Sida 24 av 24

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: tor jul 24, 2014 12:01 pm
av robertholmberg
Tjabba vad äre för låda du kör med?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: fre jul 25, 2014 10:33 pm
av reine
det är den 5-vxl från 530 (m60b30).

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: lör jul 26, 2014 11:59 pm
av reine
Har inte hänt mycket här.. är ju mest körning på sommrarna :)

Men har bytt tank till en SFI-tank så besiktningsgubbarna på tävlingarna blir glada iallafall

Bild

Sen lite tävlingsbilder då..
Det var lite blött stundvis..

Bild

Bild

Bild

Bild

Slutade på 3e Plats av 13st så det är man ju nöjd med!

Bilen funkar perfekt fortfarande förutom att servon vill gå varm eller suga luft efter några varv
Känns ungefär som när man har för lite olja, går tungt, hackar och gnäller..
Någon som har nått förslag på vad problemet kan vara?

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: sön jul 27, 2014 8:13 am
av Grusbusen
Bra jobbat!

Montera en 20 raders oljekyl på returen gärna med elfläkt så kommer problemet med största sannolikhet försvinna.
Blir mycket värme vid allt rattande drifting innebär :)

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: sön jul 27, 2014 10:55 pm
av reine
Tackar!

Okey. jag har ju en rund "kylare" monterad på returen nu. iofs sitter den på väldigt olämpligt ställe pga plattsbrist.
Får helt enkelt beställa en riktig kylare som du säger och testa göra mer plats :)
Vart hittar jag en sådan liten fläkt? borde ju vara runt 6-7" stor om den ska få plats på en oljekylare?

Men jag vet ju många som kör utan kylare eller med bara en rör-slinga som klarar sej ifrån problemet så därför är jag lite brydd
ändå om det är nått som inte stämmer.

Efter några timmars googlande så verkar volvos servopump ligga på ca 60-70 bar och bmws 110-130 bar.
Kanske därför det blir så jäkla varmt för styrväxeln är byggd för mindre tryck?

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: lör aug 02, 2014 8:28 pm
av TurboTeamSyd
Här finns 7" fläkt :thumbright: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/elekt ... 190mm.html

Schysst bygge för övrigt! Är det inte trångt under huven med m60 och turbo?

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: sön aug 03, 2014 10:44 pm
av reine
Jag hoppar över en oljekylare till, men tack för tipset om fläkten :thumbright:
Jo det är sjukt trång. funderar på om man ska flytta kylare till bagaget i vinter för att få lite mer plats iallafall.

Har snackat lite med andra som kör drifting/bana med m60 i volvos och dom har samma problem med servon. blir bättre med kylare men inte bra.
Så nu ska jag testa med elservo istället.

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: mån aug 25, 2014 8:12 pm
av Wezzli
Bild

Smaka på hajn så få du känn hur hä känns. En av många bilder jag tog på tävlingen i Klutmark i helgen!

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: tis aug 26, 2014 8:51 am
av Turbokoftan
Får man fråga vart du köpt din tank? Hur ser ditt soppasystem ut i övrigt, kör du med tankskum+e85? Filter före/efter pumpar?

Måste själv fixa en ny tank nu när det blev lite trångt i bagaget efter flytt av kylare dit, funderar på att skaffa en SFI direkt men priserna verkar variera ganska mycket. Har kört med originaltank + catch tidigare.

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: tis aug 26, 2014 7:41 pm
av reine
Wezzli snyggt kort! har du fler fräna på vofflan så maila gärna på reine_detterberg@hotmail.com
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med :lol:

Turbokoftan Tanken har jag för mej jag köpte på dahlems. tankskumet slängde jag ur, det löser upp sej med e85. däremot i den gamla ickegodkännda tanken höll skumet för e85 så det verkar vara lite olika.

i övrigt så kör jag dubbla 044 som sitter nån cm under tanknivån, har ett nukefilter efter pumparna. pressade ptfe-slangar och alubränslerör i hela systemet.

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: ons aug 27, 2014 6:34 am
av Wezzli
reine skrev:Wezzli snyggt kort! har du fler fräna på vofflan så maila gärna på reine_detterberg@hotmail.com
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med :lol:

Turbokoftan Tanken har jag för mej jag köpte på dahlems. tankskumet slängde jag ur, det löser upp sej med e85. däremot i den gamla ickegodkännda tanken höll skumet för e85 så det verkar vara lite olika.

i övrigt så kör jag dubbla 044 som sitter nån cm under tanknivån, har ett nukefilter efter pumparna. pressade ptfe-slangar och alubränslerör i hela systemet.
Såg att det var snålt med utnyttjandet av styrvinkeln, men det kommer nog fler chanser. Har en drös bilder men det är ett riktigt jobb att gå igenom och redigera dessa så det tar ett tag sedan kommer dom upp i Northern drift series och så kan vi nog ordna några bilder till dig också.

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: ons aug 27, 2014 9:58 am
av reine
Ja de va ju de, fick till en hyffsad repa mot svarta supran, men sen kom regnet å då vart de skit med körningen igen. ska försöka justera lite mer i framvagnen till nästa gång :-) Låter bra det!

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: tor aug 28, 2014 7:05 am
av Turbokoftan
Ok! Får titta på Dalhems vad dom har för några, bara lite orolig hur de kommer funka utan skum + utan catch (så den inte suger luft?) Kommer ev behöva ha anslutningarna mot sidan, kör själv också med dubbla 044 och ptfe.

Planerar du några fler körningar i år?

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Postat: tor aug 28, 2014 11:11 am
av reine
Jag har inga problem med luft, men då ser jag till att tanka mellan varje repa. Vid längre körning på bana så finns det säkert risk för att det suger luft, hellst om man har anslutningarna åt sidan! Men det bör finnas skum som är garanterat att klara e85.

Ja det blir ev en körningen till, finalen i north drifting series uppe i kalix den 13e september.