Sida 25 av 36

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 19, 2012 12:50 pm
av T_Hedman
Ja, så är det Jens. Stor nackdel att det inte går och välja mellan lambda/afr och olika bränslen.

Du får köra in lambda kontrollern på en analog ingång och sedan programmera den så den visar det värdet du vill se. Blir lite handpåläggning men det går och lösa. Du kan tex programmera det som tryck 50-150kpa 0-5 v och det motsvarar lambda 0.5-1.5. eller lägga det som metanol afr ist. beror helt på hur du vill ha det.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 19, 2012 9:32 pm
av Tommy Luhr
Jag vill ha metanol afr!
La en liten blänkare under motorstyrning här som ni gärna får läsa om ni vill.

Hoppas det inte blir allt för special för då kan det hända att detta sprutet blir till salu efter denna säsongen och ett Link extreme flyttar in.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 19, 2012 11:06 pm
av Toffe
både stenström å adeen åker am4, och de verkar ju gå undan iaf=)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 19, 2012 11:38 pm
av Tommy Luhr
Det räcker inte för att jag skall gilla det ;)
Vill inte köra externa loggar när man idag får det mesta med i spruten.

Man kör fort med mekaniska metanol sprut med, högst troligt en del justerade och mer motorskjutningar.
Men skall ge detta en ärlig chans!

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 8:35 am
av Toffe
En racepack edy är nästan ett krav om du skall få med allt du vill! men get så dyrt,,,

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 8:47 am
av Tommy Luhr
Har en racepack liggande men dom jävlarna vill ha runt 7-9000:- för att konvertera dosprogramvaran till windows.

Så tyvärr går den bort pga ostabil dos dator.

Kollar man på extreme varianten på link sprutet så har man 10 digitala ingångar, 8 analoga och 4 tempingångar.
det går bort en analog till tps och en till bredband sonden. då har vi 6 st analoga kvar.
4 avgastempar och en oljetryck och en bränsletrycks givare.
Sen kan jag logga hastigheter på bil, kopplingen och bakaxeln.

Kruxet med det sprutet är att det inte har lika bra spridarsteg som Autronic har.
Så att kunna driva tre 1680cc spridare per cylinder blir svettigt och jag måste antagligen köpa svin dyra spridare för att få upp mängden soppa.

Det är en baksida med allt.
Bara jag får in lambdan i boxen nu så skall det bli åka av iaf:)
7-8juli i hagfors skall det spinnas loss:)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 8:54 am
av Kadett4wd
kan du inte köra en dosprompt i windows då?
Då kan man juh labba till det så det går i nyare ntfs system också.
Och då har du stabilitet i själva datorn iaf.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 9:03 am
av Tommy Luhr
Ja det hade jag kunnat gjort om inte programmet var baserat till en hårdvara.
Sitter ett kort i datorn som är av en sådan gamal modell så inga nya datorer har den porten.
Finns usbadaptrar i usa för 1500kr.
Sen har jag inte programvaran lös på disk utan endast i den datorn.

Men det finns mycket fina givare på den racepacken.
g-mätare, 8 avgastemp, stötdämpar givare osv..
Det hade ju inte varit tråkigt att ha loggat:)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 9:37 am
av Jens Gustavsson
hyr in en data expert han fixar över programmet till en ny dator och fixar så de fungerar med dos i den. jag har en ny dator med en såndär gammal port i min knegar dator

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 9:54 am
av Andreas Arthursson
Tommy Luhr skrev:Har en racepack liggande men dom jävlarna vill ha runt 7-9000:- för att konvertera dosprogramvaran till windows.

Så tyvärr går den bort pga ostabil dos dator.

Kollar man på extreme varianten på link sprutet så har man 10 digitala ingångar, 8 analoga och 4 tempingångar.
det går bort en analog till tps och en till bredband sonden. då har vi 6 st analoga kvar.
4 avgastempar och en oljetryck och en bränsletrycks givare.
Sen kan jag logga hastigheter på bil, kopplingen och bakaxeln.

Kruxet med det sprutet är att det inte har lika bra spridarsteg som Autronic har.
Så att kunna driva tre 1680cc spridare per cylinder blir svettigt och jag måste antagligen köpa svin dyra spridare för att få upp mängden soppa.

Det är en baksida med allt.
Bara jag får in lambdan i boxen nu så skall det bli åka av iaf:)
7-8juli i hagfors skall det spinnas loss:)
Då tar man ett Vi-pec som kan driva 3st 1680 per kanal:)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 10:19 am
av Mattz Larsson
RPM har också en fin logger med mycke givare till ett bra pris.
Nakdelen med Racepac är att deras givare är svindyra pga. att dom kör ett eget typ can nät men dom funkar kanon.
Jeppes.net säljer RPM loggern bra med suport i sverige.

Du får komma upp till Färila och köra om två veckor då är vi ett gäng som skall köra.
Då finns det folk så då kan du komma ensam om du vill

Mattz

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 2:02 pm
av Tommy Luhr
Fick kontakt med Jocke Mellberg igår och sen så har T_Hedman gjort en stor insats.
Jag skall starta bilen ikväll med en mapp jag fått från Hedman. Då.får vi se om.det hänger med bra.
Andreas är det därför silver extreme är borta?
Grymma sprut vipec och Link. Jädra lätta att använda.
Men Autronicen har sina sidor, men har svårt att komma in i tänkandet bakom sprutet. Vill gärna lära mig.

Matz, jag skall ta det lungt och kolla så allt funkar sen jädrar skall det wheelas:-)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 21, 2012 8:56 pm
av Fredde Holmgren
Jag kör Link G4 Extreme (silver) och 3st 1680 spridare per cylinder. Funkar hur bra somhelst.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: fre jun 22, 2012 9:27 am
av knotan
jag misstänker med att om man kan leva med lite ruppiga låglastförhållanden lär det inte vara några bekymmer at kunna köra 3st 1680 spridare på linik extreme... (och dät är väll knappast några krav med jämn tomgång och låg bränsleförburkning i detta fallet :hihi: )

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: fre jun 22, 2012 10:31 am
av Tommy Luhr
T_hedman har gjort ett kanonjobb!
Fått in lambdan som bränsletryck.
Har en liten fladdrig signal men det verkar som lambdan skickar lika fladdrig signal ut ur mätaren.
Skall testa att köra så.
Hållt på med att lära mig Autronics tänk och det kommer lite ljuspunkter titt som tätt.
Fladdrat i manual och dator samt kabelhärvor.
Fått in launchcontrollen verkar det som.
Kollar man I/P switches så lägger den en nolla när man jordar kabeln (som jag vill att den gör på kopplingsbrytearen) från en etta.
Får testköra får jag se.
Skall lära mig lite om laddtryckstabellerna!
Man skall lägga ihop grundtryck med önskat laddtryck om inte jag läste helt fel igårkväll!

To be continued!