Sida 23 av 51
Postat: lör jul 04, 2009 8:41 am
av Johnny H
Tommy Luhr skrev:kommer att tänka på dåligt ventilspel/otät ventil direkt..
Men hade ni separata avgastempar med?
Det skall ju inte gå sönder vid dom effekterna liksom.
Kan ju faktiskt bara vara toppackningen som är blåst med.
Vi har bara ett uttag för avgastemp, och den sitter turbons inlopp.
När jag tänker på det så tror jag faktiskt att den sitter på "fel" sida för att kunna läsa av 1an också.
Och tänker man på det så skulle den ju faktiskt inte lämna mkt effekt om en ventil legat och läkt hela tiden. Detta ska kollas noga innan jag river den. Intressant var bara förnamnet.
Vilken tur att sånt här händer....då får man ju lära sig lite nya saker.

Postat: lör jul 04, 2009 8:43 am
av Johnny H
Dallleee skrev:Ja de där sög ju rejält

Men hör av dig imorn ifall du får tag på nån trailer så kanske man kan åka ner ifall du inte har tid beroende på hur tidigt jag ska va hos syrran
Ska kolla runt efter en idag. Måste ju svetsa ihop Mercedesen åt kunden idag också.

Postat: lör jul 04, 2009 12:43 pm
av Tommy Luhr
fan vad synd att ni inte körde 4 avgastempar, då hade ni sett direkt om nått varit fel.
Men det är bara att bita ihop och komma tillbaka ännu starkare:)
Postat: lör jul 04, 2009 12:54 pm
av Johnny H
Tommy Luhr skrev:fan vad synd att ni inte körde 4 avgastempar, då hade ni sett direkt om nått varit fel.
Men det är bara att bita ihop och komma tillbaka ännu starkare:)
Tänkte faktiskt inte att det skulle behövas på en så "standard" motor.
Men man lär sig hela tiden.
Postat: sön jul 05, 2009 4:29 pm
av Johnny H
Idag har jag börjat riva lite smått....siktar på att ha lös toppen imorgon.
Postat: sön jul 05, 2009 6:45 pm
av Dallleee
Klart toppen är borta imorn, annars blire stora piskan!

Postat: sön jul 05, 2009 7:05 pm
av Johnny H
Dallleee skrev:Klart toppen är borta imorn, annars blire stora piskan!

Kom hit och hjälp mig lyfta upp den på lyften då

Postat: sön jul 05, 2009 10:42 pm
av Johnny H
Vart lite halvrädd för Dalles piska så jag ryckte av toppen ikväll.
Hoppsan poppsan kan man väl säga.
Några teorier?
Suddig bild:

Postat: sön jul 05, 2009 11:36 pm
av Tommy Luhr
bränd ventil= otät ventil eller för klent ventilspel
Postat: sön jul 05, 2009 11:48 pm
av Dallleee
"tur" de bara var sånt litet fel eller är de nått mer som tagit skada?
Postat: mån jul 06, 2009 6:55 am
av RoGGaH
Ja de var ju skönt att det inte var värre.
Hur såg resten ut?
Skulle tror på samma grejer som Tommy.
Postat: mån jul 06, 2009 6:55 am
av Johnny H
Tommy Luhr skrev:bränd ventil= otät ventil eller för klent ventilspel
Jag får hoppas på det.
Fast ventilen var så pass tät att det inte läkte igenom när jag testade att fylla förbränningsrummen med t-sprit när den var isär.
Kan en sån skada repareras igen?
Lite synd att behöva kassera en topp liksom.
Jag får helt enkelt byta till en annan topp och testa igen.
Sen kom jag att tänka på en annan sak.
Är det någon som vet ifall man skulle tjäna på att åka med dubbla insug/avgaskammar på dessa maskiner?
BMW M50 tex så har man ju en del att tjäna på det?
Postat: mån jul 06, 2009 6:56 am
av Johnny H
RoGGaH skrev:Ja de var ju skönt att det inte var värre.
Hur såg resten ut?
Skulle tror på samma grejer som Tommy.
Turbo osv verkar ha klarat sig. Det syns då inga skador.
Dom kanske tål att det kommer halva ventilsäten osv igenom den? Ha ha

Postat: mån jul 06, 2009 8:23 am
av j björk
Det går säkert att svetsa toppen, men det är ju inte så smidigt.
Kolla ordentligt i avgashuset så inget sitter där!
Tråkigt med strul

Postat: mån jul 06, 2009 8:30 am
av Johnny H
j björk skrev:Det går säkert att svetsa toppen, men det är ju inte så smidigt.
Kolla ordentligt i avgashuset så inget sitter där!
Tråkigt med strul

Hoppas det. Jag får kolla med Topplocksverkstan om han kan lösa detta.
Han ska ju ändå få fixa en topp åt mig så...
Tråkigt ja...men va fan...man måste ju lära sig något också.
Kanke e nått fel på mig, men jag tycker sånt här e intressant.