2.3-16 mercan

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Jösses.
Du sa att du tömt tanken på E85...
Börjar fan tro vad jag vill om det...
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Gammal..? Bah! Du e la inte torr bakom örona ens. :hihi:

Har inte varit inne å spanat på ett tag, och blev först lite bekymrad när jag läste att du skulle bygga om pleniumet.

För jag fick för mig att du skulle skippa stagningen, men så var inte fallet som tur var. Ser micket praa yt. :thumbright:

Har också gått å lurat ett tag på matreal val till retainers, å ja undrar fan om inte Alumec e grejen istf. titan, har tidigare kört med alu. av okänd kvalitet, höll inte, Titan höll inte, de enda som hållit i längden är cr.molly.


Ps. Jag är inte bara snygg, jag är gammal också. 8)
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ja.Det blir ju mer gbgskt korkat än så.
Ville ha valsat en diffusor.
Vart runt te en massa pajas företag,men ingen ville ta i det.
Så...då får man ju åka å handla en 3 axlig å göra det själv.
Fan.
Alltid samma visa.

Sen vart en gammal polare förbi med nyförvärvet,å det blev man ju inte mindre fartsugen av.
Vissa bilar...e helt enkelt mer rock n roll än andra.
Så e d bara.

Bild
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

wOW

Inlägg av calle Bengtsson »

AC Cobra :) Vackert
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Diffusor dags. :mrgreen:

Mkt latjande fram å tebax med olika lösningar innan det landa....gjorde faktiskt 3 olika utkast innan det blev till det nedan.
Turbosmällor ser ju ofta lite "space"-ade ut ju med detta,men...som sagt...

Bild

Bidde ju lite av stuket av en expansionskammare till en 2-taktare nästan :lol:
Men...tro mig...har allt räknat å stångats....länge... :wink: .

Bild

Både diffusoröppningen å koningen syns tydligt.

Bild

Gjorde åxå ett "uttag" för luften till tomgångs styrningen mitt i alltihop.

Bild
Material å kvalitets fjolla?
Jag?
Nääääää......
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det där insuget kommer nog funka super.

har juh 'diffusor' i mitt,, det fördelar luften klockrent.
men ändå vill jag bygga nytt.... =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

shock: :wink:

Hur som helst....
MIN MOTOR HAR FÅTT EN SNABEL!!!

Jajamen.
E allt tänkt att den skall få luft genom den som på vilken elefant som helst,vilket i sin tur gör det hela lite naturligt å miljöanpassat på nå sätt.?

Bild

Bild

Bild
*Surkålsspecialisten*
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

snitsigt :thumbright:

ska bli mycket intressant att höra hur det funkar med dubbla spridarrader

//erik
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Jupp.
Har ju använt det tidigare med framgång,men som sagt..vet ju åxå om de som haft motsatt erfarenhet.

Lite ditt....lite datt då....

Bild

Även en prutt firar midsommar...naturligtvis i våra färger...

Men.
*trumvirvel*
Mer poppigt än så e nog...det här :wink:

Bild

Retainers....av Alumec...to rev to the moon.... :mrgreen:

E ju så.Eftersom inget annat funkar...så får vi ju tillverka vad vi behöver själva. :hihi:
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Får fan bli lite bonusbilder.

Bild

Bild

Som synes ligger "städet" för innerfjädern lite grundare än vad det gör på en orginal retainer.
Detta för att kompensera för inspänning.

Vikten e inte kollad,men en kvalificerad gissning e runt 50% lägre än orginalet.

Sk Ra blev direkt ur svarven kollat i Mylab...0.44-0,46.... :mrgreen: .Alumec säger jag bara... :lol: :mrgreen:

Nöjd....japp...så e det...
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Eftersom jag e en rastlös själ vart jag ju tvungen att ta mig ut te verkstan å kolla... :lol:
Jag e skadad....jag vet...

Bild
Hälften av första laddningen.

Bild
Bild
Ferrea vs orginal insug

Bild
Bild
Ferrea vs orginal avgas.

Bild
Bild
Svenskt fjäderstål för att ta oss till andra sidan av 10 000rpm...alltså tyngre,men....

Bild
..förståeligt kanske :mrgreen:

Bild
Bild
Alumec vs orginal,å betänk då att Alumec e lika starkt å tufft som många tuffare stålsorter..när..

Bild
Bild
..inget man skojar bort direkt.

Bild
Bild
Alumec vs orginal.
Större än 32.60 går inte in i orginal lyftare.

Bild
Ja...vad säger man? :mrgreen:
*Surkålsspecialisten*
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

man kan säga: NICE :thumbright:
Container
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jan 17, 2006 6:50 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Container »

grymt fint jesper.
Vem fan e GrpA?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Snuskigt.

Det är jättekul att få se dig gå i genom alla delar i bygget så här noggrannt! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Tack gubbar.

Ngt som känns roligt i sammanhanget e att vissa av de här delarna kommer att spridas världen över.
Tillverkade av svenska material.
Design "made in Åbro",å svarvade i torslanda...
Mest...för att vi kan :hihi:

Nu återstår att eloxera retainerna svarta.
Svarta i tanke att ev sprickor skall kunna synas lättare under drift ngnstans nerför deras livs cykel,å då förhoppningsvis kunna begränsa ett ras.
All aluminium arbetshärdar ju dessvärre,sä även Alumec,men med den skillnaden att ur perspektivet med FEM analys osv så sker det mångfallt mkt senare än för ngt annat aluminium å tom senare än för många TiAl sorter.
Vill minnas att de flesta andra alu klarar runt 500´cykler.
Alumec mellan 5 å 7 miljoner.
Evigt liv anses detaljer ha när de passerar 10 miljoner.
Ger en ide iaf.

Efter eloxering alena får de en hårdhet av HRC65.
Som kontrast kan sägas att tex 2541(verktygs stål) landar runt 56-58 obehandlat.
Med industrikrom landar de runt HRC 80... :hihi:
*Surkålsspecialisten*
Skriv svar