Sida 26 av 43

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre mar 08, 2013 4:55 pm
av kocken3
Vilket snyggt bygge, va duktig du är!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön mar 17, 2013 2:29 pm
av mrabarth
Tackar tackar!!

Lite uppdatering.
Original pottorna till framlyktorna passade såklart inte, så jag var tvngen att hitta på något liknande som räddade framljusen från stensprut och smuts. Kåpan är öppen i underkant så vatten som kommer framifrån "vid regn" kan rinna ut. Borde funka fint.
Så här blev det med en båge som häktas fast i lyktramen och en skruv som går genom alukåpan.

Orginaldörrhandtagen var blekbruna, halvtrasiga som tog massor av plats vid armbågarna så jag hittade nya på ebay i en lite plattare design - "Door pull strap".

En god vän efterskänkte mig en kåpa till motorn som monteras under motorn mellan motor och växellåda.
Blästrad och lackad så blev det kanonbra!!

Har även permanentmonterat framskärmarna då de endast suttit i några få skruvar. Tätat och limmat så nu sitter dom.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön mar 17, 2013 2:41 pm
av Brandt
Allt blir ju så förbannat snyggt! :thumbright: :wink:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons mar 20, 2013 5:01 pm
av mrabarth
Tackar tackar!!

Här kommer en liten uppdatering.
Den grymt ovanliga och exotiska volvo 940 växelspaken fick sätta livet till när en ny amerikansk Cobra spak helt plötsligt dök upp i min ägo.
NEJ! Det gick inte att hejda sig, klar man måste ha en sån- SÅ MYCKET FRÄNARE!! Nu saknas bara en vettig shifter boot som kronan på verket!



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons mar 27, 2013 7:49 pm
av Mattias-M
mycket fränare !

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons mar 27, 2013 9:09 pm
av jonas landin
Fint som snus!
Det går att knacka upp kulan på spaken för kortare lägen!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tor mar 28, 2013 8:00 am
av mrabarth
Ahh, Det låter bra! Testade rubba kulan när allt var löst men den satt ganska bra. Jag tog nog i för lite. Denna spak är någon cm längre än original så det skulle inte skada att korta lägena en aning. 5mm skulle nog göra susen.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tor mar 28, 2013 8:02 am
av jonas landin
Bara banka på!

Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tor mar 28, 2013 8:22 am
av lyyski
Jag värmde på min kula så vart de lite lättare att knacka den;)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tor mar 28, 2013 1:38 pm
av Daniel Bjälevik
Fan va fint det blir,allt är så genomtänkt :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön mar 31, 2013 10:13 pm
av mrabarth
Årets första tur avklarad!! Känslan är obeskrivlig- har fortfarande ett leende på läpparna flera timmar senare! Fortfarande finns det en hel del att förfina när det gäller accpump och kallstartsegenskaper, men att pedala ner och notera att laddtrycksmätaren reagerar som om den var kopplad med ett snöre från gaspedalen. Hehe... Kvick liten sak det här!! :D


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön mar 31, 2013 10:18 pm
av Steve
Blev riktigt fin den där :)
En sån här skulle sitta fint i fronten: http://www.dekal-dekor.se/product_info. ... ucts_id=42

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: mån apr 01, 2013 10:42 am
av Robin Olivi
Måste vara en skön känsla. :-)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis apr 02, 2013 7:39 am
av mrabarth
Vart ute och kört ett par svängar till, och kommit fram till att det finns absolut inget alternativ....... Jag MÅSTE ha någon form av stänklappar... Med dessa breddare och hjul har man ju skit t.o.m. på taket och småsten i ventilationen efter en försiktig tur. Jag har funderat på saken under byggets gång men ville prova köra bilen först innan man monterar sådana radikala attribut. Man tappar ju detdära coola ban/street stuket direkt och allt övergår till "mer rallybil" eftersom man då måste hänga dit ganska rejäla doningar ..
Vad tror ni, kommer jag att sabba bilen totalt?
Sen kommer nästa fråga... Ska man isf. fega och tona ner det så mycket det går med svarta lappar. Eller ska man gå ALL IN och montera tex "ford" blå?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis apr 02, 2013 7:42 am
av Toni
Så diskreta som möjligt, tycker jag.