Hallå!
Det har varit lite fram och tillbaka med bilen, den blev mycket varm fortfarande (suck) trots ny kylare och en bra fläktkåpa.
Så jag ledsnade ur på elpumpen och såg att det skulle gå att få dit en mekanisk pump med de nya grenrören. Så jag smackade dit den gamla standardpumpen från 1968 och fulade till slangar och skit för att testa. Och det blev betydligt bättre!
Den är fortfarande varm, ligger på runt 94 grader vid normal körning på landsväg men den går iaf att köra med.
Har beställt en högvolyms alu-pump och tänker sätta dit en mekanisk fläkt istället för elfläkten som sitter där nu och prova.
Sen inser jag att mitt motorutrymme är väldigt tilltäppt och stänger in all go värme alla rör och turbo genererar så jag kommer sätta dit ett scoop som tvingar ner friskluft genom huven och förflyttar all varm luft under bilen istället.
Funkar inte detta vette fan, det verkar inte vara någon hit att ha så mycket varma rör under huven iaf.
Har varit ute och mappat lite med min nya fina wastegate och maskin funkar alldeles förträffligt och lådan verkar funka bra med fungerande kickdown. Bytte till 0,62 bar fjädrar som är max nedskruvade och det verkar stämma mycket bra med vad Precision skrev, jag fick till en logg där jag laddar 0,58 bar som ni ser nedan.
Intercoolern gör verkligen sitt jobb, både i kylkapacitet och flöde. Har en insugstemp på 38 grader vid 0,58 bar och det är bra varmt ute nu, runt 25-28 grader i skuggan.
Positivt tryck infinner sig vid knappa 2800 rpm så det kan jag inte klaga på.
Jag upplever att bilen går bättre på lägre tryck än vad den gjorde förra säsongen med de gamla grenrören och ingen IC.
Det spinner ettan, tvåan och trean om man ger benet från noll och växlar manuellt.
Men chassit måste det göras något åt senare, det är som att ratta Cinderella vid sjögång..
Kommer lite mer detaljbilder på hur jag gjorde med kickdown osv lite senare.
Övergång från atmosfärstryck till positivt tryck.
0,58 bar överladd.
En mycket varm Duster efter lite plågning.
Som ni ser finns det mycket kvar att ge i laddtryck och soppa, och den är ju rätt pigg även nu på dessa fjös-tryck så det kommer nog bli skojigt med lite mer ladd.
Ska koppla in min pneumatiska regleringsventil och lägga mottryck på ovansidan wastegate och reglera laddtrycket så hädanefter.
/J