Garage58 - E30Turbo 9.86 - nytt chassi 7.50
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
Kul att det är nära nu
hoppas det blir en smärtfri uppstart
Den som väntar på något gott...

hoppas det blir en smärtfri uppstart

Den som väntar på något gott...

Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
http://www.youtube.com/watch?v=UW4vbyX5gM4 Ja hoppas på att man klarar knäcka 10.95 den 5e i piteå iaf
det är ju vad bilen har presterat innan. endast karossen som lever kvar från förra ägaren. 

E30 TURBO HX50 @2. ?bar
0703559859
0703559859
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
Tur att technopaketet är borta
hehe 

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ikväll har vi provsladdat lite med min 3.0 och VEMS-boxen som Micke ska ha vid uppstarten, synd att det var fel bil vi körde med men nu vet vi ju att boxen fungerar!
Den här boxen har inte alltid sett så här bra ut ..
Blått är det nya orangea!

Den här boxen har inte alltid sett så här bra ut ..

Blått är det nya orangea!

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Ja, mekaniskt så funkar allt som man vill. Perfekt (hitils).
Vi har dock problem med DIS4:an, den lägger på varvstopp vid 4500rpm oavsett inställning, men det är mappat och testat till 1bar tills DISen lägger sig i. Men vi är i garaget och tittar på det nu.
HX55:an är lika lättdriven som vi hade förväntat oss, vilket känns kul. Kommer bli fint register i maskinen.
Mvh
PS. Micke flinar mest hela tiden
Vi har dock problem med DIS4:an, den lägger på varvstopp vid 4500rpm oavsett inställning, men det är mappat och testat till 1bar tills DISen lägger sig i. Men vi är i garaget och tittar på det nu.
HX55:an är lika lättdriven som vi hade förväntat oss, vilket känns kul. Kommer bli fint register i maskinen.
Mvh
PS. Micke flinar mest hela tiden

Rapport från Peppe, problemet med den här DIS-4:an är att "2-step rev limiter" har ett eget liv.
Hela kvällen fick vi inte motorn att varva mer än 4900 rpm, och vredet för "ignition mode" stämmer (WS ON, 4K). Varvstopparna satta till 9900 rpm. De där 4000 extra varven som läggs på när 2-step inte är aktiverat fungerade inte. Jag gav upp och åkte hem till sist, men grabbarna ville ut och mysköra på stan med nya kärran och jag fick just ett samtal från Peppe. Dom hade kört ett par mil och tryckt på lite och hela tiden märkt av att varvstoppen var vid samma 4900 rpm, men nyss höll dom på köra av vägen när motorn bara fortsatte dra istället.
Vad ska man säga, vi kollade allt:
Att slutstegen användes i rätt ordning (1,2,3 och inte den 4e kanalen), provade att ha kabeln som aktiverar "2-step rev limiter" både jordad och flytande, ingen skillnad - och att ge den +12V för att aktivera den enligt instruktionerna gav ingen skillnad heller för den verkade ju redan vara aktiverad. Jorden sitter i en stabil bult i chassit precis bredvid burken, och spänningsmatningen är direkt kopplad till huvudbrytaren som sitter 50 cm bort. Går liksom inte skylla på glapp-kontakt heller. Styrboxen till motorn var dessutom provad i min bil igår, och då var det då inga problem att gå 6000+ med gamla M30in.
Som sagt - 2-step är aktiverad för det mesta, tills nyss. Får jag gissa så var det fukt eller nåt i rattarna på DIS-4an som nu torkat bort när dom fått varm luft från värmepaketet, då den får känna av luftströmmen vid passagerarens fötter.
Hela kvällen fick vi inte motorn att varva mer än 4900 rpm, och vredet för "ignition mode" stämmer (WS ON, 4K). Varvstopparna satta till 9900 rpm. De där 4000 extra varven som läggs på när 2-step inte är aktiverat fungerade inte. Jag gav upp och åkte hem till sist, men grabbarna ville ut och mysköra på stan med nya kärran och jag fick just ett samtal från Peppe. Dom hade kört ett par mil och tryckt på lite och hela tiden märkt av att varvstoppen var vid samma 4900 rpm, men nyss höll dom på köra av vägen när motorn bara fortsatte dra istället.

Vad ska man säga, vi kollade allt:
Att slutstegen användes i rätt ordning (1,2,3 och inte den 4e kanalen), provade att ha kabeln som aktiverar "2-step rev limiter" både jordad och flytande, ingen skillnad - och att ge den +12V för att aktivera den enligt instruktionerna gav ingen skillnad heller för den verkade ju redan vara aktiverad. Jorden sitter i en stabil bult i chassit precis bredvid burken, och spänningsmatningen är direkt kopplad till huvudbrytaren som sitter 50 cm bort. Går liksom inte skylla på glapp-kontakt heller. Styrboxen till motorn var dessutom provad i min bil igår, och då var det då inga problem att gå 6000+ med gamla M30in.
Som sagt - 2-step är aktiverad för det mesta, tills nyss. Får jag gissa så var det fukt eller nåt i rattarna på DIS-4an som nu torkat bort när dom fått varm luft från värmepaketet, då den får känna av luftströmmen vid passagerarens fötter.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Får skriva en rapport då man piggnat till. Men det var så kul att köra nu då den gick som den skulle så jag och bror var och harvade lite överallt och loggade lite samt försökte tuna till den.
Går dock fortfarande lite magert på ett par punkter, och min dator strulade som BANANEN, så vi gav oss efter ett tag. Verkar bli problem då man växlar mellan loggviewern och ve 3d mappen Mattias? Datorn går men vemstune buggar ur. Kan vara min dator också, för det funkar fint med Mattias laptop.
Dock helt störd bil, helt okörbar redan på 0.9bars tryck. Tror vi såg 1.1 som mest den gången det var fäste längre än 3 sekunder. Vi måste lägga på raggar däcken samt pyssla lite med bilen innan Mattias får ta och styra upp mappningen.
Annars gick allt bra, inge läkage what so ever, bara starta och börja tuna, helt sjukt.
Längre rapport och film kommer, tror även det finns film då jag höll på skena ner i diket på klockarbäcken, galet farlig bil.
Mvh
Går dock fortfarande lite magert på ett par punkter, och min dator strulade som BANANEN, så vi gav oss efter ett tag. Verkar bli problem då man växlar mellan loggviewern och ve 3d mappen Mattias? Datorn går men vemstune buggar ur. Kan vara min dator också, för det funkar fint med Mattias laptop.
Dock helt störd bil, helt okörbar redan på 0.9bars tryck. Tror vi såg 1.1 som mest den gången det var fäste längre än 3 sekunder. Vi måste lägga på raggar däcken samt pyssla lite med bilen innan Mattias får ta och styra upp mappningen.
Annars gick allt bra, inge läkage what so ever, bara starta och börja tuna, helt sjukt.
Längre rapport och film kommer, tror även det finns film då jag höll på skena ner i diket på klockarbäcken, galet farlig bil.
Mvh
Kul att den lever
blir intressant att se prestandan på monstret då den får sträcka ut ordentligt utan varvbegränsning redan på 4900rpm
Hade liknande problem på Tomas bil för någon vecka sedan då vi var ute och mappade.
Det var något värde som buggat i extra menyn och av någon anledning hamnat på xxxxrpm och den bröt kring det magiska varvet 4900rpm.
ska kolla "barbara" i EM och se vad det var som ställde till det (har det inte i huvet nu)
Men om ni kollat allt så... det går troll i den vemsboxen

blir intressant att se prestandan på monstret då den får sträcka ut ordentligt utan varvbegränsning redan på 4900rpm

Hade liknande problem på Tomas bil för någon vecka sedan då vi var ute och mappade.
Det var något värde som buggat i extra menyn och av någon anledning hamnat på xxxxrpm och den bröt kring det magiska varvet 4900rpm.
ska kolla "barbara" i EM och se vad det var som ställde till det (har det inte i huvet nu)
Men om ni kollat allt så... det går troll i den vemsboxen

Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Kanske inte har varit tillräcklgit tydlig.
Efter Mattias for hem, så for jag och Micke ut och körde lite, lite låglast och känna på bilen.
I stan vid i20 skulle vi test snyta lite upp till 4900rpm men då snöt den till 7500rpm och vi höll att skita ner och och eller sladda av vägen minns inte vilket, så vi fick stanna och lugna ner oss och ringa Mattias.
Kanske har DIS4:a torkat till sig då vi kört runt och haft värme i cupén? Vem vet, men bilen var helt cp, ljudet och trycket, galet
Efter Mattias for hem, så for jag och Micke ut och körde lite, lite låglast och känna på bilen.
I stan vid i20 skulle vi test snyta lite upp till 4900rpm men då snöt den till 7500rpm och vi höll att skita ner och och eller sladda av vägen minns inte vilket, så vi fick stanna och lugna ner oss och ringa Mattias.
Kanske har DIS4:a torkat till sig då vi kört runt och haft värme i cupén? Vem vet, men bilen var helt cp, ljudet och trycket, galet

Du kan ha råkat ut för klassiker-felet som ingen orkade fixa. När man kör 1.0.x med MegaTune finns det en bugg i ALS (anti-lag system) som beror på en miss i MegaTune .ini-filen. Det händer bara när man laddar in en config, då blir värdet på en variabel fel där och då aktiveras ALS hela tiden, står det fel varvtal i inställningarna där så lär man dyka på problem direkt. Men ALS-lampan lyser hela tiden, så är man observant så ser man det redan innan motorn startas..Evert skrev:Hade liknande problem på Tomas bil för någon vecka sedan då vi var ute och mappade.
Får man andra mystiska buggar med siffror som ändras på fel ställe så kan man räkna med att det är det magiska MegaTune-protokollet som helt saknar fel-korrigering (bl.a därför VEMS nu har egen programvara) så har man en buggig USB-adapter eller störningar i bilen så kan man åka dit på den.
I det här fallet med vad Peppe beskriver så tror jag det måste skaffas en förlängningskabel till serieporten så USB-adaptern kommer längre från allt som har med motorstyrningen att göra (speciellt CDI-tändningen). Det är det som gör att VemsTune hänger sig, även MegaTune eller andra program som använder serieporten hänger sig. Drivrutinen till USB-adaptern får tuppjuck när adaptern inte svarar och man måste oftast starta om datorn då för drivrutinen släpper inte. Ibland hjälper det med att plugga in/ut adaptern.
Min dator var bara med på uppstarten och buggade aldrig, den var aldrig ute och åkte på hög belastning där den säkert hade fått problem med USB-adaptern också (vi körde min adapter på Peppes laptop).
Inget buggade med Peppes VEMS-box, den bara fungerade. Det gjorde däremot inte DIS-4:an, men nu verkar den ju fungera.