Sida 24 av 31

Postat: fre jun 27, 2008 9:21 pm
av 2.3-16
Visst har du rätt i det bror.
I princip kan man säga att all varmåldrad aluminium skall man ge fan i att sjunka ner TIGen i eftersom det tar ur varmåldringsegenskaperna i stor omfattning.Oavsett tillsats.

Alumec tex,e mer eller mindre inte svetsbart.

Vad gäller Säve...en kall Gordon,i kombination med ett studiebesök.
Så e det. :hihi:

Postat: fre jun 27, 2008 10:34 pm
av Croner
Har hört mycket om denna bil och dig ifrån polaren Henrik "Pianoman" Larsson. Han brukar mest sammanfatta det hela med sinnessjukt osv. Efter att ha läst en hel del så kan man inte mer än hålla med. Blir en arg tysk detta. :thumbright:

Postat: lör jun 28, 2008 6:20 am
av 2.3-16
Den gode Henke ja....gillar Henke..
:D

Postat: lör jun 28, 2008 7:22 am
av 2.3-16
Gordon.
Som svar på din fråga.
Ja.
Det e frigång så det klarar sig runt retainern.
Ligger i häradet 3/10mm,vilket e mer än tillräckligt som jag ser det.

Ngt som jag lurade på var dock det med hur oljan kommer upp i toppen för fjädrarnas kylning.
Mkt bottnande i att med de större/kraftigare fjädrarna frigörs ju av rent logiska skäl mer värme.
Men..de ligger ju mer eller mindre i oljebad under drift,så..ja..OM det vållar problem får jag väl hantera det då som jag ser det.

Postat: lör jun 28, 2008 7:34 pm
av Barpianisten
Croner missade en sak.
Jag sa att både bilen och du är sinnessjuka :hihi:
Mycke imponerande Jesper. Heroinpulkan kommer gå som en blixt!
Inte illa för en bil som inte skulle trimmas så mycket... :thumbright:

Postat: lör jun 28, 2008 9:00 pm
av Kadett4wd
jäkla fräna saker du visar på bild :)

men en fråga.. hur pass deformeras fjädern ihoptryckt?
Tänkte den kanske 'sväller' lite i diam.

Postat: sön jun 29, 2008 8:41 am
av 2.3-16
Kadett.
Ja,Bra fråga,å vi har kikat även på det "statiskt".
Svaret då e inte alls.
Under drift,dynamiskt,din gissning e så god som min.


HENKE!!!
Den borne raggarn har hittar till Sävar!!
Vad e nästa steg?
Att camaron får andningshjälp? :hihi:

Postat: sön jun 29, 2008 10:55 am
av *L.R*
Enligt Uddeholm är alumec svetsbart.

http://www.uddeholm.se/swedish/files/Al ... 000815.pdf

vad gäller anodisering är legeringar med kisel mindre lämpliga.

Ska man bygga saker med plåt ska man välja legeringar som är magnesiumlegerade. (alusorter som börjar med 5xxx)

till exempel 5005 eller 5754.

Postat: sön jun 29, 2008 3:47 pm
av 2.3-16
Ja.Mer eller mindre all lättmetall e svetsbart.
Frågan e väl snarare om man skall,å där e väl Alumec kanske inte högst på listan.(I likhet med de varmåldrade materialen.)

Vad sedan gäller magnesium samt kiselhalt e det långt ifrån hela sanningen.
Rent praktiskt ngt alla vi vet som tänt TIG svetsen i dem.

Postat: mån jun 30, 2008 8:42 pm
av Barpianisten
2.3-16 skrev: HENKE!!!
Den borne raggarn har hittar till Sävar!!
Vad e nästa steg?
Att camaron får andningshjälp? :hihi:
Någon måste ju hålla koll på dig
Bjud på en åktur sen så kanske jag konverterar min tro ;)
Inväntar med spänning på den stora dagen, men kom ihåg att ta det lungt med broder.

Postat: mån jun 30, 2008 10:33 pm
av *L.R*
2.3-16 skrev:Ja.Mer eller mindre all lättmetall e svetsbart.
Frågan e väl snarare om man skall,å där e väl Alumec kanske inte högst på listan.(I likhet med de varmåldrade materialen.)

Vad sedan gäller magnesium samt kiselhalt e det långt ifrån hela sanningen.
Rent praktiskt ngt alla vi vet som tänt TIG svetsen i dem.
Dock är jag nybörjare på tigsvetsning, men det var lättare att få till snygga svetsar i 5754 än 6083-t6. (fråga mig inte varför jag bygger en brevlåda till morsan i 5754-aluminium, och ja den ska eloxeras)

det jag menade med att använda mgnesiumlegerade plåt var om man ville eloxera det hela.

har du gjort ventilbrickorna själv förresten? synd att jag bor så långt bort, hade gärna gjort ett garagebesök.
:thumbright:

Postat: tis jul 01, 2008 8:01 am
av 2.3-16
Ja,ärligt sagt e nog mycket av det du ser "homebrew".
Det vi inte kan göra direkt i verkstan finns det polare som har maskiner till.

Överhuvudtaget det där med att svetsa de varmåldrade materialen e lite lurigt eftersom varmåldringsprocessen i grundmaterialet till del går förlorad.(varmåldringen anges av bla "T"et)

Sen,det där med nomenklatur.
Vi hade som sagt SIS...som blev till SS...så långt allt väl.
Jänkarna sitt SAE osv.
Å..numer skall hela skiten vara EN.
E ju en djungel,å jag förstår dem som av olika anledningar rakt av hållet sig till de amerikanska nomerna.
Men...så poppar ju material som Alumec upp tex..åsså sket det sig med..

Postat: tis jul 01, 2008 11:22 am
av Daniel-635
2.3-16 skrev: Sen,det där med nomenklatur.
Vi hade som sagt SIS...som blev till SS...så långt allt väl.
Jänkarna sitt SAE osv.
Å..numer skall hela skiten vara EN.
E ju en djungel,å jag förstår dem som av olika anledningar rakt av hållet sig till de amerikanska nomerna.
Men...så poppar ju material som Alumec upp tex..åsså sket det sig med..
Det där är ett jäkla skit , sen verkar ju Arne , Sverker o dom gubbarna
(verktygs stål) hänga med ett tag till dessutom......


Projektet är som vanligt mycket intressant att följa :thumbright:

Postat: tis jul 01, 2008 10:08 pm
av 2.3-16
Jahapp.
Balla ur va d...

Bild

Fick ju vridet spjällhuset mer linjärt iaf.

Bild

Vaccum station. Om d e ngt man använder på en turboknota e det ju vaccumuttag.
BTR,WG,Boost controller,MAP sensor,mätare osv osv.
La jag på vanliga Legris kopplingar,å det kombinerar man med PA slang för att få det bränslefast.
Vilken färg som helst på slangen naturligtvis...så länge de e svart :mrgreen:

Bild

Å...tja...hur faen hade det gått utan AN anslutning även till bromsservot?
Ja...insuget hade väl imploderat å servot kollapsat redan vid uppstart antar jag,så..vart ju bara ett att göra liksom...

Postat: tis jul 01, 2008 10:39 pm
av mattias
Det får gäääärna balla ur, inget av det du gör verkar komma till av en slump.. ;)