Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

hittade ståldreven, kostade skjortan :)
laddar bara 1bar än så länge, första körningen när jag drog ur den på fullt ladd så gick drevet av när jag kom mot 6000varv nånstans.
så han bara en fullgasrepa innan det haverarade.
får väl ta och testa ett till orginaldrev, för bevisligen så får man inte ventilsallad än trots månen7kammen :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:hittade ståldreven, kostade skjortan :)
laddar bara 1bar än så länge, första körningen när jag drog ur den på fullt ladd så gick drevet av när jag kom mot 6000varv nånstans.
får väl ta och testa ett till orginaldrev, för bevisligen så får man inte ventilsallad än trots månen7kammen :D
har du nån moment nyckel? rent och inga skadade ytor?

vilken vev och svängdämpare?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:
Markus skrev:hittade ståldreven, kostade skjortan :)
har du nån moment nyckel? rent och inga skadade ytor?

vilken vev och svängdämpare?
jo jag har en momentnyckel, hittade att den skulle dras 60Nm sen vinkeldras 60grader.

veven är ju den nyare veven, och fram sitter det den 3 skiviga svängningsdmäparen/remhjulet.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det hålelr med std drevet om man är mer noga än en hjärnkirurg när man monterar.

dra moment med låsvätska på veven.
Mina "lek" motorer har alltid hållit då.
Gjort samma fel som dig men rasat ventiler på en k-kam :roll:
dock inget våldsamt planad topp
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

har en flaska locktight liggandes, får lossa bulten och smeta på lite sånt och dra åt den igen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

är det en B230?

kollat så allt passa ihop?

vanligt fel är att folk som bytt kamrem skiter i momentet sen skakar svänkdämparen sönder allt där fram på veven.

kolla så inte kopligen slirar när du vinkel drar!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:är det en B230?

kollat så allt passa ihop?

vanligt fel är att folk som bytt kamrem skiter i momentet sen skakar svänkdämparen sönder allt där fram på veven.

kolla så inte kopligen slirar när du vinkel drar!
kopplingen slirade inte men handbromsen orkade knappt hålla den stilla, men nu är det åtraget, vore som tusan ifall den lossnar igen...
Allibow
För mycket laddtryck

Inlägg av Allibow »

har kört lös remskivan och rensat bort "krysskilen" som sitter i kamdrevet på veven 2 ggr på min gltic ! .... blir alltid lika förvånad då det börjar rassla under bilen
[Vadfals Racing]
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Min gikk åt helvette en gång jag var i sverige. kilen gikk inte av. det hadde bara løsnet. lite papper och lagerlåsning från locktight så höll det i hop i 3 dagar til jag fikk ny bult från volvo och aluremhjul! ganska bra för at inte ha strammats bulten med annat en fingrorna och papper
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

har snackat lite med jens angående en tändmapp, har försökt bygga en efter hans rekomendationer, vad tror ni om den här?
kör på E85, inte bensin.

Bild
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Har varit ute och mappat den nu med den där tändmappen och 1bars laddtryck. skjuter på ritktigt fint. laddet sjunker 3-5kpa upp mot maxvarv, vet inteo m de är mottryck eller vad de beror på, har ingen tryckmätare inkopplad än.

Går riktigt ruppigt på tomgång och är svårmappad på låga varv. vet inte om jag har lite för vass kam, känns som den drar som bäst just när jag vill börja tänka på att växla...

Hur skulle motorn bete sig om jag köpte en liten snällare kam, låt oss säga en FS280 från folkraceshoppen?

månen7
Duration: 296° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°

FS280
Duration: 280° vid körspel
Lyft: 11.5mm
Nockvinkel: 110°

körspel enligt mätning verkar vara 0.50mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Markus skrev:Har varit ute och mappat den nu med den där tändmappen och 1bars laddtryck. skjuter på ritktigt fint. laddet sjunker 3-5kpa upp mot maxvarv, vet inteo m de är mottryck eller vad de beror på, har ingen tryckmätare inkopplad än.

Går riktigt ruppigt på tomgång och är svårmappad på låga varv. vet inte om jag har lite för vass kam, känns som den drar som bäst just när jag vill börja tänka på att växla...

Hur skulle motorn bete sig om jag köpte en liten snällare kam, låt oss säga en FS280 från folkraceshoppen?

månen7
Duration: 296° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°

FS280
Duration: 280° vid körspel
Lyft: 11.5mm
Nockvinkel: 110°

körspel enligt mätning verkar vara 0.50mm

kammen är inte för vass, på tex boströms motor ruppade den på lite på tomgång så klart men gick mycket fin i överigt, lätt körd :thumbright:

börja med en provtryckning om inte redan det är gjort sen sätt alla värde i tänd mappen på 23 grader under 130kpa på alla rpm.

att laddtrycket sjunker betyder att det är nått fel med lekage eller svåra avgastryck eller westgate problem.

sen kopla bort alla acc pumpar, bränsle cuttar vid motorbromsning mm sen försök få lamdan mellan 0.85-0.9, fungerar det inte då heller så gå igenom alla grundinstälningar snacka med emil eller mattias sangren nått kanse står fel i vems burken??
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu kör Markus MegaSquirt men alla styrsystem har ju liknande funktioner, så prova det som Jens föreslog.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

mattias skrev:Nu kör Markus MegaSquirt men alla styrsystem har ju liknande funktioner, så prova det som Jens föreslog.
precis, men är ju samma mjukvara som till Vemset som tur är :)

Tror jag har problem med Wetting eller vad det kallas, när bränsle lägger sig på insidan av insugsrören och sen rinner ner i förbränningsrummen lite nu och då.
tomgången funkar fint om den får vara på lite över 1000rpm, typ 1200 då går den men lite ruppigt.
lägre än så då kan den få för sig att dö av ibland.
har inte mappat in den 100% på låglast än, blev en snabbmappning igår inför ett race bara...

en tanke jag hade var så här:
säg att månen kammen ger mig 300 hästar vid 7000 varv, 250 vid 5000rpm och en effekttopp på kanske 8000rpm?

sätter jag dit en mindre vass kam så flyttar jag ner effekttoppen på registret, låt säga till 6000rpm, men då ger den bara 250 hästar vid 6000rpm så de slutar med att jag förlorar effekt över hela registret?
de vill säga att månenkammen är det givna valet, bara låta bli att varva mer än 7-7500 och aldrig vara uppe på effekttoppen.
stämmer tankegången eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Markus skrev:
mattias skrev:Nu kör Markus MegaSquirt men alla styrsystem har ju liknande funktioner, så prova det som Jens föreslog.
precis, men är ju samma mjukvara som till Vemset som tur är :)
Det är en sanning med modifikation, inte en meny eller inställning ser likadan ut. Det är bara tabeller och mappningen som är lik..

Månen-kammen är inte så snäll, så på tomgång blir det mycket pulser upp i insuget som hostar tillbaka bränslet istället för att suga i sig det. Därför kan det vara bra att lägga sig på lite högre tomgång så flödet kommer igång och den inte faller igenom lika lätt. Det finns hjälpmedel för det här med lite vassare styrsystem än MegaSquirt.

Och ja, en mindre vass kam flödar ju mindre.. så du förlorar ju sugmotoreffekt.
Senast redigerad av mattias den lör jun 14, 2008 3:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar