Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Re: Duster 340 T. Startad s.24!

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar, själv tycker jag det ser jävligt ut med all gammal el och annat bös som måste rensas bort så småningom. :hihi:

Men det får bli när det blir vinter igen!

Javisst, jag ska försöka bygga ett betydligt bättre kamerastativ och montera i bilen så man faktiskt ser vad som försigår. Inte bara en suddig bild som om man hade suttit och filmat bakpå en gammal HD..
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende

Inlägg av freddan302 »

Härligt med uppstart! :)
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Så jäkla grymt! Bra jobbat :thumbright: :thumbright: Allt ser bra ut som vanligt, hoppas det flyter på nu med resten så du får åka lite.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Jimmy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

riktigt konstverk! hoppas allt lirar för dig!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar ja jag hoppas kopplingarna har kommit när jag kommit hem så kanske jag kan starta på riktigt i helgen.
Ska försöka montera bränslenivågivaren också så man har koll på mängden i tanken. I år ska jag tamefan till Rättvik i min bil :-)

Samt ett par, tre Alfor.
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Riktigt fint hantverk ! Bra jobbat !
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tjena! Måste bara först säga att ditt bygge är en bra inspirationskälla, håller själv på med nåt "liknande" och har följt denna tråd sen starten. Verkligt imponerande finish på grejerna dina! Har en fråga eftersom du själv kör turbo och automatlåda, hur har du löst det med vaccumet till modulatorn på växellådan? Backventil med pyshål på slangen till lådan eller nån annan lösning?
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Tack ska du ha Larsson!

Jag lär erkänna att jag inte har hunnit ge mig på lådan ännu mer än att ordna med kickdownfunktionen som varit avsaknad så jag var något osäker på din fråga när jag läste den. En snabb googling förtäljer dock att en 727TF ej har någon vakuummodulator så jag hade inte glömt något. :hihi:

Det enda vakuum/tryck jag tar ut från motorn är bromsservo, dumpventil, MAP-sensor, bränsletrycksregulator och manövertryck till wastegate.

Kanske finns nåt i transmissionsdelen om dom som kör GM-lådor med turbo?

Nu har jag iaf kört den första premiärturen med den nya setupen! Dessa pissiga mobilbilder är beviset på en kort körd, och mycket smutsig, Duster! 8)

Har inte hunnit utvärdera något egentligen förutom att den spann ettan och tvåan ut med ej förspänd fjäder i wastegaten. Tryckmätaren fladdrade en del med jag tyckte jag kunde notera runt 0,45-0,5 bar iaf (lite kall asfalt såhär på kvällen gör nog sitt till med).
Ska kanske sätta dit ett bränslefilter på MAP-slangen beroende på hur det ser ut i datorn imorrn.

Kommer en mer utförlig update snart, rätt sliten efter ett par dagar i Malung och sen hem och skruva i 10 timmar dagen efter.

/J

Bild

Bild

Bild

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Duster 340 T. Premiärkörd s.25!

Inlägg av Richard »

Grattis till provkörning utan missöden :)
måste kännas skönt att ha kommit ut på vägen igen.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Hallå!

Det har varit lite fram och tillbaka med bilen, den blev mycket varm fortfarande (suck) trots ny kylare och en bra fläktkåpa.
Så jag ledsnade ur på elpumpen och såg att det skulle gå att få dit en mekanisk pump med de nya grenrören. Så jag smackade dit den gamla standardpumpen från 1968 och fulade till slangar och skit för att testa. Och det blev betydligt bättre!
Den är fortfarande varm, ligger på runt 94 grader vid normal körning på landsväg men den går iaf att köra med.

Har beställt en högvolyms alu-pump och tänker sätta dit en mekanisk fläkt istället för elfläkten som sitter där nu och prova.
Sen inser jag att mitt motorutrymme är väldigt tilltäppt och stänger in all go värme alla rör och turbo genererar så jag kommer sätta dit ett scoop som tvingar ner friskluft genom huven och förflyttar all varm luft under bilen istället.
Funkar inte detta vette fan, det verkar inte vara någon hit att ha så mycket varma rör under huven iaf. :roll:

Har varit ute och mappat lite med min nya fina wastegate och maskin funkar alldeles förträffligt och lådan verkar funka bra med fungerande kickdown. Bytte till 0,62 bar fjädrar som är max nedskruvade och det verkar stämma mycket bra med vad Precision skrev, jag fick till en logg där jag laddar 0,58 bar som ni ser nedan.
Intercoolern gör verkligen sitt jobb, både i kylkapacitet och flöde. Har en insugstemp på 38 grader vid 0,58 bar och det är bra varmt ute nu, runt 25-28 grader i skuggan.
Positivt tryck infinner sig vid knappa 2800 rpm så det kan jag inte klaga på.

Jag upplever att bilen går bättre på lägre tryck än vad den gjorde förra säsongen med de gamla grenrören och ingen IC.
Det spinner ettan, tvåan och trean om man ger benet från noll och växlar manuellt. :lol:
Men chassit måste det göras något åt senare, det är som att ratta Cinderella vid sjögång..

Kommer lite mer detaljbilder på hur jag gjorde med kickdown osv lite senare.

Övergång från atmosfärstryck till positivt tryck.

Bild

0,58 bar överladd.

Bild

En mycket varm Duster efter lite plågning.

Bild

Bild

Som ni ser finns det mycket kvar att ge i laddtryck och soppa, och den är ju rätt pigg även nu på dessa fjös-tryck så det kommer nog bli skojigt med lite mer ladd.
Ska koppla in min pneumatiska regleringsventil och lägga mottryck på ovansidan wastegate och reglera laddtrycket så hädanefter.

/J

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ang. Kylproblemen.

Som du har på bilden, en helt öppen front, gör att kylningen blir väldigt dålig.

Täpp till ALLT utom luftfilter och intag till Kylarna, så all luft som ska in i motorrummet MÅSTE gå genom kylaren.
Som det är nu får du högt övertryck i hela motor utrymmet, och luften smiter hellre bredvid kylaren än igenom.

På en original bil är detta väldigt tätt, speciellt nyare, kan tom. sitta tätningslister mellan tex. lamphus och Kylare.

Nästan säker på att detta gör hela skillnaden !

Prova att "tejpa tätt" med Wellpapp eller liknande så får du se innan du tar dig för större arbeten.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Ja det vore nog inte så dumt, det borde lösa problemen vid vanlig körning åtminstone. Ska prova lite provisoriskt och se vad det gör.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Här kommer lite bilder på hur jag gjorde med kickdown-funktionen.

Fästet som sitter skruvat i lådan och håller i kabelhöljet.

Bild

Bild

Till vänster syns leden som sitter fäst i armen på lådan och låst med en sprint. Det är gängat M10 invändigt i änden för finjustering av vajern. Till höger syns han-delen som vajern sedan är fäst i.

Bild

Monterade tillsammans.

Bild

Monterat på lådan med en liten bricka under för att få upp fästet en bit från växelvajern som löper precis under.

Bild

Bild

Kabelhöljefästet skruvat ett bef. öra i lådan.

Bild

Sen var det dags för fästet som sitter i plenumet.

Svarva lite.

Bild

Svarva lite mera och TIGa lite.

Bild

Svetsa samman allt.
Jag gjorde även detta fästet justerbart i längsled med två pinnskruvar (M5) i plenumet så man får det tajt och bra.

Bild

Bild

Här är det monterat på plenumet, hade dessvärre ingen bättre bild.

Bild

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Brorsan filmade mig med sin mobilkamera (därav den fantastiska kvalitén) när jag får hem från honom härmdagen.
Här laddades det ca 0,45 bar och det blev en liten burnis, ett litet bevis på att den lever iaf. Bättre kommer sen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=WfP7t3m0 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Samt ett par, tre Alfor.
GPD
Lite mer laddtryck

Re: Duster 340 T. Miniburnis [film] s.25

Inlägg av GPD »

Snyggt jobbat med bilen, den är ju ruskigt läcker!
Härligt att se den bränna lite gummi! =)
Skriv svar