Sida 25 av 62

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 7:06 am
av Kadett4wd
Henrik Braun skrev:Man kopplar så för att slippa resistorer och för att slippa p&h drivsteg. Jag har seriekopplat mina gamla 1680cc som jag kör på 4 bar på min 1020hk S38, går hur fint som helst. Skiljer 20 celcius på avgastempen mellan cyl på full gas.
Aha.. jo det är en lösning.
Känns lite snålt blandat med lathet om man har utgångar som räcker i antal på boxen.
Nu har du tur som fått det att funka.

Men,, folk som håller på med stereo är mycket insatta i hur spolar fungerar under drift(talspole i en högtalare) och hur det blir fasförskjutningar och impedansändringar.
Det gäller att ha kräm i slutsteget för att 'överkomma' dessa problem.

tänk såhär: en högtalare är inget annat än en 'bakvänd mikrofon', med andra ord så skapar juh magnetfältet själv en ström i spolen då den åker genom magnetfältet, (denna ström ger en slags 'motkraft' till slutsteget,enkelt samt väldigt kort förklarat.)
Man kan således använda en högtalare som mikrofon... inte så optimalt.. men det funkar.

slutsteg i detta fall = drivstegen till spridarna
högtalare i detta fall = spridarna

Edit:
Jag kör 25W 4ohm motstånd på varje spridare i min maskin, de kostar inte många kr på elfa.
Jag har dessutom inget peaknhold steg i boxen, bara 4st 4Amp utgångar till spridarna.
Det funkar kalas.
märker bara av 1680cc akilleshäl, inte helt perfekta i öppningstider under 1.7ms.
Men dock har jag märkt att man kan få det mycket stabilare om man kompenserar mot volt, alltså millisekunder deadtime vs volt.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:08 am
av RoGGaH
Var nog jag som gjorde en tanke vurpa med spänningen.
Var ett tag sen man läste elektronik :P

Där i mot vet jag att det brukar kunna strula när man kopplar så även med lika spridare.

Hur skulle det vara om vi säger att spridarnas ohmtal skiljer sig lite,
en kanske är lite sliten eller en produktions miss. Kan det vara nått sånt som ställer till det?

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:24 am
av Kadett4wd
ja och dessutom mekaniska 'snabbheten' hos en spridare.
Skiljer de bygger de olika induktanser i 'ledningen'
Den ena går bättre än den andra enkelt förklarat.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:25 am
av fugazi
Kadett4wd skrev:...(denna ström ger en slags 'motkraft' till slutsteget,enkelt samt väldigt kort förklarat.)...
När jag gick i skolan så hette det "mot-EMK"... (Ja, jag är gammal....)
När pulsen till spridaren är slut så får man ju en puls från spolen i spridaren när nålen (kärnan) går tillbaka...
Vart hamnar med den, och vad händer om man har två i serie?
Hur blir fasförskjutningen för spridaren som sitter "efter" den första i serien?
Komplicerat?

Läsvärt: EMF (EMK på engelska)

Nu vart det fler inlägg sen jag började på det här inlägget....

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:27 am
av fugazi
RoGGaH skrev:...Hur skulle det vara om vi säger att spridarnas ohmtal skiljer sig lite,
en kanske är lite sliten eller en produktions miss. Kan det vara nått sånt som ställer till det?
Ja, då blir det ju inte en symetrisk spänningsdelare....

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:28 am
av knotan
visst handlar det om lathet, men även på sätt å vis platsbrist, och smidighetslösning.

motstånd ska dels få plats på en plats där dem inte sitter ivägen, få nån typ av kylning, sen framförallt är det ju ytterligare en möjlig felkälla,
finns ju en anledning till att dem i tävlingsammanhang inte använder vare sej reläer eller säkringar, alla "extra" komponenter är en extra möjlig felkälla.

kan man slippa använda motsånd är det bara bra,
nu måste man ju ha några extra med sej om nått skulle hända,
inte kul om man släpar iväg bilen till norge eller finland eller liknande över en helg,
sen mitt under ett körpass så brinner ett motstånd upp, och inga extra finns att uppbringa, så man blir stående med bilen tack vare en sån "skitsak"...

nu blir det dock att köpa 15-20 w motstånd 3st (plus några i reserv) och köra två spridare paralellt över ett motstånd...
det finns 4 st utgångar för bränsle och 4 utgångar för tändning i G4 storm boxen jag köpt från motornord, (motsvarande v44 från vipec) så jag får spärra den fjärde på båda sidor och köra två cylindrar paralellt i "waste" på båpde soppa och tändning.

va först inne på ett extreme (8st av varje) men ville inte ha coilunplug och sen dessutom en kostnadsfråga

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:29 am
av Kadett4wd
ja precis.. men jag valde att förenkla det grovt för att få det lättförståeligt.
Jag grejar juh om dagarna med 800Kv grejer så en del har man snappat upp med induktanser ;)
Man kan väl dämpa dem som jag förstår med kondensatorer.. men känns som att rätta till ett fel som har mycket enklare lösning genom att inte koppla dem i serie :)

Edit: oj,, svar till fugazi..

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:34 am
av Kadett4wd
alternativet är juh högohmspridare.
det har juh kommit så mycket fina sådana idag.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 9:54 am
av JohanK
Visst är de fina, men priset är inte lika snyggt =/

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 10:09 am
av RoGGaH
Köp 50w motstånd på en gång aldrig varit med om att ett sånt lämnat
In när de suttit som spridar motstånd. 2.2 ohms är det du ska ha när du kopplar
2 spridare på en utgång. Eller en 4,7ohm per spridare

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 10:12 am
av Marco Garver
Jag skulle vilja ha detta utrett.

Knotan:

Har du tillgång till oscilloskop?

Mät över resp spridare samt totalt så vi kan få svar på vad som egentligen händer.

Mvh Marco

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 10:58 am
av fugazi
Kadett4wd skrev:ja precis.. men jag valde att förenkla det grovt för att få det lättförståeligt...
Anledningen till att jag skrev så var absolut inte för att tillrättavisa (dig eller nån annan) eller så, utan det att jag inte tror att det heter så längre... 8)

Marco:
Jag håller med dig, det vore VÄLDIGT intressant att se!

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 12:49 pm
av knotan
jag har tyvär inte det...

blir nog att köra ett 4-5ohms motstånd på två spridare. enklast och mest platseffektivt, eller kan jag ännu bättre skaffa ett lite kraftfullare och bara använda ett?? har ändå bara en säkring som matar alla spridarna... isåfall vilken watt och ohm??
isåfall kan jag sätta den på ett bättre ställe platsmässigt och därmed sätta en kylplåt till den in i luftkanalen= bra kylning

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 1:12 pm
av JohanK
Behöver du har jag ett gäng med nya 7 Ohms motstånd, 25W 1% felmarginal, hus med kylflänsar och skruvhål

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 1:18 pm
av Karl Buchka
Marco, jag tror du har fått för dig att vi inte håller med varandra. :hihi:

Knotan, vad har du för resistans i spridarna? Du har ju effektmotstånden till att begränsa drivströmmen. Räknar du på spänningsfallet (över effektmotståndet) * drivströmmen så får du ut effekten motståndet ska tåla.