Sida 21 av 24
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor aug 09, 2012 10:33 pm
av benkoilovikka
Motorn ser ju ut att sitta som gjuten dit!
Tror volvo hade planerat just en M60 dit när dem byggde 240 ;D
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor aug 09, 2012 10:46 pm
av reine
Grusbusen okey, ja än så länga har jag inte hunnit hårdköra nått så har knappt fått upp nån temp.
ska testa att flytta vattentempgivaren till mätaren oxå för det känns som den visar fel där den sitter nu i övre kylarröret.. iofs kan jag ju kolla på datorn vad jag har
för vattentemp.
vad har du för oljetemp vid normal/hård körning?
org vevhusvent? får du bort e85 någorlunda ifrån oljan?
många frågor, men kul att jämföra lite

helrätt stuk du har på bilen din oxå
Rama ja special e de väll inte men hade inge bättre namn för de just då

.. bakaxeldelar som byggt de. man använder aut starkrans och bultar de bakom svänhjulet. dubbla bultmönster så man kan köra 2 olika plattor..
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor aug 09, 2012 10:49 pm
av reine
benkoilovikka jo nog e den gjuten där.. finns inte mycke plats över nu
satt och snegla på en annons på en bmw 12a men de får bli i ett annat liv

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor aug 09, 2012 10:51 pm
av reine
Wikstrom såg jag glömt att svara på din fråga.
har bara byggt en avgastunnel annars orginal.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: fre aug 10, 2012 7:15 am
av Grusbusen
Vi kör med org. placering på vattentempgivarna. Fungerar bra.
Ang. oljetempen är vi aldrig över 85 grader. Dock tror jag att givarens placering gör att verkligheten ligger ca 10 grader högre. Kör med dubbla 25 raders oljekylare med termostatkylda fläktar. Samt en 16" spal på vattenkylet. Ändå har vi vid hårdkörning på bana lite temperaturbroblem, men utan huv funkar det fint.
Har byggt en simpel vevhusburk som är inkopplad till org. utloppet på blocket under insuget, denna slang ansluter högt upp på burken. I toppen av burken ett filter och en avtappning i botten. Motorn ventilerar endel men trycker inte ur sig någon olja. (Den syns nog på nån bild i dyno tråden, sitter i bakkant mot torpeden med chromat filter)
Är du nöjd med svänghjulet från Bakaxeldelar? När jag byggde mitt svänghjul sålde jag en kopia samt ritningarna på det till Jonas på Bakaxeldelar
Ska du köra bilen nåt i bänk framöver? flyttar iofs. på sig fint med 0,5bar redan
reine skrev:Grusbusen okey, ja än så länga har jag inte hunnit hårdköra nått så har knappt fått upp nån temp.
ska testa att flytta vattentempgivaren till mätaren oxå för det känns som den visar fel där den sitter nu i övre kylarröret.. iofs kan jag ju kolla på datorn vad jag har
för vattentemp.
vad har du för oljetemp vid normal/hård körning?
org vevhusvent? får du bort e85 någorlunda ifrån oljan?
många frågor, men kul att jämföra lite

helrätt stuk du har på bilen din oxå
Rama ja special e de väll inte men hade inge bättre namn för de just då

.. bakaxeldelar som byggt de. man använder aut starkrans och bultar de bakom svänhjulet. dubbla bultmönster så man kan köra 2 olika plattor..
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: lör aug 11, 2012 10:05 am
av reine
ja jag tror jag flyttar min andra givare till orginaslplats oxå.
du verkar ju bygga för att klara av höga tempraturer på oljan iallafall
Såg nu på bilderna vart du satt burken, jag måste nog hitta på ett annat ställe eftersom det är lite mer trångt bakom min motor.. men de löser sej väll framöver.
jaha så de va du de. han höll på att prata om det när jag va dit och köpte de av han.
än sålänge verkar det funka riktigt bra och det är ju en riktigt smart lösning tycker jag
men du kör med act va? nöjd med dom grejorna?
den är ju körd hos ppf förut i en annan bil, men ska väll mappa om den framöver då jag byggt om grenrör, annat avgas, annat soppasystem, tryckrör osv osv sen den mappningen.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: mån aug 27, 2012 8:04 pm
av reine
var iväg och körde drifting på mittsverigebanan i helgen. riktigt kul va de
allt funka som de skulle motormässigt förutom att de vart varmt som fan efter ett par varv..
men utan huv funka det hyffsat iallafall.
ganska skönt att bara kunna slänga i vilken växel man vill och gasa så släpper de
Men väghållningen är kaos så det blir till att göra nått åt de som jag sagt många gånger förr.
även en hydralisk handbroms och andra stolar är ett måste tror jag.
bilder... har jag inte mycket av men här är några ialafall
kaffepaus på vägen ner
bilarna redo för lite åka
lite sladd
slänger in nån film senare när jag har tid
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: mån aug 27, 2012 9:47 pm
av Sten
Fränt!
Film film film film

!
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: mån aug 27, 2012 10:07 pm
av reine
vi hade 3st gopro som gick hela dan så det är många timmar som måste klippas bort.. men de kommer så småningom
men förvänta dej ingen proffsdrifting.. lite mer bambi på hal is

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor sep 06, 2012 5:42 pm
av kolle__
Hur har du gjort med krängningshämmare fram? Eller fick den plats efter du byggt om tråget?
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor sep 06, 2012 11:27 pm
av reine
har flyttat ner den ca 2cm och kortat stagen lika mycket.
vet ej om det är en bra lösning, men den sittet ju där iallafall

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: fre sep 07, 2012 6:30 am
av kolle__
Ok tack för svar, får nog testa nåt liknande
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tor okt 04, 2012 1:13 pm
av cd65r
tjena! nu blir de väl kanske lite offtopic?
Jag håller på o ställer i ordning en 245 med m50 i och är brydd om de bara är att koppla ihop m50 kontakten med volvo kontakten som sitter mitt på torpeden? har hittat vad alla pins på m50 går till samt färger på kablar.
MVH Robban
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tis okt 09, 2012 5:59 pm
av reine
det går säkert mixtra ihop kontakterna på nått vis.
jag drog nya kablar till all el när jag montera m50in och använde mej av bmws runda kontakt istället.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Postat: tis okt 09, 2012 6:01 pm
av reine
En film med lite bana/drifting.. va meningen de skulle bli mer film men eftersom de har regnat 99% av detta år så blir de inge mer.
http://www.youtube.com/watch?v=9tmDXFkp ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;