Sida 24 av 51
Postat: mån jul 06, 2009 9:31 am
av Mas_74
Johnny H skrev:Tommy Luhr skrev:bränd ventil= otät ventil eller för klent ventilspel
Sen kom jag att tänka på en annan sak.
Är det någon som vet ifall man skulle tjäna på att åka med dubbla insug/avgaskammar på dessa maskiner?
BMW M50 tex så har man ju en del att tjäna på det?
Detta är en fråga som jag tror Gordon el Jesper kan svara på men jag är rätt säker att du inte tjänar på att sätta tex dubbla avgas kammar däremot kan man nog tjäna ev på kammar från en 2,5liters maskin att sätta på en 2,3a.
Mvh Magnus
Postat: mån jul 06, 2009 11:12 am
av GordonE
Hej!
Som sagt så ska det inte vara någon ide att köra dubbla kammar från tex avgas. De har iaf lika lyft och jag är rätt säker på att de har samma duration.
2.5-16 kammar ska vara bättre, men de är ju inte så lätta att få tag i tyvärr.
Synd med toppen, men du kan ju vara glad att blocket har klarat sig iaf!
Jag tippar med på för lite ventilspel.
En sak är ju säker, att den inte kommer bli sämre vid nästa bromsning
Mvh Gordon
Postat: mån jul 06, 2009 7:45 pm
av Johnny H
Tack för er info.
Jag hade ett par 2,5 kammar på g men jag vet inte om dom är kvar ännu.
Jag river ut kolven och kollar bara för att vara säker på att ingen skada skett.
Häller man t-röd i loppet så rinner det inte undan snabbare än i någon annan cyl så det borde vara ok.
Men va fan...lika bra att dubbelkolla ändå.
Dessutom får man ju se om det ser ok ut vid vevlagren också.
Jo....
Nästa bromsning är den 20de denna månad.

Postat: mån jul 06, 2009 7:48 pm
av Evileyer
Johnny H skrev:Tack för er info.
Jag hade ett par 2,5 kammar på g men jag vet inte om dom är kvar ännu.
Jag river ut kolven och kollar bara för att vara säker på att ingen skada skett.
Häller man t-röd i loppet så rinner det inte undan snabbare än i någon annan cyl så det borde vara ok.
Men va fan...lika bra att dubbelkolla ändå.
Dessutom får man ju se om det ser ok ut vid vevlagren också.
Jo....
Nästa bromsning är den 20de denna månad.

Här går det undan må jag säga!

Postat: mån jul 06, 2009 7:52 pm
av Johnny H
Evileyer skrev:
Här går det undan må jag säga!

Ja just ja.
Måste passa på att tacka Dejvan och Svanholm för en överdrivet snabb service idag!
Tog det 2 timmar från första kontakt till att toppen var planad och klar så är det bra. Gick nog fortare ändå.
Fett nice.

Postat: mån jul 06, 2009 7:54 pm
av Johnny H
Glömde ju mer saker.
Passade på att beställa en ny kamkedja idag också.
Den får gå tills en bättre kvalitetskedja är inhandlad.
Beställde 2 topp packningar också eftersom det alltid är väntetid på dom.
Om något pajar igen alltså.
Nu skulle jag bara haft två par 1200cc spridare också.
Postat: mån jul 06, 2009 8:46 pm
av GordonE
Bra att det flyter på!
Angående kamkedjor har jag en vanlig beställd från Mekonomen typ. Det har aldrig varit något problem med den. Enligt mig är det en myt att de ska vara dåliga. Har du bra olja så ska det inte vara några konstigheter.
Lycka till!
Postat: mån jul 06, 2009 10:57 pm
av Johnny H
GordonE skrev:Bra att det flyter på!
Angående kamkedjor har jag en vanlig beställd från Mekonomen typ. Det har aldrig varit något problem med den. Enligt mig är det en myt att de ska vara dåliga. Har du bra olja så ska det inte vara några konstigheter.
Lycka till!
Det kanske är så?
Fast jag har haft en maskin med helt nerslitna drev pga dålig kedja.
Men hur långt den gått vet man ju inte...
Nu blir det iaf en ny orginalkedja så den håller väl i år.

Postat: tis jul 07, 2009 5:02 am
av mercedes
Hade du ny kedja till dom gamla dreven?då kan det gå rätt fort.Sätt dit ett oljemunstycke vid fördelardrevet så håller kedjan/dreven mycket längre.
Postat: ons jul 08, 2009 4:33 pm
av Johnny H
Idag har jag slipat in alla ventilerna.
Insug såg fint ut men avgasventilerna behövde en liten, liten sväng i ventilslipmaskinen för att bli helt runda/släta.
Imorgon ska jag försöka mäta upp ventilspelet så jag kan köpa de brickor som behövs för justeringen. Om jag inte har en sats någonstans?!?
PJ hjälpte till och plockade ut kolven från den skadade cylindern, och den hade faktiskt tagit lite stryk den med. Så nu måste jag fixa en kolv också...
Mkt att ta tag i imorgon alltså.

Postat: ons jul 08, 2009 4:38 pm
av Johnny H
mercedes skrev:Hade du ny kedja till dom gamla dreven?då kan det gå rätt fort.Sätt dit ett oljemunstycke vid fördelardrevet så håller kedjan/dreven mycket längre.
Hur? Har du något tips??
Postat: tor jul 09, 2009 4:24 am
av mercedes
Du tar det munstycke som sitter på en vanlig 102motor med dubbelkedja å sedan modda dit den.
Postat: sön jul 12, 2009 7:23 pm
av Johnny H
I helgen har jag inte gjort någonting på bilen.
Min största storebror kom på besök från blekinge så det blev
åka Admiral och dricka 3 kartor öl istället.
Men packningarna har iaf kommit så dom ska hämtas snarast.
Måste fixa ventilspelet också....
Postat: sön jul 12, 2009 7:54 pm
av readytorace
jonny går både du och bilen på sprit nu menar du??tusan skall hem till byn i sommar och då står jag för drickat kan ta med en redig stereo också om du inte har??vi må ju bju pungen och bli apraka igen.ps min skitmersa finns kvar skall bara prova få upp den med en kompis som kör lastbil kan jag sponsra dig med den
Postat: sön jul 12, 2009 7:57 pm
av Johnny H
readytorace skrev:jonny går både du och bilen på sprit nu menar du??tusan skall hem till byn i sommar och då står jag för drickat kan ta med en redig stereo också om du inte har??vi må ju bju pungen och bli apraka igen.ps min skitmersa finns kvar skall bara prova få upp den med en kompis som kör lastbil kan jag sponsra dig med den
Det låter som en fin ide.
Men bilen går icke på sprit utan vanlig 95
