Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Tack ska ni ha! Nu har jag blåst på coatingen på de andra rören igen. Det här är första grejen jag gör till Dustern i mitt egna garage inser jag nu :-)
Man ska egentligen inte lägga två lager och låta torka mellan gångerna (står på burken iaf), men jag tror ändå det kommer flyta ihop när det blir varmt på bilen. Annars får jag skylla mig själv, hehe.

Bild

Bild
Senast redigerad av Jonathan_ den sön jun 24, 2012 12:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av nicke.t »

snyggt hantvärk. :thumbright:
tel 0707149931
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av David Herbertsson »

Ser bra ut! Fina jobb du gör :thumbright: Var coatingen på sprayburk och hur mycket kostade den?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar! Nej coatingen kommer i små burkar som kostar 500 kr styck. Man behöver tre stycken till en singelturbo V8 och den läggs på med en vanlig lackspruta. En liten är att föredra :-)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av David Herbertsson »

Ok. Det va ett j-a pris.. Men ser fint ut och funkar säkert bra!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Haha, jag tycker det inte är så farligt faktiskt. När jag lindade de tidigare grenrören så blev det nästan samma pris om man räknar in färgen till bandaget osv. Får se hur det fungerar när jag får fart på maskinen. :-)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Klabbe Persson »

Detta ser sjukt nice ut! :thumbright:
Bra jobbat! :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av nicke b »

jag behöver coating... vart köpte du eller har du att sälja?

behöver den inte gräddas i ugn?
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av freddan302 »

Jag köpte min coating på deamontweeks i england..
Wierd performance har också om man vill köpa i sverige!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar Klabbe! Blir kul att se Volvon "klar" sen! Eller körklar iaf, helt färdiga blir dom ju aldrig..

Nicke, har en skvätt kvar men jag tänkte coata avgashuset på turbon sen så har dessvärre inget till övers.
Men maila Weird Performance så skickar han på postförskott, funkar utmärkt!

Ja, egentligen ska coatingen härdas i ugn i en timme och 400 grader.
Det går att montera på bilen och låta avgaserna sköta härdningen, men coatingen är känslig för olja, slag osv innan den är härdad så man måste vara ganska försiktig.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Painlake Racing »

Ang universalfläkten. Nu vet jag ju inte vad du köpt för något men mina erfarenheter är att de inte flyttar tillräckligt med luft för en 340 med så mycket grenrör under huven. Jag ska testa en V70 fläkt nästa säsong. Hellre ett batteri till än en motor som går varm hela tiden ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Det är den kraftigaste PPF hade på 3430 kubik i timmen så den räcker nog :-) I slutet av förra säsongen hade jag en billig KL-fläkt monterad direkt på min gamla kylare (utan kåpa) som var något mindre än min nya så jag hoppas det kommer funka.

Är det nån som vet kapaciteten på en remdriven fläkt på säg 6000 rpm?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av turbodart »

Synes å huske at jeg en gang har lest at mopars 5 blads viskosevifte drar 3000cfm på 1000 rpm?
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Sådärja, nu är den startad igen med den nya setupen! :)

Det som är gjort nu (grovt) mot förra säsongen är;

Nya grenrör + mellandel. 48,3x2,6 tubrör + 3" tubrör i mellandel.
Ny wastegate, Precision 66 mm.
Ny vattenkylare, Griffin. Helt standard förutom omsvetsad nedre anslutning.
Bortfrästa gavlar på befintlig KL-intercooler och ditsvetsade egna gavlar.
Nya tryckrör.
Flyttad vevhusventilation med grövre rör från ventilkåpa, 25mm inv.
Ny bröstkåpa för vattentillförsel till blocket.
Ny tryckslang till turbo, denna gång pressad PTFE-slang med JIC-kopplingar.
Momentstag till motor.
Ny fläktkåpa med ny fläkt till vattenkylare.
Omsvetsad triggerskiva för bättre centrering mot svängningsdämpare.

Det är vad jag kommer på nu, inte några stora jobb egentligen förutom grenrören och IC-ombyggnationen.
Men på något konstigt sätt så flyger vintern iväg ändå.

Den är alltså startad (efter lite felsökning pga. tankevurpa deluxe :oops: ) men bara kort pga. av att jag inte har något vatten inkopplat ännu.
Ville blåsa ur grenrören innan jag monterade turbon, och den vrålade igång finfint efter jag vridit triggerskivan rätt. :D

Så det som är kvar nu är 4 st. smidda AN12 kopplingar från Torques i England och lite slang så jag kan koppla in trycksidan på vattenpumpen till bröstkåpan på blocket.
Sen tillverka kickdown-funktionen, sen ska jag gasa helvetet!

Lite pics;

Nedre vattenrör, punktat

Bild

Bild

Tryckrör med dump. Dumpen vill gärna fladdra på tomgång trots max inskruvad fjäder. För klen fjäder eller något annat tok?

Bild

Bild

Bröstkåpa i 10mm laserskuren aluminium. Förvånansvärt fint snitt trots tjockleken måste jag säga!

Bild

Ny plats för vevhusventilation, blev lite trångt på andra sidan pga. downpipen.
Hade inte tillgång till något vidare bra bockningsverktyg så det kan hända att jag gör om detta röret i svetsböjar vid senare tillfälle. Blev rätt buckligt och fult, men funkar nog bra.

Bild

Helhetsbilder på installationen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så var det med det, slänger nog upp en liten film när jag fått fart på vattnet och börjat prova lite.
Wastegaten står på 0,62bar i grundtryck just nu.. ;)

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Roger Berglund »

ser riktigt jävla bra ut! ,hoppas du lägger upp nån film framöver så man får se vad vid dundret går för :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar