Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Moggemx »

Är väl kanske inte att rekommendera att åka med ~1200nm på en 765 med sinter :P
Bild

Benko har svarvat av och balanserat svänghjulet med koppling åt mig, samt tillverkat ett centreringsdorn! tack för det
Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av benkoilovikka »

Hörru du kan ju ta gasen och blånera centreringsdonet och de som är runt tryckplattan! så behåller de sin glans ;)
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Evinrude »

Moggemx skrev:Bild på ledsen sinter
Man kanske får fimpa 765an ändå...
Förstärkningarna i bakvagnen, är det för säkerhetsskull eller är det något som började ge sig?
Hur hade du förstärkt diffästet?

Porrig koppling iaf, kommer bli najs som fan! :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av knotan »

jag förstår varför man vill byta bort 765an.

ett till exempel på hur en 765 med sinter ser ut när man försöker åka med 1000+nm :hihi:

jag han byta 3 lameller på en sommar innan jag tröttnade :hihi:

Bild http://www.projekteffekt.nu/media/wp-co ... sinter.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av robban »

Man får ta hänsyn till att morgan inte shimsat koppligen samt att han har en tung bil. Och dumpar koppligen på höga växlar ofta (iaf enligt vad man ser på filmen) :)

Hur många mil fick du i sommar morgan?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av knotan »

Låter precis som min körstil då hehe
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Moggemx »

Hehe, Ja den har väl inte haft ett direkt lätt liv kan man väl säga :D 4:an pallade den inte att dumpa lös hjulen på ;)
Men som sagt är impad över att den hållit så bra som den gjort ändå, och som robban säger så har jag inte shimsat in den rätt heller för att hitta det optimala trycket..
Förjävla skön koppling att köra med annars som pallar mycket, skulle tro att om man håller sig under 1000nm och är lite snällare så borde den nog hålla finfint :)

Har inte kollat exakt hur mycket det blivit, men har hunnit med en sväng upp till Kiruna till jobbet (~20mil enkel väg) och sen endel lek.. så skulle väl tippa på en 60-70mil iaf !

Evinrude: Förstärkningarna gjorde jag bara som förebyggande och för att det fanns plats och såg ganska lämpligt ut, sen om det gör nån skillnad vet jag inte :P
Har inte konstruerat om diffästet ännu, Klurar lite på hur jag ska göra det ännu!

Knotan: Hehe, Den såg lite halvtrött ut den lamellen ;P Vilken bil har du kört med den?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Jannek »

Den kopplingen har sett sin sista sommar :)
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av E34 RRT »

4:an pallade den inte att dumpa lös hjulen på

nu förstår jag varför inte växellådor osv håller.. :hihi: :hihi: :twisted:
Niklas.E
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av knotan »

min pallade precis att köra loss 4an så länge jag höll mej till lekdäcken(225-17) men när jag åkte gatdäcken (275-17) så ville den inte alls, men får tänka på att den bilen hade "ganska" aggressivt register med kompressor och sen 340 i toppfart med 1500kilo , femman va det godnatt direkt om man försökte få loss den på (det som hände dem två ggr när den tappade puckar)

i denna bilen va det
http://www.garaget.org/?car=70661" onclick="window.open(this.href);return false;


idag skulle jag aldrig komma på tanken att köra enkelskivigt med så pass mycket effekt,

bygger man rätt med 3 skivig så blir den minst lika lättkörd som en enkelskivig men riskerar aldrig att slira (noga uträknat förhållande mellan huvud och kopplingscylinder och sen "slir-ventil" melllan, och sen bygga om så man får lite längre slaglängd på pedalen än brukligt.

i mincran så hade jag 50% längre slaglängd på pedalen (dvs ett jättelångt hängande spakställ för både broms och koppling) den va minst lika lättkörd med koppling å¨broms som en orignal micra trots bnetyudligt tuffare rejsbelägg och 3 skivig QM sinter
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Moggemx »

Okey, Grym bil f.ö den där supran ;)
Har faktiskt inte tänkt på dedär med att räkna fram rätt storlek på slavcyl och huvudcyl..Mycket bra ide!
Blir nog att laborera litegrann på den biten, Måste ju gå att köra normalt med ju.. Annars är det ju ingen gatbil föfaan ;P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Pimplaren »

Ang diffästet funderar jag på att borra upp allt till m14 och brassa i en 12.9 insexa! samt ett nytt fäste på BMW kombinerat med powerflex silentblocks, borde bli lagom på en gatbil? :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Evinrude »

Är det inte själva fästet som går av, inte bulten?
Får smida till nåt fräsigt med plattjärn eller nåt, av ska det fan inte kunna gå iaf. :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Moggemx »

Bra ide där å borra upp till m14 ;)
Förra gången den gick av så var det själva fästet som gav sig, men nu sist var det bulten som gick av.
Har inte tänkt på det tidigare, men är ju som ett försänkt säte i själva fästet som bussningen ska passa i (typ som en styrning) så att inte bulten behöver ta all kraft själv, Såg nu när jag rev isär allt att hylsan i centrum av bussningen var rätt så demolerad så styrningen har som inte gjort nån nytta alls så bulten har fått ta allt stryk.. Kan vara därför det har havererat för mig hela tiden :)
Så smider på att bygga en kraftigare styrning dit som centrumhylsan går in i för att få bort mer kraft från bulten!

Ska fixa bild så ni förstår hur jag menar, är så kass på förklaringar :D
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Jims
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 14, 2009 9:25 am
Ort: Haparanda

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo M-Power (Bakvagns justerings tips

Inlägg av Jims »

Fyfan de ser riktigt bra ut dedär morgan! Sjuk koppling, förstår att de inte är billiga grejer detdär.

Följer ditt projekt med spänning :)
Skriv svar