Äntligen en lite uppdatering.
Sedan sist har jag bytt ut motorkuddarna till volvo740 kuddar för att minska vibrationerna inne i kupén. De 3mil jag hann köra innan snön föll var näst intill olidligt med ett DÅN i bilen vid vissa varvtal.
Med de nya kuddarna halverade jag det till en nästan ok nivå. Eftersom det är väldigt bra med ont om plats under huven på escorten sitter kompressorn endast 20mm från innerskärmen. Med de hårdare motorkuddarna rörde sig inte motorn mer än kanske 2mm vid full last. Skulle vara lite okul om den slog i innerskärmen så då säkrade jag upp motorns rörelse med en mjuk kudde i sidled. Verkar funka fint utan att oljud kommer in i bilen. Fästet på kompressorn är i rostfritt.
Även om jag halverat kupé volymen så räckte det ändå inte riktigt till för att det ska vara njutbart att åka längre sträckor i bilen utan kåpor. Så jag gav mig på avgassystemet.
rostfria system kan ju få lite skarpt ljud och denna är inget undantag. Med endast en "fullflödes U dämpare" och en raktigenom japps dämpare med 3,5" utblås var jag inte nöjd. Demonterade jappsdämparen och provmonterade en svart 300mm Simons dämpare på samma plats endast för att höra om det skulle bli någon skillnad. Kanske 15-20% lägre avgasljus på tomgång men gasade man "utan belastning i garaget" var det knappt någon skillnad alls. Så jag beslutade att jag inte orkade chansa att köpa en större rostfri "raktigenom" dämpare för att högst troligt bli missnöjd. Så jag gjorde något som jag aldrig tidigare gjort...
Jag offrade några få hästar för komfortens skull.... Snacka om att man börjar vara gubbe...
Dämparen är en sk. triflow dämpare från rakarör och är den dämpare som är "enl. säljaren" mycket effektiv men kan skapa lite mottryck vid höga flöden- Efter ett par timmars polering och montering bröt jag igång den....... Lät som en standard volvo 940GL på tomgång.. Klart effektiv!!
Med lite varv kom ändå den rostfria klangen fram, men i en helt ny, behagligare tappning.
Ljudvolymen inne i bilen har nu reducerats med kanske 70% från första provkörningen. Nu bör jag nog kunna njuta av bilen även till och från banan.
Passade också på att byta remhjul på kompressorn till en med lite mer behagligt laddtryck.

från 0,55bar till 1,2bar gav nära 70 hjul hkr till. Karaktären på motorn förvandlas snabbt från jättepösig och ointresserad till lite mer "PÅ" med ett helt annat gassvar. Eftersom motorn även justerades till med denna remskiva hos robban på dynotech, så är ju även den mappningen klar. Som bonus så får man nu det grymt sköna kompressor tjutet när man pedalar i.
Vad som kanske bör noteras är att jag hade för lång rem till kompressorn vid bromsningen vilket resulterade i att remsträckaren bottnade vid 5500rpm och remmen gav ifrån sig ett mystiskt väsande och applicerade en fin gummirand på innerskärmen.. Den slirade kan man ju också säga.

Nu är det felet avhjälpt med en 15mm kortare rem. Man hör verkligen skillnad från förra remmen då motorn ilsknar till ordentligt på slutet vilket den inte gjorde förrut.
Rimligtvis borde den ge mellan 250 och 260 hjul hkr om den följer samma utveckling som med den andra remskivan. Enligt specarna borde kompressorn nu själa ca 40-45hkr från vevaxeln, vilket borde i sin tur betyda att motorn måste utveckla ca 320-330hkr i sig.
Jag hann köra den några svängar utanför garaget med denna setup innan snön föll. Och eftersom bilen väger 995kg + förare med dettta höga vridmoment över hela registret kan jag bara intyga att den är en pigg lite rackare som svara DIREKT som en storkubikare- läckert!!
En till liten uppdatering är en kylarmaskering i borstat rostfritt som förbättrar luftflödet genom kylarna + att det ser lite skojigare ut. Den risiga beggade grillen har fått sig en omgång med rikthammaren och färg burken. Långt ifrån perfekt men nu tar den iaf inte ner helhetsintrycket på samma sätt.
