2.3-16 mercan
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Gammal..? Bah! Du e la inte torr bakom örona ens.
Har inte varit inne å spanat på ett tag, och blev först lite bekymrad när jag läste att du skulle bygga om pleniumet.
För jag fick för mig att du skulle skippa stagningen, men så var inte fallet som tur var. Ser micket praa yt.
Har också gått å lurat ett tag på matreal val till retainers, å ja undrar fan om inte Alumec e grejen istf. titan, har tidigare kört med alu. av okänd kvalitet, höll inte, Titan höll inte, de enda som hållit i längden är cr.molly.
Ps. Jag är inte bara snygg, jag är gammal också.

Har inte varit inne å spanat på ett tag, och blev först lite bekymrad när jag läste att du skulle bygga om pleniumet.
För jag fick för mig att du skulle skippa stagningen, men så var inte fallet som tur var. Ser micket praa yt.

Har också gått å lurat ett tag på matreal val till retainers, å ja undrar fan om inte Alumec e grejen istf. titan, har tidigare kört med alu. av okänd kvalitet, höll inte, Titan höll inte, de enda som hållit i längden är cr.molly.
Ps. Jag är inte bara snygg, jag är gammal också.

Ja.Det blir ju mer gbgskt korkat än så.
Ville ha valsat en diffusor.
Vart runt te en massa pajas företag,men ingen ville ta i det.
Så...då får man ju åka å handla en 3 axlig å göra det själv.
Fan.
Alltid samma visa.
Sen vart en gammal polare förbi med nyförvärvet,å det blev man ju inte mindre fartsugen av.
Vissa bilar...e helt enkelt mer rock n roll än andra.
Så e d bara.

Ville ha valsat en diffusor.
Vart runt te en massa pajas företag,men ingen ville ta i det.
Så...då får man ju åka å handla en 3 axlig å göra det själv.
Fan.
Alltid samma visa.
Sen vart en gammal polare förbi med nyförvärvet,å det blev man ju inte mindre fartsugen av.
Vissa bilar...e helt enkelt mer rock n roll än andra.
Så e d bara.
*Surkålsspecialisten*
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Diffusor dags.
Mkt latjande fram å tebax med olika lösningar innan det landa....gjorde faktiskt 3 olika utkast innan det blev till det nedan.
Turbosmällor ser ju ofta lite "space"-ade ut ju med detta,men...som sagt...

Bidde ju lite av stuket av en expansionskammare till en 2-taktare nästan
Men...tro mig...har allt räknat å stångats....länge...
.

Både diffusoröppningen å koningen syns tydligt.

Gjorde åxå ett "uttag" för luften till tomgångs styrningen mitt i alltihop.

Material å kvalitets fjolla?
Jag?
Nääääää......

Mkt latjande fram å tebax med olika lösningar innan det landa....gjorde faktiskt 3 olika utkast innan det blev till det nedan.
Turbosmällor ser ju ofta lite "space"-ade ut ju med detta,men...som sagt...
Bidde ju lite av stuket av en expansionskammare till en 2-taktare nästan

Men...tro mig...har allt räknat å stångats....länge...

Både diffusoröppningen å koningen syns tydligt.
Gjorde åxå ett "uttag" för luften till tomgångs styrningen mitt i alltihop.
Material å kvalitets fjolla?
Jag?
Nääääää......
*Surkålsspecialisten*
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det där insuget kommer nog funka super.
har juh 'diffusor' i mitt,, det fördelar luften klockrent.
men ändå vill jag bygga nytt.... =)
har juh 'diffusor' i mitt,, det fördelar luften klockrent.
men ändå vill jag bygga nytt.... =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jupp.
Har ju använt det tidigare med framgång,men som sagt..vet ju åxå om de som haft motsatt erfarenhet.
Lite ditt....lite datt då....

Även en prutt firar midsommar...naturligtvis i våra färger...
Men.
*trumvirvel*
Mer poppigt än så e nog...det här

Retainers....av Alumec...to rev to the moon....
E ju så.Eftersom inget annat funkar...så får vi ju tillverka vad vi behöver själva.
Har ju använt det tidigare med framgång,men som sagt..vet ju åxå om de som haft motsatt erfarenhet.
Lite ditt....lite datt då....

Även en prutt firar midsommar...naturligtvis i våra färger...
Men.
*trumvirvel*
Mer poppigt än så e nog...det här


Retainers....av Alumec...to rev to the moon....

E ju så.Eftersom inget annat funkar...så får vi ju tillverka vad vi behöver själva.

*Surkålsspecialisten*
Får fan bli lite bonusbilder.


Som synes ligger "städet" för innerfjädern lite grundare än vad det gör på en orginal retainer.
Detta för att kompensera för inspänning.
Vikten e inte kollad,men en kvalificerad gissning e runt 50% lägre än orginalet.
Sk Ra blev direkt ur svarven kollat i Mylab...0.44-0,46....
.Alumec säger jag bara...
Nöjd....japp...så e det...
Som synes ligger "städet" för innerfjädern lite grundare än vad det gör på en orginal retainer.
Detta för att kompensera för inspänning.
Vikten e inte kollad,men en kvalificerad gissning e runt 50% lägre än orginalet.
Sk Ra blev direkt ur svarven kollat i Mylab...0.44-0,46....



Nöjd....japp...så e det...
*Surkålsspecialisten*
Eftersom jag e en rastlös själ vart jag ju tvungen att ta mig ut te verkstan å kolla...
Jag e skadad....jag vet...

Hälften av första laddningen.


Ferrea vs orginal insug


Ferrea vs orginal avgas.


Svenskt fjäderstål för att ta oss till andra sidan av 10 000rpm...alltså tyngre,men....

..förståeligt kanske


Alumec vs orginal,å betänk då att Alumec e lika starkt å tufft som många tuffare stålsorter..när..


..inget man skojar bort direkt.


Alumec vs orginal.
Större än 32.60 går inte in i orginal lyftare.

Ja...vad säger man?

Jag e skadad....jag vet...
Hälften av första laddningen.
Ferrea vs orginal insug
Ferrea vs orginal avgas.
Svenskt fjäderstål för att ta oss till andra sidan av 10 000rpm...alltså tyngre,men....
..förståeligt kanske

Alumec vs orginal,å betänk då att Alumec e lika starkt å tufft som många tuffare stålsorter..när..
..inget man skojar bort direkt.
Alumec vs orginal.
Större än 32.60 går inte in i orginal lyftare.
Ja...vad säger man?

*Surkålsspecialisten*
Snuskigt.
Det är jättekul att få se dig gå i genom alla delar i bygget så här noggrannt!
Det är jättekul att få se dig gå i genom alla delar i bygget så här noggrannt!

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tack gubbar.
Ngt som känns roligt i sammanhanget e att vissa av de här delarna kommer att spridas världen över.
Tillverkade av svenska material.
Design "made in Åbro",å svarvade i torslanda...
Mest...för att vi kan
Nu återstår att eloxera retainerna svarta.
Svarta i tanke att ev sprickor skall kunna synas lättare under drift ngnstans nerför deras livs cykel,å då förhoppningsvis kunna begränsa ett ras.
All aluminium arbetshärdar ju dessvärre,sä även Alumec,men med den skillnaden att ur perspektivet med FEM analys osv så sker det mångfallt mkt senare än för ngt annat aluminium å tom senare än för många TiAl sorter.
Vill minnas att de flesta andra alu klarar runt 500´cykler.
Alumec mellan 5 å 7 miljoner.
Evigt liv anses detaljer ha när de passerar 10 miljoner.
Ger en ide iaf.
Efter eloxering alena får de en hårdhet av HRC65.
Som kontrast kan sägas att tex 2541(verktygs stål) landar runt 56-58 obehandlat.
Med industrikrom landar de runt HRC 80...
Ngt som känns roligt i sammanhanget e att vissa av de här delarna kommer att spridas världen över.
Tillverkade av svenska material.
Design "made in Åbro",å svarvade i torslanda...
Mest...för att vi kan

Nu återstår att eloxera retainerna svarta.
Svarta i tanke att ev sprickor skall kunna synas lättare under drift ngnstans nerför deras livs cykel,å då förhoppningsvis kunna begränsa ett ras.
All aluminium arbetshärdar ju dessvärre,sä även Alumec,men med den skillnaden att ur perspektivet med FEM analys osv så sker det mångfallt mkt senare än för ngt annat aluminium å tom senare än för många TiAl sorter.
Vill minnas att de flesta andra alu klarar runt 500´cykler.
Alumec mellan 5 å 7 miljoner.
Evigt liv anses detaljer ha när de passerar 10 miljoner.
Ger en ide iaf.
Efter eloxering alena får de en hårdhet av HRC65.
Som kontrast kan sägas att tex 2541(verktygs stål) landar runt 56-58 obehandlat.
Med industrikrom landar de runt HRC 80...

*Surkålsspecialisten*