Sida 24 av 29

Postat: sön apr 25, 2010 7:22 pm
av Mikael S
Fortsatt att jobba med elen, instrumentbrädan på plats, kabeln till batteriet framdragen, tankmätaren kopplad hela vägen, bränslepumparna har fått sin matning, saknar en huvudbrytare bak som jag ska åka och köpa imorgon. Hade som mål att få klart allt utom tändkablar i helgen men gick inte riktigt hela vägen, blev lite störd med mappning av en bil och bygga motorhärva åt en polare.

Fyllt på olja och inget oljeläckage så kändes bra, mindre bra var att kylaren visade sig vara trasig när jag peta i glykol så ska leta på en ny.

Tillverkat ett fäste för givaren till hastighetsmätaren föresten, triggar på utgående axel på växellådan och använder en helt vanlig GT101 givare

Bild

Postat: lör maj 01, 2010 6:45 pm
av Mikael S
Ok lite uppdatering kan jag bjuda på

Eftersom kylaren var trasig köpte jag en ny, monterade den och skulle hälla i glykol. Rann rakt igenom :mad: visade sig vara en transportskada på den så en cell var trasig. Åkte tillbaka med den och fick besked att den var slut i hela sverige och ny kommer inte in förens tidigast nästa fredag

Alltså en till skön försening. Har tjatat ihjäl TG om mina magnacore tändkablar jag beställt och 8-12 dagar blev beskedet för dom.
Fortsatt plocka med inredningen lite smått. Svårt att känna sug efter att skruva när det saknas vitala delar men har monterat en huvudströmbrytare bak och kopplat in allt med batteriet. Provkört startmotorn och funkar bra med M20 grejer!

Gick vidare till att kolla hur det såg ut med sprutet. Lufttemp och vattentemp funkar bra, TPS signalen är klockren, varvtal har jag, lambdan är kalibrerad och signal finns in i sprutet, ja allt verkar vara precis som det ska.

Det är faktiskt så illa att om jag fick mina tändkablar så kan jag starta bilen! är endast lite småplock med inredningen kvar, montera i sista panelen och passagerarstolen.
Hämtade en reservmotor idag också utifall att :)


Bild

Postat: mån maj 03, 2010 8:20 pm
av Mikael S
Härligt nog visade sig reservdelsmotorn jag köpte vara helt värdelös. Hitta två förbannade sprickor. Skulle aldrig valt den här jävla motorn känner jag. Ford motorn som jag planerade från början hade varit det rätta valet!! Känner på mig att det här inte kommer bli bra :?

Hur som helst så har jag ett dåligt kort på en komplett inredning

Bild

Postat: mån maj 03, 2010 9:19 pm
av Henka_
ääh skärp till dej nu. kommer bli sketabra detta, kommer gå utav bara hel.... när den är mappad och klar =)

Postat: tis maj 04, 2010 9:21 am
av Turbokoftan
Du kommer inte att ångra dig då du börjat mappa :)
Men tråkigt ang reservdelsmotorn, verkar tyvärr vara ganska vanligt med spruckna m50 toppar. Men byter man kammar + eventuellt bryggor passar även vanostoppen (åker så i min) och jag är ganska säker på att även m52 toppen gör det efter samma operation, så utbudet med begagnade toppar blir ganska stort även för ickevanos motorn.

Mvh
Cristofer

Postat: tor maj 06, 2010 8:40 pm
av Mikael S
Var iväg till Klas på ljudbutiken och handla lite stereoprylar till sierran i väntan på tändkablar :)

Bild


Har även tagit in Caprin tillfälligt för lite uppsnyggning inför säsongen så med målet på 500hk i sierran plus caprins effekt så har jag 950hk står i garaget och trängs ;)

Bild

Postat: tor maj 06, 2010 9:48 pm
av Johnny
Fina bilar du har Mikael! :thumbright: Caprin säljer du aldrig eller? :)

Postat: tor maj 06, 2010 11:24 pm
av micke999
dom flesta drömmer om att få ha en så porrig bil du har två hehe!

Postat: tor maj 06, 2010 11:50 pm
av Jens.L
Satan va läckert motorrum på Caprin. Jag bara älskar blåa-siliconslangar.

Postat: fre maj 07, 2010 5:36 am
av Mikael S
Jorå Caprin kan tänkas vara till salu om någon bjuder någon vettig peng för den :) Är så sugen på ett V8 projekt nu

Postat: tor jun 03, 2010 12:19 am
av micke999
hur går de här då?

Postat: mån jun 07, 2010 7:20 pm
av Mikael S
Väntar på tändkablarna fortfarande, snart lär jag "fuska" ihop det känner jag

Jag hade föresten lite problem med oljeläckage när bilen stod, visade sig att oljan rann bakvägen in i turbon och eftersom dom inte är gjorde för den sortens behandlig började det läcka ut ur turbin och kompressorn. Har roat mig med att montera en returpump jag köpt på Biltema och nått sånt här blir det. Frågan är om det kommer behövas en backventil?

Bild

Postat: mån jun 07, 2010 11:28 pm
av micke999
vad är de för specialkablar?kan nog fixa accelkablar till dig rätt snabbt om de skulle behövas

Postat: tis jun 08, 2010 5:39 am
av Mikael S
micke999 skrev:vad är de för specialkablar?kan nog fixa accelkablar till dig rätt snabbt om de skulle behövas
Är väl inget special direkt.

Edis fattning i ena ändan, lite längre fattning på motorsidan för att nå ner.

1. 105cm
2. 95cm
3. 85cm
4. 74cm
5. 65cm
6. 55cm

Postat: tis jun 08, 2010 8:01 am
av JohanK
Hur funkar det med en sugpump på oljereturen?, finns det inte risk för att turbon sugs torr på olja?