Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

SFRO var på besök i garaget idag och genomförde en slutbesiktning av escorten. :thumbright: :D
Gick kanonbra och bilen uppförde sig precis som en escort SKA göra. :lakrits: :eclipsee_steering:
Super kul!! Stort tack till Gustav Ulander!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av jonas landin »

GRATTIS!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Painlake Racing »

Grattis! :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av j björk »

:thumbright:
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Swärd »

Va kul! :thumbright:
Den ser grymt fin ut!
Ska bli kul att se den i sommar!

/Marcus
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Great :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

:arrow:
Senast redigerad av mrabarth den lör okt 27, 2012 7:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jens Gustavsson »

mrabarth skrev:helt orginal.. Fanns ingen tid att justera dom också. Jag var för snål... :wink:
hur ställer du helt orginal? om det sitter justerbara kamdrev så kan de va hur tokiga som helst man måste ha indikator klocka. om jag inte mins helt fel är 0.8mm vid ödp på insug/ avgas en bra grund inställning.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

:D Jag jämförde orginaldreven mot de justerbara när de stod på 0 på graderingen. Det såg helt likt ut va jag kunde se.. Men visst kan det skilja någon grad. Sen finns det ju ett visst glapp i rörpinnen som sitter i kammarna mot drevet. Det är ju lika glappt oavsett orginaldrev eller justerbart men det bryr sig ingen direkt om, det måste röra sig om minst 2gr det med. :wink:
Jag kan egentligen inget annat än att hålla med dig.. Jag borde ha mätat upp det mer noggrannt. Nu är det ju knappast någon ide att justera kammarna då jag inte står uppkopplad i bänken.
Synd att pengarna tog slut. Annars hade det varit intressant att återvända till dynotech för mer optimering. Borde bli någon skillnad iaf. Som den är nu så är den otroligt snäll på låga varv samt tomgång. Men den svarar riktigt gott på varv med. Man behöver ju inte dra den till 7000 i varje växling på väg till korvmojen.. :mrgreen:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jens Gustavsson »

du behöver ingen bromsbänk eller pengar för att kolla om de står rätt :)
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Johan Lindberg »

Varför vill man igentligen skala om från början, har noterat att det är så på de flesta bromspapper att dom har 2 olika skalor på "Y". Det mest logiska är väll att ha samma värde på Y-axeln på båda linjer så ser man precis?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av robban »

För att få mer visuell precision.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av robban »

Bild
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar robban!! :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Har pysslat lite till på bilen.
Veckan har gått åt till lite besiktnings prylar som är bra att ha.
Eftersom jag demonterat bakre stötfångare där original skyltbelysning sitter monterad. Måste man ju bygga dit något annat. Har kollat upp alla möjliga varianter som ser mer eller mindre opassande ut på en så slät bakdel. Hittade två "lysskruvar" från ett tidigare Mride bygge som jag hade liggande i en låda. Toppen!! Var på vippen att sätta borren i den nylackade bilen. Men som tur var skulle jag bara kolla hur brett de lyste, när de visade sig vara trasiga... Ides inte beställa nya så jag fick helt enkelt lov att hitta på något annat.
Så här blev skyltbelysningen. Bockade i borstad rostfri plåt och självhäftaden IP68 vattentät ledtejp i varmvid färg. Nu missar nog ingen mitt regnummer iaf.. :-)


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mrabarth den fre nov 02, 2012 6:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar