chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Thomas Palmgren »

chellquist skrev:
Thomas Palmgren skrev:Kan det vara så att den här 02:an träffade en svart 80 quattro en kort stund vid Alvik :thumbright:
Japp var ute å mappade lite. :thumbright: Fint mos i små tyskarna :hihi:
hehe jodå det är det, men mycket vill ha mer brukar det väl heta :doh:
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Dags att uppdatera tråden lite tror jag bestämt.
Jag har bruksat med bilen nästan hela sommaren och nu går den riktigt städat och jag är nöjd med registeret upp till 1 kilo ladd. Kanske man skulle kunna trixa lite mera med tändkurvan men det får vara bra tillsvidare
Växellådan håller på att ge upp för synkringarna till 2an och numera även 3an är slut. Avgassytemet har börjat att ta lite i balken bak eller kardanaxeln men det är ett mindre skönhetsfix på en lyft.

Håller på att fundera vinterns uppgraderingar. Hoppas kunna byta utväxling och växellåda till 5vxl samt ev i med finmotorn. Dessutom så passade jag på att köpa hem ett nytt sprut när jag ändå var på tjänsteresa i usa

Bild
4000kr för ett sprut med 8-kanals sekvensionellt på spridare och tändning samt internloggning och usb kontakt. Fick med 4bars mappsensor och kabelstam i priset.
Jag tänkte skrota edis grejjerna jag kört på tidigare och köra med 36-1 hjul samt wastefire tändning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Välkommen hem och dina planer ser lovande ut! Släpp lös mig på bakvagnen snart så jag får fixa den!! :thumbright:
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Re: chellquist BMW 2002 - 73 - Planerar vinterns uppgraderin

Inlägg av chellquist »

Här händer det inte mycket annat än teorier och små inköp men äntligen har snön tinat framför garageporten så det är väl dags å sätta upp årets mål på denna bil.
I år är det dags att prioritera abris å nymans bilar. Bjuda igen lite tid helt enkelt. Det börjar bli bråttom för abris att få i hop sin bil så han inte förlorar vadet :hihi:
Planen på min bil är iaf
Få dit lamellbakaxeln.
Nytt sprut/tändning (ms3x) med ls2 spolar.
Hänga upp avgasrör och grenrör på ett bättre sätt så det blir tyst en gång för alla!

Spolar: cheva ls2. Ska beställa kontakten också
Bild
Har fixat färdigt i sprutet och nu har till och med programvaran lämnat beta stadiet. Alltid något
Bild
Man börjar bli kör sugen lixom
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: chellquist BMW 2002 - 73 - Planerar vinterns uppgraderin

Inlägg av Nicke Nyman »

Gytt med en uppdatering!! :)

// N.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Inlägg av chellquist »

Då var man äntligen igång med lite bilmek och inte så lite heller. Vilken superhelg vi har haft i abris nya garage som vi fick inviga efter en lång hård vinter med husrenoveringar, husbygge och alldeles för mycket jobb. En hel mek helg med fri tid från bådas familjer :thumbright: bara meka hur mycket som helst. Vilka grymma fruar alltså.

Planen var att ta in båda 02orna för att bygga ny härva på min och byta väghållning/bromsar på abris bil men eftersom lagren och nya däcken inte dök upp itid så blev det fokus på mitt elsystem istället.
Bild
Väldigt fint att få glida in på blanka nymålade golvet i abris nya garage. Så klart blev det en invigningsskål :thumbright:
Bild
Sen blev det rensat i orginal elsystemet och bort med gamla ms1/edis härvan och planering samt mätning av nya härvan. Vi får tacka Mattias Sandgren som dök upp med boschkontaker och kabelstrumpa. Härvan blev inte klar så bilder på den får vänta. Boxen blir iallafall under sätet och säkringar/relä får bli brevid handskfacket
Bild
Torpedkabelgenomföring model pem-koppling-cykelslang :lol:
Bild
Tidigare har jag och Nyman tillsammans med dr Bosse fixat med moddningen av e21 diffen. Vi har fnulat ut ett sätt att få in 2extra lameller liknande som det är på 02 orginal 75% diff. Detta ska så klart testas så fort bilen rullar igen. Jättetack till Nyman som fixat maskin jobben och hållt i piskan :banka:
Nya lameller
Bild
Så blev lamellbromsen
Bild
Lagom spänd hoppas vi
Bild
Bara resten kvar nu :whistle:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det där skruvstycket känner jag igen :thumbright: jobba på nu så att det kan bli nån 02 duell i sommar
Bild
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Jo många vansinninga ideer har nog suttit mellan dom käftarna :-))

Är du igång med 02an så ....
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

nää, jag har ju stans bästa e12 istället för den tråkiga bilen nu
Bild
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Grattis till Mekhelgen får man väl säga. Se nu till och skruva mycket så ni kommer ut och kan gasa lite i sommar.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jaha, hur gick de här då??? Den går ju fint... :)

// N.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har ju haft chansen att vara paparazzi många gånger, men misslyckats - ni har väl en del bilder själva ? :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Äntligen som Gert brukar säga :D Nu är härva och MS3X monterad och testad och här kommer en liten rapport.

Bilen går klart bättre med MS3xan än någonsin med MS1extra och det är ju ett jättelyft att jobba i Tunerstudio istället för megatune. Vi byggde ny härva, skippade edis prylarena och triggade 36-1 hjulet direkt i MS'et. LS2 spolarna går just nu som wasted coil on plug och verkar lira bra även om jag har bara laddat på upptill 1.2bar än.
Helt underbart med Extrakortet bara att ansluta rubbet utan att behöva löda in extragrejjer i boxen...

I veckan började vi testa att mappa mot spjälläge istället för mapp. Alpha-n-hybrid läget kör jag med nu och jösses vilket lyft. Helt plötsligt så har jag gassvar nästan som en mc och redan nu efter en kvälls auto-tunande i tunerstudio så går bilen mycket renare och mjukare än den någonsin gjort som vilken snäll bruksbil som helst :hey:
När jag körde MS1an mot mapsignal så fick jag lita ganska mycket på lamdakorrigering på sugmotorn eftersom separataspjäll och kam med halvdåligt vakum blev svårmappat.

Inom kort så kommer jag montera kamsync och börja köra sekventionellt och kanske sätta upp dubbla ve-tabeller. TPS på sugmotorn och SD på överladd med mappsensorn utflyttad till pleneumet som mattias tipsat om.

Jag måste också tipsa om en bra länk med tuninginformation för dom som vill veta mer om MS tps-mappning som hjälpte mej att fatta mer :thumbright:
http://77e21.info/megasquirt.htm" onclick="window.open(this.href);return false; jag kommer även att sno kamsynk ideen därifrån http://77e21.info/mscampossensor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Får kasta in några bilder ifall intresse finns
m10tic
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av m10tic »

Hmmm tyckte det var lite motorvrål i natt runt kröken......hmm var det den vita faran månne???
/Peter
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Haha det finns ju 2 vita faror på teg en med 3" och en utan :hey:
Skriv svar