Lola t91, såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

Räknade att ifall jag har tre på 5 Ohm behöver dem klara 24w.
Men om jag har bara ett. Behöver den då klara 3ggr? Strömmen genom blir ju inte högre som att man skjuter spridarna i 3 banker, men den lär ju å andra sidan bli varmare som den inte får "vila" på samma sätt som med en per kanal. Tänkte om jag kör ett alukapslat 5ohm 50w och sen en kylplåt till det i luftkanalen så borde det räcka gott?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Niklas Sandström »

knotan skrev:runt 500nm körde dem med samma vikt och däck jag har nu,
så lite mer än så är nog inga större problem att mosa på med,
jag kommer ju dessutom inte fullgasväxla utan koppling som dem gör under tävling heller,
är man lite snäll på gasen och/eller använder kopplingen så tål dem nog en jävla masa mer,
blir nog en väldig momentan belastning på lådan när man fullgasväxlar vid 9000 och släpper på nästan 500 v8 hästar med 100% grepp i däcken,
Jag fick mycket mindre slitage på lådan när jag monterade gearcut och slutade använda koppling.

Doggarna tar ofta stryk när man använder kopplingen, för växlingsrörelsen måste gå så snabbt det går annars krockar doggarna. Med gearcut så kan man ju rampa upp tändningen och få en mycket mjuk inkoppling. Med en dogbox låda ska man växla så snabbt det går annars nöter man på doggarna.

Som jag har nu så kan jag växla i en fullgaskurva utan att bilen rister till (även fast det är roligare när växlarna bara smäller i så man känner det)
/ Niklas Sandström
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

Du har kopplat gearcut till en brytare i spaken eller hur gör man?
Jag har bara släppt upp gasen lite snabbt, sammtidigt som jag petar i nästa växel.
Men är sugen på gearcut i stället.
Sprutet stödjer det behöver bara mecka dit en brytare för de , jag brukar använda kopplingen när jag växlar ned.
Men det kanske inte ska behövas??.
Men tycker det är lättare då den inte låser upp hjulen på samma sätt av motorbromsen, men kanske bara jag som år kass att synka varvet. :doh:
Senast redigerad av knotan den tor mar 01, 2012 7:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av super7 »

Vad sitter det för vxl låda i en så här frän bil? :thumbright:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

5 växlad (plus backväxel) rakskuren h-mönstrad dog-ring låda
det är en hewland FGB 5 speed låda (i princip en DG300 som användes under större delen av slutet 80 och 90 talet i f3000 och f1) i ett Lola magnesium hus med en hewland TPT diff.
2 liters oljetank i lådan med pump för dimsmörjmning :thumbright:

rätt stabila grejjor mao 8)

tror den gör strax över 100 på ettans växel och sen upp till ca 260 med nuvarande setup på femmans växelm (om jag har räknat rätt dvs )
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Niklas Sandström »

knotan skrev:Du har kopplat gearcut till en brytare i spaken eller hur gör man?
Jag har bara släppt upp gasen lite snabbt, sammtidigt som jag petar i nästa växel.
Men är sugen på gearcut i stället.
Sprutet stödjer det behöver bara mecka dit en brytare för de , jag brukar använda kopplingen när jag växlar ned.
Men det kanske inte ska behövas??.
Men tycker det är lättare då den inte låser upp hjulen på samma sätt av motorbromsen, men kanske bara jag som år kass att synka varvet. :doh:
Min givare till gearcuten sitter inbyggd i växeltrumman men det finns sådana man sätter i spaken. Om du kör så med gasen så ska du belasta spaken innan för då när du släpper gasen kommer nästa växel hoppa i automatiskt. Vi nedväxling behövs kopplingen eller en throttle blipper (manuell eller automatisk) annars får då inte jag ur växeln under motorbroms.
/ Niklas Sandström
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

Jess så växlar jag uppåt. Kollade lite efter knopp med bryter men dem va inte billiga direkt. :doh:
Vissa växlar funkar bra nedåt . Men använder kopplingen ändå. Är nog enklast så. :lol:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

nya fuelrails klara, blev rätt bra må jag säga. testade och täta.
fick lova att svetsa på förlängningar på runners och sen kapa muffarna samma mått för det blev trångt mellan runners och fuelrails så det inte fick plats slang runt längre.
men det underlättar bara montering så det var bara fördelar

sen var det bara att klyva bilen för att komma åt triggern.
hade bara 0.45 i spel nu, så ska antongen testaom det går att få plats med en bosch givare, annars blir det att justera ned spelet till 0.36 typ så får det funka.
hjulet va 3mm tjockt och höll 155mm i ytterdiamater.

Bild

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Xyron
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 08, 2008 4:30 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Xyron »

Det där är klyvning rent bokstavligt talat!

Ps. Blir riktigt fint, keep up the good work!
Suzuki Gsxr 1000 Turbo -03
2011 290hk
2012 318hk
-------------------
Kemora: 1.10.8
Mittsverige: 57.4
Gotland ring: 1.33.7
Gelleråsen 1.07.9

Dragracing 1/4 mile 9,90 (med standard sving)
Dragracing 1/4 mile 8,82 (förlängd sving)

En snutt med mig och turbon
http://www.youtube.com/watch?v=2Ege--7cVhM" onclick="window.open(this.href);return false;
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av jol »

Snyggt garage. Angående spridarmotstånd, plocka färdiga från nån japs eller ford så har du kylflänsar och hela baletten färdig
http://hondata.com/techinjectorwiring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av MadMange »

Transformers power! Vad blir den för actionhjälte när den inte är Formelbil ?? :hihi:
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

får kolla lite närmare på vettigt motstånd senare,
elfa har 50 watts motstånd i guldeloxerad aluminium som ser rätt rejsiga ut , ska bara få tummen och och beställa. dem som sitter nu får sitta tills vidare men dem sitter bara lödda direkt i kabelstammen, tänkte ta bort dem sen och sätta motstånd nere vid säkringsdosan istället....
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av 7aan »

Du ring och kolla med vems hanky han kan ha sånna guldiga motstånd hemma :)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av erikjakan »

Rent tekniskt så är det ju en kapning, inte en klyvning ;)
Skriv svar