten där.. finns inte mycke plats över nu
satt och snegla på en annons på en bmw 12a men de får bli i ett annat liv

satt och snegla på en annons på en bmw 12a men de får bli i ett annat liv

- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Wikstrom såg jag glömt att svara på din fråga.
har bara byggt en avgastunnel annars orginal.
har bara byggt en avgastunnel annars orginal.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Vi kör med org. placering på vattentempgivarna. Fungerar bra.
Ang. oljetempen är vi aldrig över 85 grader. Dock tror jag att givarens placering gör att verkligheten ligger ca 10 grader högre. Kör med dubbla 25 raders oljekylare med termostatkylda fläktar. Samt en 16" spal på vattenkylet. Ändå har vi vid hårdkörning på bana lite temperaturbroblem, men utan huv funkar det fint.
Har byggt en simpel vevhusburk som är inkopplad till org. utloppet på blocket under insuget, denna slang ansluter högt upp på burken. I toppen av burken ett filter och en avtappning i botten. Motorn ventilerar endel men trycker inte ur sig någon olja. (Den syns nog på nån bild i dyno tråden, sitter i bakkant mot torpeden med chromat filter)
Är du nöjd med svänghjulet från Bakaxeldelar? När jag byggde mitt svänghjul sålde jag en kopia samt ritningarna på det till Jonas på Bakaxeldelar
Ska du köra bilen nåt i bänk framöver? flyttar iofs. på sig fint med 0,5bar redan
Ang. oljetempen är vi aldrig över 85 grader. Dock tror jag att givarens placering gör att verkligheten ligger ca 10 grader högre. Kör med dubbla 25 raders oljekylare med termostatkylda fläktar. Samt en 16" spal på vattenkylet. Ändå har vi vid hårdkörning på bana lite temperaturbroblem, men utan huv funkar det fint.
Har byggt en simpel vevhusburk som är inkopplad till org. utloppet på blocket under insuget, denna slang ansluter högt upp på burken. I toppen av burken ett filter och en avtappning i botten. Motorn ventilerar endel men trycker inte ur sig någon olja. (Den syns nog på nån bild i dyno tråden, sitter i bakkant mot torpeden med chromat filter)
Är du nöjd med svänghjulet från Bakaxeldelar? När jag byggde mitt svänghjul sålde jag en kopia samt ritningarna på det till Jonas på Bakaxeldelar

Ska du köra bilen nåt i bänk framöver? flyttar iofs. på sig fint med 0,5bar redan

reine skrev:Grusbusen okey, ja än så länga har jag inte hunnit hårdköra nått så har knappt fått upp nån temp.
ska testa att flytta vattentempgivaren till mätaren oxå för det känns som den visar fel där den sitter nu i övre kylarröret.. iofs kan jag ju kolla på datorn vad jag har
för vattentemp.
vad har du för oljetemp vid normal/hård körning?
org vevhusvent? får du bort e85 någorlunda ifrån oljan?
många frågor, men kul att jämföra lite
helrätt stuk du har på bilen din oxå![]()
Rama ja special e de väll inte men hade inge bättre namn för de just då.. bakaxeldelar som byggt de. man använder aut starkrans och bultar de bakom svänhjulet. dubbla bultmönster så man kan köra 2 olika plattor..
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
ja jag tror jag flyttar min andra givare till orginaslplats oxå.
du verkar ju bygga för att klara av höga tempraturer på oljan iallafall
Såg nu på bilderna vart du satt burken, jag måste nog hitta på ett annat ställe eftersom det är lite mer trångt bakom min motor.. men de löser sej väll framöver.
jaha så de va du de. han höll på att prata om det när jag va dit och köpte de av han.
än sålänge verkar det funka riktigt bra och det är ju en riktigt smart lösning tycker jag
men du kör med act va? nöjd med dom grejorna?
den är ju körd hos ppf förut i en annan bil, men ska väll mappa om den framöver då jag byggt om grenrör, annat avgas, annat soppasystem, tryckrör osv osv sen den mappningen.
du verkar ju bygga för att klara av höga tempraturer på oljan iallafall

Såg nu på bilderna vart du satt burken, jag måste nog hitta på ett annat ställe eftersom det är lite mer trångt bakom min motor.. men de löser sej väll framöver.
jaha så de va du de. han höll på att prata om det när jag va dit och köpte de av han.
än sålänge verkar det funka riktigt bra och det är ju en riktigt smart lösning tycker jag

men du kör med act va? nöjd med dom grejorna?
den är ju körd hos ppf förut i en annan bil, men ska väll mappa om den framöver då jag byggt om grenrör, annat avgas, annat soppasystem, tryckrör osv osv sen den mappningen.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
var iväg och körde drifting på mittsverigebanan i helgen. riktigt kul va de
allt funka som de skulle motormässigt förutom att de vart varmt som fan efter ett par varv..
men utan huv funka det hyffsat iallafall.
ganska skönt att bara kunna slänga i vilken växel man vill och gasa så släpper de
Men väghållningen är kaos så det blir till att göra nått åt de som jag sagt många gånger förr.
även en hydralisk handbroms och andra stolar är ett måste tror jag.
bilder... har jag inte mycket av men här är några ialafall
kaffepaus på vägen ner

bilarna redo för lite åka

lite sladd


slänger in nån film senare när jag har tid

allt funka som de skulle motormässigt förutom att de vart varmt som fan efter ett par varv..
men utan huv funka det hyffsat iallafall.
ganska skönt att bara kunna slänga i vilken växel man vill och gasa så släpper de

Men väghållningen är kaos så det blir till att göra nått åt de som jag sagt många gånger förr.
även en hydralisk handbroms och andra stolar är ett måste tror jag.
bilder... har jag inte mycket av men här är några ialafall
kaffepaus på vägen ner

bilarna redo för lite åka

lite sladd


slänger in nån film senare när jag har tid
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Fränt!
Film film film film
!
Film film film film

I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
vi hade 3st gopro som gick hela dan så det är många timmar som måste klippas bort.. men de kommer så småningom
men förvänta dej ingen proffsdrifting.. lite mer bambi på hal is

men förvänta dej ingen proffsdrifting.. lite mer bambi på hal is

- kolle__
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 252
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:31 pm
- Ort: Huskvarna
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Hur har du gjort med krängningshämmare fram? Eller fick den plats efter du byggt om tråget?
Team Trailer Trash
volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm
https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm
https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
har flyttat ner den ca 2cm och kortat stagen lika mycket.
vet ej om det är en bra lösning, men den sittet ju där iallafall
vet ej om det är en bra lösning, men den sittet ju där iallafall

- kolle__
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 252
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:31 pm
- Ort: Huskvarna
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Ok tack för svar, får nog testa nåt liknande
Team Trailer Trash
volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm
https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm
https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
tjena! nu blir de väl kanske lite offtopic?
Jag håller på o ställer i ordning en 245 med m50 i och är brydd om de bara är att koppla ihop m50 kontakten med volvo kontakten som sitter mitt på torpeden? har hittat vad alla pins på m50 går till samt färger på kablar.
MVH Robban
Jag håller på o ställer i ordning en 245 med m50 i och är brydd om de bara är att koppla ihop m50 kontakten med volvo kontakten som sitter mitt på torpeden? har hittat vad alla pins på m50 går till samt färger på kablar.
MVH Robban
Robert Karlsson Ånge
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
det går säkert mixtra ihop kontakterna på nått vis.
jag drog nya kablar till all el när jag montera m50in och använde mej av bmws runda kontakt istället.
jag drog nya kablar till all el när jag montera m50in och använde mej av bmws runda kontakt istället.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
En film med lite bana/drifting.. va meningen de skulle bli mer film men eftersom de har regnat 99% av detta år så blir de inge mer.
http://www.youtube.com/watch?v=9tmDXFkp ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9tmDXFkp ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;