Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fortsatt att jobba med elen, instrumentbrädan på plats, kabeln till batteriet framdragen, tankmätaren kopplad hela vägen, bränslepumparna har fått sin matning, saknar en huvudbrytare bak som jag ska åka och köpa imorgon. Hade som mål att få klart allt utom tändkablar i helgen men gick inte riktigt hela vägen, blev lite störd med mappning av en bil och bygga motorhärva åt en polare.

Fyllt på olja och inget oljeläckage så kändes bra, mindre bra var att kylaren visade sig vara trasig när jag peta i glykol så ska leta på en ny.

Tillverkat ett fäste för givaren till hastighetsmätaren föresten, triggar på utgående axel på växellådan och använder en helt vanlig GT101 givare

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ok lite uppdatering kan jag bjuda på

Eftersom kylaren var trasig köpte jag en ny, monterade den och skulle hälla i glykol. Rann rakt igenom :mad: visade sig vara en transportskada på den så en cell var trasig. Åkte tillbaka med den och fick besked att den var slut i hela sverige och ny kommer inte in förens tidigast nästa fredag

Alltså en till skön försening. Har tjatat ihjäl TG om mina magnacore tändkablar jag beställt och 8-12 dagar blev beskedet för dom.
Fortsatt plocka med inredningen lite smått. Svårt att känna sug efter att skruva när det saknas vitala delar men har monterat en huvudströmbrytare bak och kopplat in allt med batteriet. Provkört startmotorn och funkar bra med M20 grejer!

Gick vidare till att kolla hur det såg ut med sprutet. Lufttemp och vattentemp funkar bra, TPS signalen är klockren, varvtal har jag, lambdan är kalibrerad och signal finns in i sprutet, ja allt verkar vara precis som det ska.

Det är faktiskt så illa att om jag fick mina tändkablar så kan jag starta bilen! är endast lite småplock med inredningen kvar, montera i sista panelen och passagerarstolen.
Hämtade en reservmotor idag också utifall att :)

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Härligt nog visade sig reservdelsmotorn jag köpte vara helt värdelös. Hitta två förbannade sprickor. Skulle aldrig valt den här jävla motorn känner jag. Ford motorn som jag planerade från början hade varit det rätta valet!! Känner på mig att det här inte kommer bli bra :?

Hur som helst så har jag ett dåligt kort på en komplett inredning

Bild
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

ääh skärp till dej nu. kommer bli sketabra detta, kommer gå utav bara hel.... när den är mappad och klar =)
*Fyndig text*

Henke K
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Du kommer inte att ångra dig då du börjat mappa :)
Men tråkigt ang reservdelsmotorn, verkar tyvärr vara ganska vanligt med spruckna m50 toppar. Men byter man kammar + eventuellt bryggor passar även vanostoppen (åker så i min) och jag är ganska säker på att även m52 toppen gör det efter samma operation, så utbudet med begagnade toppar blir ganska stort även för ickevanos motorn.

Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Var iväg till Klas på ljudbutiken och handla lite stereoprylar till sierran i väntan på tändkablar :)

Bild

Har även tagit in Caprin tillfälligt för lite uppsnyggning inför säsongen så med målet på 500hk i sierran plus caprins effekt så har jag 950hk står i garaget och trängs ;)

Bild
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Fina bilar du har Mikael! :thumbright: Caprin säljer du aldrig eller? :)
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

dom flesta drömmer om att få ha en så porrig bil du har två hehe!
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Satan va läckert motorrum på Caprin. Jag bara älskar blåa-siliconslangar.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jorå Caprin kan tänkas vara till salu om någon bjuder någon vettig peng för den :) Är så sugen på ett V8 projekt nu
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

hur går de här då?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Väntar på tändkablarna fortfarande, snart lär jag "fuska" ihop det känner jag

Jag hade föresten lite problem med oljeläckage när bilen stod, visade sig att oljan rann bakvägen in i turbon och eftersom dom inte är gjorde för den sortens behandlig började det läcka ut ur turbin och kompressorn. Har roat mig med att montera en returpump jag köpt på Biltema och nått sånt här blir det. Frågan är om det kommer behövas en backventil?

Bild
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

vad är de för specialkablar?kan nog fixa accelkablar till dig rätt snabbt om de skulle behövas
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

micke999 skrev:vad är de för specialkablar?kan nog fixa accelkablar till dig rätt snabbt om de skulle behövas
Är väl inget special direkt.

Edis fattning i ena ändan, lite längre fattning på motorsidan för att nå ner.

1. 105cm
2. 95cm
3. 85cm
4. 74cm
5. 65cm
6. 55cm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Hur funkar det med en sugpump på oljereturen?, finns det inte risk för att turbon sugs torr på olja?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar