Sida 22 av 31
Postat: mån jun 16, 2008 9:39 pm
av 2.3-16
Jösses.
Du sa att du tömt tanken på E85...
Börjar fan tro vad jag vill om det...
Postat: tis jun 17, 2008 12:32 pm
av MotorKnyttet
Gammal..? Bah! Du e la inte torr bakom örona ens.
Har inte varit inne å spanat på ett tag, och blev först lite bekymrad när jag läste att du skulle bygga om pleniumet.
För jag fick för mig att du skulle skippa stagningen, men så var inte fallet som tur var. Ser micket praa yt.
Har också gått å lurat ett tag på matreal val till retainers, å ja undrar fan om inte Alumec e grejen istf. titan, har tidigare kört med alu. av okänd kvalitet, höll inte, Titan höll inte, de enda som hållit i längden är cr.molly.
Ps. Jag är inte bara snygg, jag är gammal också.

Postat: tis jun 17, 2008 7:27 pm
av 2.3-16
Ja.Det blir ju mer gbgskt korkat än så.
Ville ha valsat en diffusor.
Vart runt te en massa pajas företag,men ingen ville ta i det.
Så...då får man ju åka å handla en 3 axlig å göra det själv.
Fan.
Alltid samma visa.
Sen vart en gammal polare förbi med nyförvärvet,å det blev man ju inte mindre fartsugen av.
Vissa bilar...e helt enkelt mer rock n roll än andra.
Så e d bara.

wOW
Postat: ons jun 18, 2008 10:08 am
av calle Bengtsson
AC Cobra

Vackert
Postat: ons jun 18, 2008 10:50 pm
av 2.3-16
Diffusor dags.
Mkt latjande fram å tebax med olika lösningar innan det landa....gjorde faktiskt 3 olika utkast innan det blev till det nedan.
Turbosmällor ser ju ofta lite "space"-ade ut ju med detta,men...som sagt...
Bidde ju lite av stuket av en expansionskammare till en 2-taktare nästan
Men...tro mig...har allt räknat å stångats....länge...

.
Både diffusoröppningen å koningen syns tydligt.
Gjorde åxå ett "uttag" för luften till tomgångs styrningen mitt i alltihop.

Material å kvalitets fjolla?
Jag?
Nääääää......
Postat: tor jun 19, 2008 9:12 am
av Kadett4wd
Det där insuget kommer nog funka super.
har juh 'diffusor' i mitt,, det fördelar luften klockrent.
men ändå vill jag bygga nytt.... =)
Postat: tor jun 19, 2008 5:52 pm
av 2.3-16
shock:
Hur som helst....
MIN MOTOR HAR FÅTT EN SNABEL!!!
Jajamen.
E allt tänkt att den skall få luft genom den som på vilken elefant som helst,vilket i sin tur gör det hela lite naturligt å miljöanpassat på nå sätt.?

Postat: lör jun 21, 2008 12:36 pm
av ergu
snitsigt
ska bli mycket intressant att höra hur det funkar med dubbla spridarrader
//erik
Postat: lör jun 21, 2008 1:59 pm
av 2.3-16
Jupp.
Har ju använt det tidigare med framgång,men som sagt..vet ju åxå om de som haft motsatt erfarenhet.
Lite ditt....lite datt då....
Även en prutt firar midsommar...naturligtvis i våra färger...
Men.
*trumvirvel*
Mer poppigt än så e nog...det här
Retainers....av Alumec...to rev to the moon....
E ju så.Eftersom inget annat funkar...så får vi ju tillverka vad vi behöver själva.

Postat: lör jun 21, 2008 3:22 pm
av 2.3-16
Får fan bli lite bonusbilder.
Som synes ligger "städet" för innerfjädern lite grundare än vad det gör på en orginal retainer.
Detta för att kompensera för inspänning.
Vikten e inte kollad,men en kvalificerad gissning e runt 50% lägre än orginalet.
Sk Ra blev direkt ur svarven kollat i Mylab...0.44-0,46....

.Alumec säger jag bara...
Nöjd....japp...så e det...
Postat: lör jun 21, 2008 9:27 pm
av 2.3-16
Postat: lör jun 21, 2008 9:35 pm
av Blom
man kan säga: NICE

Postat: lör jun 21, 2008 10:25 pm
av Container
grymt fint jesper.
Postat: lör jun 21, 2008 11:06 pm
av mattias
Snuskigt.
Det är jättekul att få se dig gå i genom alla delar i bygget så här noggrannt!

Postat: sön jun 22, 2008 7:17 am
av 2.3-16
Tack gubbar.
Ngt som känns roligt i sammanhanget e att vissa av de här delarna kommer att spridas världen över.
Tillverkade av svenska material.
Design "made in Åbro",å svarvade i torslanda...
Mest...för att vi kan
Nu återstår att eloxera retainerna svarta.
Svarta i tanke att ev sprickor skall kunna synas lättare under drift ngnstans nerför deras livs cykel,å då förhoppningsvis kunna begränsa ett ras.
All aluminium arbetshärdar ju dessvärre,sä även Alumec,men med den skillnaden att ur perspektivet med FEM analys osv så sker det mångfallt mkt senare än för ngt annat aluminium å tom senare än för många TiAl sorter.
Vill minnas att de flesta andra alu klarar runt 500´cykler.
Alumec mellan 5 å 7 miljoner.
Evigt liv anses detaljer ha när de passerar 10 miljoner.
Ger en ide iaf.
Efter eloxering alena får de en hårdhet av HRC65.
Som kontrast kan sägas att tex 2541(verktygs stål) landar runt 56-58 obehandlat.
Med industrikrom landar de runt HRC 80...
