JoBy skrev:0.75 bar laddtryck ska som tumregel ge storleksordnigen 75% mer effekt.
160hk * 1.75 = 280 hk
Effekten du fick vid bromsningen är kanske ugefär som det borde vara. Den går väl bra mycket bättre med turbo än utan.
Jo, förutsatt att motorn är helt standard. Nu är det ju ändå(lite) höjt komp, kamaxel med mer lyft och duration, portade toppar med högre flöde på alla lyft, bättre insug och mina grenrör borde ju inte vara sämre än gjutjärnsgrenrören som sitter där original, borde ju bli någon mätbar effekt av det? Känns som om det borde bli mer än 168 hk av det?

Absolut att bilen går bättre med turbon än utan, jag "behöver" inte mer effekt, det är mer det att jag hade trott att denna kombinationen skulle ge mer?
Baxman: Ungefär så tänkte jag med.
Schwitzer: Kul att du skriver med

Det var som f-n.. Vad har du för spec. nu, du har ju lite mer effekt?
Daniel-635: Jo, men som sagt ovan borde ju den mekaniska trimningen ge någon utväxling med. Bränsleblandningen är ju helt okej ur en sönderborrad aluminium bit från USA. Vill man lägga mer tid så kan man få till det riktigt bra över hela registret. Det man får leva med är ju kallstarten och att om du smyger på laddtryck utan att ha gasen i botten så leanar den ju ut tills kolvarna smälter. Det är ju som insprutning, vet man inte hur man ställer in det blir det ju inget bra ändå.
Svängningsdämparen är graderad och jag har dubbelkollat att nollmarkeringen stämmer när ettan är i topp. Mer har jag inte hunnit med än.
Ja, tändningen ska jag kolla. Fördelaren är ju stummad, allt händer i boxen; MSD 6530.
Kadett4wd: Du har en poäng, men iom att jag inte direkt bryter någon ny mark med mitt koncept så borde jag hamna väldigt nära vad andra åker med?
Kul att det är många som engagerar sig, tack
/David