Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mas_74
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: sön aug 26, 2007 10:45 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mas_74 »

Johnny H skrev:
Tommy Luhr skrev:bränd ventil= otät ventil eller för klent ventilspel

Sen kom jag att tänka på en annan sak.
Är det någon som vet ifall man skulle tjäna på att åka med dubbla insug/avgaskammar på dessa maskiner?
BMW M50 tex så har man ju en del att tjäna på det?
Detta är en fråga som jag tror Gordon el Jesper kan svara på men jag är rätt säker att du inte tjänar på att sätta tex dubbla avgas kammar däremot kan man nog tjäna ev på kammar från en 2,5liters maskin att sätta på en 2,3a.

Mvh Magnus
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)

Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Hej!
Som sagt så ska det inte vara någon ide att köra dubbla kammar från tex avgas. De har iaf lika lyft och jag är rätt säker på att de har samma duration.
2.5-16 kammar ska vara bättre, men de är ju inte så lätta att få tag i tyvärr.

Synd med toppen, men du kan ju vara glad att blocket har klarat sig iaf!
Jag tippar med på för lite ventilspel.

En sak är ju säker, att den inte kommer bli sämre vid nästa bromsning :)

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Tack för er info. :)

Jag hade ett par 2,5 kammar på g men jag vet inte om dom är kvar ännu.

Jag river ut kolven och kollar bara för att vara säker på att ingen skada skett.
Häller man t-röd i loppet så rinner det inte undan snabbare än i någon annan cyl så det borde vara ok.
Men va fan...lika bra att dubbelkolla ändå.
Dessutom får man ju se om det ser ok ut vid vevlagren också.



Jo....
Nästa bromsning är den 20de denna månad. :-)
/Johnny Häggblad
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Johnny H skrev:Tack för er info. :)

Jag hade ett par 2,5 kammar på g men jag vet inte om dom är kvar ännu.

Jag river ut kolven och kollar bara för att vara säker på att ingen skada skett.
Häller man t-röd i loppet så rinner det inte undan snabbare än i någon annan cyl så det borde vara ok.
Men va fan...lika bra att dubbelkolla ändå.
Dessutom får man ju se om det ser ok ut vid vevlagren också.



Jo....
Nästa bromsning är den 20de denna månad. :-)
Här går det undan må jag säga! :thumbright:
Diesel
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Evileyer skrev:
Här går det undan må jag säga! :thumbright:
Ja just ja.
Måste passa på att tacka Dejvan och Svanholm för en överdrivet snabb service idag!

Tog det 2 timmar från första kontakt till att toppen var planad och klar så är det bra. Gick nog fortare ändå.

Fett nice. ;)
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Glömde ju mer saker.

Passade på att beställa en ny kamkedja idag också.
Den får gå tills en bättre kvalitetskedja är inhandlad.
Beställde 2 topp packningar också eftersom det alltid är väntetid på dom.
Om något pajar igen alltså.

Nu skulle jag bara haft två par 1200cc spridare också.
/Johnny Häggblad
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Bra att det flyter på!
Angående kamkedjor har jag en vanlig beställd från Mekonomen typ. Det har aldrig varit något problem med den. Enligt mig är det en myt att de ska vara dåliga. Har du bra olja så ska det inte vara några konstigheter.

Lycka till!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

GordonE skrev:Bra att det flyter på!
Angående kamkedjor har jag en vanlig beställd från Mekonomen typ. Det har aldrig varit något problem med den. Enligt mig är det en myt att de ska vara dåliga. Har du bra olja så ska det inte vara några konstigheter.

Lycka till!
Det kanske är så?
Fast jag har haft en maskin med helt nerslitna drev pga dålig kedja.
Men hur långt den gått vet man ju inte...
Nu blir det iaf en ny orginalkedja så den håller väl i år. :)
/Johnny Häggblad
mercedes
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön nov 18, 2007 1:39 pm
Ort: Habo

Inlägg av mercedes »

Hade du ny kedja till dom gamla dreven?då kan det gå rätt fort.Sätt dit ett oljemunstycke vid fördelardrevet så håller kedjan/dreven mycket längre.
MB 190e 2.3-16v turbo
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Idag har jag slipat in alla ventilerna.
Insug såg fint ut men avgasventilerna behövde en liten, liten sväng i ventilslipmaskinen för att bli helt runda/släta.

Imorgon ska jag försöka mäta upp ventilspelet så jag kan köpa de brickor som behövs för justeringen. Om jag inte har en sats någonstans?!?

PJ hjälpte till och plockade ut kolven från den skadade cylindern, och den hade faktiskt tagit lite stryk den med. Så nu måste jag fixa en kolv också...
Mkt att ta tag i imorgon alltså. :)
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

mercedes skrev:Hade du ny kedja till dom gamla dreven?då kan det gå rätt fort.Sätt dit ett oljemunstycke vid fördelardrevet så håller kedjan/dreven mycket längre.
Hur? Har du något tips??
/Johnny Häggblad
mercedes
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön nov 18, 2007 1:39 pm
Ort: Habo

Inlägg av mercedes »

Du tar det munstycke som sitter på en vanlig 102motor med dubbelkedja å sedan modda dit den.
MB 190e 2.3-16v turbo
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

I helgen har jag inte gjort någonting på bilen.
Min största storebror kom på besök från blekinge så det blev
åka Admiral och dricka 3 kartor öl istället. :twisted:

Men packningarna har iaf kommit så dom ska hämtas snarast.
Måste fixa ventilspelet också....
/Johnny Häggblad
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

jonny går både du och bilen på sprit nu menar du??tusan skall hem till byn i sommar och då står jag för drickat kan ta med en redig stereo också om du inte har??vi må ju bju pungen och bli apraka igen.ps min skitmersa finns kvar skall bara prova få upp den med en kompis som kör lastbil kan jag sponsra dig med den
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

readytorace skrev:jonny går både du och bilen på sprit nu menar du??tusan skall hem till byn i sommar och då står jag för drickat kan ta med en redig stereo också om du inte har??vi må ju bju pungen och bli apraka igen.ps min skitmersa finns kvar skall bara prova få upp den med en kompis som kör lastbil kan jag sponsra dig med den
Det låter som en fin ide.
Men bilen går icke på sprit utan vanlig 95 ;)
/Johnny Häggblad
Skriv svar