Sida 26 av 62

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 1:45 pm
av knotan
Räknade att ifall jag har tre på 5 Ohm behöver dem klara 24w.
Men om jag har bara ett. Behöver den då klara 3ggr? Strömmen genom blir ju inte högre som att man skjuter spridarna i 3 banker, men den lär ju å andra sidan bli varmare som den inte får "vila" på samma sätt som med en per kanal. Tänkte om jag kör ett alukapslat 5ohm 50w och sen en kylplåt till det i luftkanalen så borde det räcka gott?

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 2:22 pm
av Niklas Sandström
knotan skrev:runt 500nm körde dem med samma vikt och däck jag har nu,
så lite mer än så är nog inga större problem att mosa på med,
jag kommer ju dessutom inte fullgasväxla utan koppling som dem gör under tävling heller,
är man lite snäll på gasen och/eller använder kopplingen så tål dem nog en jävla masa mer,
blir nog en väldig momentan belastning på lådan när man fullgasväxlar vid 9000 och släpper på nästan 500 v8 hästar med 100% grepp i däcken,
Jag fick mycket mindre slitage på lådan när jag monterade gearcut och slutade använda koppling.

Doggarna tar ofta stryk när man använder kopplingen, för växlingsrörelsen måste gå så snabbt det går annars krockar doggarna. Med gearcut så kan man ju rampa upp tändningen och få en mycket mjuk inkoppling. Med en dogbox låda ska man växla så snabbt det går annars nöter man på doggarna.

Som jag har nu så kan jag växla i en fullgaskurva utan att bilen rister till (även fast det är roligare när växlarna bara smäller i så man känner det)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 2:40 pm
av knotan
Du har kopplat gearcut till en brytare i spaken eller hur gör man?
Jag har bara släppt upp gasen lite snabbt, sammtidigt som jag petar i nästa växel.
Men är sugen på gearcut i stället.
Sprutet stödjer det behöver bara mecka dit en brytare för de , jag brukar använda kopplingen när jag växlar ned.
Men det kanske inte ska behövas??.
Men tycker det är lättare då den inte låser upp hjulen på samma sätt av motorbromsen, men kanske bara jag som år kass att synka varvet. :doh:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 6:53 pm
av super7
Vad sitter det för vxl låda i en så här frän bil? :thumbright:

//Nisse

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 7:22 pm
av knotan
5 växlad (plus backväxel) rakskuren h-mönstrad dog-ring låda
det är en hewland FGB 5 speed låda (i princip en DG300 som användes under större delen av slutet 80 och 90 talet i f3000 och f1) i ett Lola magnesium hus med en hewland TPT diff.
2 liters oljetank i lådan med pump för dimsmörjmning :thumbright:

rätt stabila grejjor mao 8)

tror den gör strax över 100 på ettans växel och sen upp till ca 260 med nuvarande setup på femmans växelm (om jag har räknat rätt dvs )

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor mar 01, 2012 11:27 pm
av Niklas Sandström
knotan skrev:Du har kopplat gearcut till en brytare i spaken eller hur gör man?
Jag har bara släppt upp gasen lite snabbt, sammtidigt som jag petar i nästa växel.
Men är sugen på gearcut i stället.
Sprutet stödjer det behöver bara mecka dit en brytare för de , jag brukar använda kopplingen när jag växlar ned.
Men det kanske inte ska behövas??.
Men tycker det är lättare då den inte låser upp hjulen på samma sätt av motorbromsen, men kanske bara jag som år kass att synka varvet. :doh:
Min givare till gearcuten sitter inbyggd i växeltrumman men det finns sådana man sätter i spaken. Om du kör så med gasen så ska du belasta spaken innan för då när du släpper gasen kommer nästa växel hoppa i automatiskt. Vi nedväxling behövs kopplingen eller en throttle blipper (manuell eller automatisk) annars får då inte jag ur växeln under motorbroms.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre mar 02, 2012 9:07 am
av knotan
Jess så växlar jag uppåt. Kollade lite efter knopp med bryter men dem va inte billiga direkt. :doh:
Vissa växlar funkar bra nedåt . Men använder kopplingen ändå. Är nog enklast så. :lol:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre mar 09, 2012 6:33 pm
av knotan
nya fuelrails klara, blev rätt bra må jag säga. testade och täta.
fick lova att svetsa på förlängningar på runners och sen kapa muffarna samma mått för det blev trångt mellan runners och fuelrails så det inte fick plats slang runt längre.
men det underlättar bara montering så det var bara fördelar

sen var det bara att klyva bilen för att komma åt triggern.
hade bara 0.45 i spel nu, så ska antongen testaom det går att få plats med en bosch givare, annars blir det att justera ned spelet till 0.36 typ så får det funka.
hjulet va 3mm tjockt och höll 155mm i ytterdiamater.

Bild

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre mar 09, 2012 11:14 pm
av Xyron
Det där är klyvning rent bokstavligt talat!

Ps. Blir riktigt fint, keep up the good work!

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre mar 09, 2012 11:31 pm
av jol
Snyggt garage. Angående spridarmotstånd, plocka färdiga från nån japs eller ford så har du kylflänsar och hela baletten färdig
http://hondata.com/techinjectorwiring.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Postat: fre mar 09, 2012 11:48 pm
av Big Al
-

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör mar 10, 2012 9:53 am
av MadMange
Transformers power! Vad blir den för actionhjälte när den inte är Formelbil ?? :hihi:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör mar 10, 2012 11:09 am
av knotan
får kolla lite närmare på vettigt motstånd senare,
elfa har 50 watts motstånd i guldeloxerad aluminium som ser rätt rejsiga ut , ska bara få tummen och och beställa. dem som sitter nu får sitta tills vidare men dem sitter bara lödda direkt i kabelstammen, tänkte ta bort dem sen och sätta motstånd nere vid säkringsdosan istället....

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör mar 10, 2012 11:20 am
av 7aan
Du ring och kolla med vems hanky han kan ha sånna guldiga motstånd hemma :)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör mar 10, 2012 11:31 am
av erikjakan
Rent tekniskt så är det ju en kapning, inte en klyvning ;)