Bygge av flödes bänk!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag märkte av problem vid låga lyft.

På vattenpelaren syns inte fladdret i plenum under toppen men i programvaran.

Krämar jag på upp emot 40" vattenpelare på låga lyft (1-3mm) så blir det aningens stabilare men fortfarande fladder.
Sen vid 4mm och uppåt ligger allt hur stabilt som hellst.

Nyss suttit och läst flödestävlingstråden som vi hade för några år sedan på 16v locken.

Man har utvecklats hästlängder känner jag nu.
Roligt att det inte står stilla i skallen iaf :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är en av fördelarna med det här jobbet att det finns hur mycket som helst att lära sig. Synd att man måste jobba och inte kan testa hela tiden.

Erland.
Br
Lite mer laddtryck

Inlägg av Br »

En flödesbänk 20% Nu tog jag i. bromsbänk typ motorbänk 80%.Då händer de saker!
SM GULD KLASS 2 2010
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

För att verifiera det som händer i bromsbänken behöver man en flödesbänk. Vet man vad motorn kräver av toppen så är det ju rätt skönt att bara kunna flöda den istället för att plocka av och på den från en motor när man jobbar med den. För att se vad man får för effekt behöver man en bromsbänk och sen måste man testa på bana. Men det är rätt skönt att ha koll på areor och allt annat innan man börjar bromsa.

Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Men behövs det en flödesbänk om man är efter arean? Om man vet arean, tex: Volvo b 20 motor, ska arean bli nånting annat om det flödas mer eller mindre? Hur mycket ska vara skillnad på flödet att det syns märkligt på bromsen?

Visst flödesbänk är bra att ha, har haft flödesbänk över 15 år, nu har inte, ska bygga en så snabb som möjligt, tänkte köpa PTS boxen från usa, men just nu det går inte att få från tillverkaren? Om det är någon som har en till salu, köpar jag direkt..
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jarmo Y skrev:Men behövs det en flödesbänk om man är efter arean? Om man vet arean, tex: Volvo b 20 motor, ska arean bli nånting annat om det flödas mer eller mindre? Hur mycket ska vara skillnad på flödet att det syns märkligt på bromsen?

Visst flödesbänk är bra att ha, har haft flödesbänk över 15 år, nu har inte, ska bygga en så snabb som möjligt, tänkte köpa PTS boxen från usa, men just nu det går inte att få från tillverkaren? Om det är någon som har en till salu, köpar jag direkt..
Du kan nog alltid gå efter arean, men hur vet du hur stor area du skall ha om du inte vet vad toppen flödar.

Med 530/531 b20 osv. som är vanliga så vet man ju var dom hamnar i flöde och då kan man också göra arean ganska rätt utan flödesbänk.

Men får du en topp som du inte har några siffror på så blir det lite värre, klart man kommer ganska nära med att gissa och oftast flödar dagens 4v toppar mera än vad motorn tar i vanliga fall så där går det bra att gå enligt arean, men 2V toppar som man måste trixa och gräva lite mera i så är svårare att gissa sej fram till en area.

Jarmo, Jag köpte en E36 325 igår, 190hk så får vi prova bänkarna sen.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om man har Pipemax är det rätt bra att jämföra flow demand mot vad man kan få för flöde på olika lyft och vad man behöver för area till det för max effekt. Till min B20 topp får jag mer flöde upp till 8mm och från 14mm med 46 mm:s ventil istället för 44 mm:s. Vid 10 och 12mm skiljer det ungefär 1 cfm. http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html . Kammen på testmotorn lyfter 12,5mm och enligt flow demand har jag till 125% VE upp till 8mm och borde inte behöva mer. Jag gissar att det blir mer backflöde på lägre varv mot en väldigt liten effektvinst på högre varv. Avgas behöver 68 till 72% av insugs minsta area, alltså 31 till 32mm. Med 37mm på avgas med 32mm under blir det 86,5%. Alltså behövs inte större ventil än max 37mm. Sen krävs att avgas flödar minst 67,5% vid BDC av vad insug flödar vid max flow demand. Det blir ungefär 183,6 X 0,0675 = 124 cfm. Jag gissar att avgas har 8mm i lyft vid BDC och där har jag med 37 mm:s ventil 126,8 cfm och vid 6mm 105,7 cfm så det bör räcka men ligger nära. Ju mer man räknar desto mer förstår man om hur saker och ting hänger ihop. Jag kan med uträkningar utan att bromsa slå de flesta som bromsat i flera år men jag säger inte att bromsbänken är kass för det. Men den hjälper ju inte dom som inte kan räkna ändå. Dom kan prova lite fram och tillbaka och bestycka men förstår man inte vad som händer så finns det en gräns för hur långt man kan komma. Kan man räkna på motorn så kan man se exakt var proppen sitter. På B20 sitter den i flödet på insug och man får ut mest effekt om man anpassar allt efter den begränsningen. Får man mer flöde på insug så flyttar proppen till avgas.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tommy jag fick dina plattor i går och de flödar

94cfm/28.3mm

140cfm/35.10mm

304cfm/53.7mm

vid 28" och med 4" hål under. (1.5mm plåt)

jag är ej 110% att det blir helt tätt om man bara lägger plattorna mot silekon slangen men jag tror det är tätt.

kan prova med tätnings slusk imellan?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor okt 14, 2010 2:23 pm, redigerad totalt 3 gång.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:

Avgas behöver 68 till 72% av insugs minsta area, alltså 31 till 32mm.

Erland.
Jag fattar inte nu, har du insugs minsta area ungefär 45mm eller? :)

Jag har i volvo b18 topp ca. 36mm insugs minsta area men avgas gick lite fel, det blev 34mm under säten, men 8mm ventilskaft har arean också så motsvarar kanske 33mm hål. Ventilerna är in 43,4/ ut 36.5

Insug jag svarvade av 46mm, gick jävligt bra med ny stål i svarven, meningen var att göra till 44.5mm, så nu har jag mindre insugventil än B20 original..heh.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jarmo,

31mm×31mm×0.7854 =754mm2

754mm2/0.7=1078mm2

1078mm2/3.14=343,4

Sqrt×343 =18,5mm

2x18mm=37mm

Avgasminsta 31mm, insugsminsta ca 37mm, 70% större.

Jarmo du har räknat på diametern, inte arean.

Andre'
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Ok, nu fattar jag :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:tommy jag fick dina plattor i går och de flödar

94cfm/28.3mm

140cfm/35.10mm

304cfm/53.7mm

vid 28" och med 4" hål under. (1.5mm plåt)

jag är ej 110% att det blir helt tätt om man bara lägger plattorna mot silekon slangen men jag tror det är tätt.

kan prova med tätnings slusk imellan?
Skall se om jag får liknande värden om jag lägger efter dina mått..
Inte alls lika som Erlands plattor alltså.

Återkommer med resultat.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu har jag kört.
93,2
139,9
308

Det med 5" hål.

Så dom ligger ju hyffsat lika alltså.

Tackar och bockar för det Jens
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hur kalibrerar man en sån quickflow? Det låg högt på dom små plattorna och mer rätt på den stora. Jag har alltid tyckt att Jens får väldigt höga värden jämfört med min bänk.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Hur kalibrerar man en sån quickflow? Det låg högt på dom små plattorna och mer rätt på den stora. Jag har alltid tyckt att Jens får väldigt höga värden jämfört med min bänk.

Erland.
har du provat tommys plattor också?

dina plattor va det väll inte så stor skilnad? min visade lite mer på de små hålen men tvärt om på stora hålen om jag mins rätt?
Skriv svar