Sida 26 av 50
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tis nov 15, 2016 3:04 pm
av J00r
Blir köttigt med nya lådan:) Vad ligger oljetrycket på med varm maskin? Jag ligger kring 1.3-1.6bar på tomgång med kanon varmmaskin.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tis nov 15, 2016 3:35 pm
av Steve
Är så svårt att se, men kanske runt 1 bar. Funderar på att testa att strypa oljan till kanelbullarna och se om det blir nån skillnad
När jag varvar har jag bra tryck, minst 1 bar per 1000 rpm
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tis nov 15, 2016 3:58 pm
av J00r
Sämsta biltema mätarn. Prova att strypa där, skadar inte:P
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tis nov 15, 2016 6:56 pm
av UFO
Kolla O-ringen på oljepickupen, lätt att mosa/snitta upp när man skruvar tillbaka den. Klassisk miss... Gjorde det själv och fick riva ner kamkåpan en gång extra.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tis nov 15, 2016 7:06 pm
av Steve
Jag var rätt noga med den dock hade jag ingen ny då jag var lite stressad just då och det har jag lite ångest över
Hur betedde sig din när du hade det felet?
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: ons nov 16, 2016 12:06 am
av Turbo_folke
Lita inte på biltema mätaren. Både min och min kompis biltema mätare visade fel på tomgång
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: ons nov 16, 2016 3:16 pm
av UFO
Vid första uppstart kom oljetrycket efter 5-6 sekunder tomgång, dansade runt kilot och följde väl med hyfsat uppåt i varvtal. Inga oljud eller liknande. Funderade på om det var lite lågt men det kändes ju inte som katastrofläge? "Modern" motor osv. Första bilen den satt i hade 2.56:1 i axeln, varvade säkert aldrig mer än 2500-3000 förutom vid fullgasrepor (rätt sällsynta, med tanke på hur slö den var med den utväxlingen!). Så fort den åkte i volvon med 3.54 märkte jag omgående att över ungefär 3000 rpm så började lyftarna ticka efter en stund på motorvägen, försvann så fort jag slog i friläge och lät den gå på tomgång en stund. Rev isär, såg ett jack i O-ringen, kände mig som en idiot och slängde dit en ny. Går att byta enbart genom att lyfta bort kamkåpan och fumla runt under kanten på blocket. Medtag magnet och starka nerver

Problemet väck. Verkar ha klarat mig då oljan är fri från silverfyndigheter men absolut inget jag skulle rekommendera...
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tor nov 17, 2016 8:25 am
av aliwin
Var köpte du fästet till surfplattan?

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tor nov 17, 2016 9:50 am
av Steve
aliwin skrev:Var köpte du fästet till surfplattan?

På "
Steves Grill & Mek - Vi lagar allt"
(hemmagjord alltså)
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tor nov 17, 2016 10:22 am
av aliwin
Haha åfan, kan du fixa fler bilder på fästet?
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tor nov 17, 2016 10:35 am
av Steve
Det är bara en plåtbit som är skruvad i brädan sen en till plåtbit som är fastskruvad i den plåtbiten och ska ha dubbelhäftande kardborre på platta och fäste sen
Hade brädan varit i bra skick hade jag troligen bara använt dubbelhäftande kardborre direkt på brädan
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: tor nov 17, 2016 12:26 pm
av Djo
Grymma byggen och sista bygget i tråden riktigt grymt kollat igenom tråden idag

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: lör nov 19, 2016 12:51 pm
av Fluff
Steve skrev:Är så svårt att se, men kanske runt 1 bar. Funderar på att testa att strypa oljan till kanelbullarna och se om det blir nån skillnad
När jag varvar har jag bra tryck, minst 1 bar per 1000 rpm
Jag har fått lära mig att man svarvar av konan från AN-kopplingen och sätter i ett lustgasmunstycke för att strypa, funkar kanot.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: lör nov 19, 2016 5:20 pm
av ainok
Jag satte en biltema mätare i 940in och den visade helt fel. Alldeles för lågt.
Testade tre olika mätare från kompisars bilar och alla förutom biltema mätaren visade ungefär samma värde. De andra mätarna var från KL och JSpec.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Postat: mån nov 21, 2016 12:16 am
av Steve
Får nog testa att koppla in en riktig kalibrerad mätare