en helt vanlig BW s360 på en 2-litersfyra
Kommer från restriktorbil och det är det bästa sättet att visa hur det blir när en kompressor bottnas! Precis som Big Al skriver längre upp så bottnar man normalt inga turbos i bänken och därför är det svårt att hitta kurvor som visar en GARANTERAT bottnad kompressor, fast här kommer en utan restriktorUndre bilden verkar vara från en restriktorbil, anser det bli en skev jämföring då de bottnar kompressorn LÅNGT innan turbinen.
Alexanders kurva tyder dock på en bottnad turbin vad jag kan se(info längre ned på papperet).
Den kommer få problem att sjunga ut på höga växlar då värmen inte kommer ut, den kommer troligen bli mycket spikkänslig på hög belastning.
En farlig setup mao.
Du förutsåg innan hans bänkning att den inte skulle prestera öht. eftersom toppen inte var portad. Vad jag kan bedöma så hade du fel där.Den kommer få problem att sjunga ut på höga växlar då värmen inte kommer ut, den kommer troligen bli mycket spikkänslig på hög belastning.
En farlig setup mao.
Nja, då förutsätter ju det att man satt dit FEL turbo från början, om du själv tittar på en flödesmapp så ser du att det är på ett visst laddtrycksområde som varje turbo klarar att leverera mest luft (med bibehållen verkningsgrad) vill man "kliva utanför" den förutsedda mappen så är det tvunget att varva turbon hårdare = högre laddtryck.Kadett4wd skrev:Du kan om du vill kika på flödesmappen,whilliam skrev:
Några andra här ovanför framhåller hur/att man ska trimma motorn!? Jag skulle gärna vilja veta hur ni menar att detta ska göra nån nytta? Observera att jag nu utgår ifrån att det redan sitter en RÄTT anpassad turbo på ekipaget (som tillgodoser att register/körbarhet och effekt är inom den målsättning man har) Ponera att jag vill ha lite mer effekt i ett sådant läge och berätta HUR man ska gå till väga?
Jag vet att det GÅR men det skulle vara mycket intressant att höra vilka tips ni kommer med?
Men det kan finnas mer att plocka på annat ställe i flödesmappen.
Ponera du trimmar upp 100hk maskin till 200hk och lägger laddet på 0.5bar och motorn ger 300hk.
Turbon är inte effektiv, men motorn ger mer...
Enligt det resonemang som förs från Rimbomartins sida är den inte bottnad, den KAN vara bottnad uppe på högre varv MEN om laddtrycket hade höjts till vad en S360 gillar att ladda (runt 2.7Bar) så hade den gett betydligt högre effekt, säkert över 700Hp vid 6000Rpm (på höga varv, kanske det inte hade blivit någon ökning)Annars har du en typiskt bottnad kompressor här:
Ja det går att mäta, men du får köra lite långsammare pull för att se om värmen drar iväg mer än vad den bör mot tryckökningen.Erland Cox skrev:Kan man inte se när temperaturen på luften på kompressorn börjar stiga om den är utanför sin kompressormap?
När den stiger mer än när den ligger innanför rätt verkningsgrad.
Erland
Och jag anser inte den presterade nåt vidare fortfarande.whilliam skrev: Du förutsåg innan hans bänkning att den inte skulle prestera öht. eftersom toppen inte var portad. Vad jag kan bedöma så hade du fel där.
Nu förutser du att den kommer att vara spikkänslig, jag tvivlar på att du har rätt.
Nej, sa jag ju! Och du vandrar iväg och pratar om helt annat? Det går inte att få körbarhet utan laddtryck! Om du kan förklara hur du får upp vridmomentet på en 2-litersmaskin till det som krävs utan att ladda så kan ju alla andra motortrimmare lägga ner verksamheten. Den aktuella bromskurvan hade ju nära 590 navNm vid 4800Rpm (eller + 400Hp om du så vill) och det går ju inte på nåt annat sätt!?Kadett4wd skrev:Kikar man på flödesmappen för en S256 så lämnar den luften 476hk behöver redan vid 0.7-0.8bar om man designar motorn för det.
Och jo det går att få körbarhet, men det kostar en slant, men det kostar JAG gärna på för att få en trevligare maskin som inte topplock spricker på, etc etc.(värmeproblemen jag pratade om)
Här nämner du självutnämnda, i toppen av dem alla lär vi väl klassa in Rimbomartin, då tycker jag det blir lite intressant det du skrivit efter att Big Al hade bänkat sin: "Allt detta special i turbon och bara 100-200rpm tidigare spool än killen med liknande turbo?"Och jag anser det inte fel på nåt vis, då detta sätt att överladda är mycket vanligt i motorsport.
Yttersta exemplet på detta bör vara Indy Kart serien.
De ligger på en lite högre nivå än svenska självutnämnda turbopreppare, turboservice mfl mfl.
Jag tycker det är ett ytterligt exempel på en maskin som upplevs svårkörd. Finns naturligtvis ännu sämre, som inte ens drar på varv. Har du tittat på en rallycrossmotors effektkurva? De skulle gråta om den kom igång så där sent. Självklart platsar den säkert nånstans (bankörning?) men jag har fått för mig att det mest är en bus/gatbil och då tror jag inte att man är nöjd med en sån kurva? (vad tycker han som kör?)en maskin som lämnar så mycket mos på låga tryck är de som enkelt bottnar turbos, Corsan som MattiasH har är ett ypperligt exempel på detta, kolla hans bromspapper längre upp i tråden, analysera det lite.
Bromsad i samma bromsbänk som Alexanders cossie dessutom.
Kan nästan garantera wastegaten var stängd i slutet på pullet.
Och det är ju faktiskt det vissa suktar efter eftersom turbon anses vara effektivast då.
Säg att man har problem med slirande koppling.whilliam skrev: MEN om laddtrycket hade höjts till vad en S360 gillar att ladda (runt 2.7Bar) så hade den gett betydligt högre effekt, säkert över 700Hp vid 6000Rpm (på höga varv, kanske det inte hade blivit någon ökning)
Kom ihåg att vi hamnat här i diskussionen enbart för att vi pratat "bottnad turbo" i vart fall skrev jag dit 2.7Bar bara för MattiasH skrev att turbon var bottnad och laddar man 1.8Bar är den ju INTE det?Daniel-635 skrev:Säg att man har problem med slirande koppling.whilliam skrev: MEN om laddtrycket hade höjts till vad en S360 gillar att ladda (runt 2.7Bar) så hade den gett betydligt högre effekt, säkert över 700Hp vid 6000Rpm (på höga varv, kanske det inte hade blivit någon ökning)
Man vet att vid 1,2 bars laddtryck slirar kopplingen.
Motorn ger mest effekt på 2,7 bar.
Är det då bäst att köra på 2,7 bar eller på 1,1 ?