Sida 27 av 53

Postat: tis jan 26, 2010 10:27 pm
av sleeper pv
Ojojoj, vad är detta för ormbo???!!!!
Bild

Hehe, det ser värre ut än vad det är. Detta är början till allt elektriskt till motorstyrningen. Ser ut som skit just nu nerpulat i en kartong men det är rätt seriöst gjort. Jag är ovan att jobba med elprylar men försöker lära mig nu av de som kan och dessutom göra det halvpropert.

Samtliga givare finns nu och alla kontakter är monterade. Nu skall dessa monteras på motorn så jag kan dra dem i snygga "skyddshöljen" från motorn till själva "boxen".

Tar tid men tror det blir bra till slut, hatar elsystem som är gjorda helt utan tanke eller finnes......

//Freddan.

Postat: ons jan 27, 2010 8:26 am
av RoGGaH
Ja passa dig för sånt där kabel döden är inte rolig :P hehe

Du får gasta till sen när det är dags för uppstart och bromsning ;)
Nyfiken du vet :hihi:

Postat: ons feb 10, 2010 10:23 pm
av sleeper pv
Har lagat min vattenkylda IC. Anslutningarna för vatten hade rostat sönder:

Trasig nippel bortkapad:Bild

fräser upp hålet och gängar nytt:
Bild

se så fint:
Bild

Postat: ons feb 10, 2010 10:28 pm
av sleeper pv
sista flänsen på grenröret har planfrästs, man ser att det slår sig en del vid svetsning av kollektorn:
Bild

Åsså har detta stag som är justerbart tillverkats för att stötta upp grenrör och turbo m tillbehör:
Bild

Postat: ons feb 10, 2010 10:36 pm
av sleeper pv
Såhär såg min Katamaran ut när den ställdes på plats i trädgården hemma:
Bild

Nu ser det ut såhär, SUCK:
Bild
Bild

Lär dröja innan denna tinar fram...... Tur man har en till båt inomhus, hehe.

Postat: ons feb 10, 2010 10:39 pm
av Ecke
Skojjar inte om att det slår sig om det vill, ser att din slagit sig likadant som min :)

Postat: ons feb 10, 2010 10:42 pm
av sleeper pv
Ecke: Hoppas du åxå lyckas plana så du får tätt? Dessutom har du juh 2 rör till att svetsa.... Du fuskar som bygger sååå många cylindrar och sååå mycket cyl volym, hehe.

Postat: ons feb 10, 2010 10:46 pm
av sleeper pv
Just ja. Har plockat isär min mini-turbo för lite uppgradering. Det blir ett snäpp större kompressorhjul samt kåpa för att tillfredställa min effektförhoppning. Nu skall jag även passa på att skruva fast axiallagret så det pallar lite mer. Efter det skall hela "coren" balanseras innan aggregatet slutligen skall bultas fast på plats. Bilder på detta kommer vid hopmontering.

//Freddan.

PS: Tack för delar och hjälp M.

Postat: fre feb 19, 2010 6:25 pm
av sleeper pv
Ännu en motgång..... :thumbdown:

Efter att ha monterat nya nipplar på den vattenkylda IC´n så provtryckte jag den... självklart var den inte tät, suck.

Såååå, har du ngn vattenkyld IC till salu så ring :wink:

//F.

Postat: lör feb 20, 2010 3:06 pm
av sleeper pv
tillverkat slang för olja in i turbon. Blev metallomspunnen med teflon för att behålla flexibilitet även vid höga temperaturer :thumbright: .

Bild

Postat: lör feb 20, 2010 3:08 pm
av sleeper pv
såhär ser min oljekylare ut:
Bild

De feta anslutningarna för vatten passar inge vidare till båten....

Lite svarvjobb och gängning:
Bild

Så blev det 2 st adaptrar med rätt anslutningar och kragar så att de sitter kvar vid lite tryck och vibrationer ( och söl av olja, bensin och vatten ).:
Bild

Postat: lör feb 20, 2010 3:17 pm
av sleeper pv
har grejat lite med ett experiment till kylningen.

Sågat ut ett ämne ur 50mm aluminium....:
Bild

Sedan fräst rätt mkt:
Bild

Bild

Bild

Postat: lör feb 20, 2010 3:25 pm
av sleeper pv
såhär blev färdiga resultatet:

Bild

Bild

Bild

tanken är alltså att vatten från både fram och bakkant skall gå igenom termostathuset. Endast ett litet hål håller nere cirkulationen och en " övertrycksventil" begränsar trycket. När tempen stiger öppnar termostaten och flödet ökar genom ytterligare ett utslpp och tempen regleras förhoppningsvis på detta sätt. Det blir i teorin åtminstone ett samarbete med termostat och övertrycksventilen som styr flödet av vatten och temperaturen i motorn.

framtiden kommer visa om teorin håller.....

Postat: lör feb 20, 2010 6:03 pm
av sleeper pv
har fixat ordning på turbon nu. Gått igenom den totalt och "blueprintat" den innan ihopmontering av den uppdaterade versionen med större kompressordel.

Här ser man std "solfjäder" som klämmer fast axiallagret:
Bild

Och här ser man att jag tagit bort styrpinnarna, borrat och gängat hålet för försänkta skruvar och skruvat fast axiallagret. Ett nästa steg hade varit 360 graders lager men jag vill inte kosta på aggregatet innan jag vet att det funkar bra:
Bild

Nu skall hela "core" delen balanseras innan slutlig montering.

//F.

Postat: lör feb 20, 2010 6:32 pm
av Ecke
Lillledarn du är ju riktig fena på att fräsa och påhittig. :thumbright: