Sida 27 av 38
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 4:32 pm
av Evinrude
Finns det fungerande system så fungerar det, det kanske är för lite vatten i själva motorn för att det ska vara någon fara.

Expansionskärlet på m50 har en slang i botten som går till toppen och sedan sitter det som du säger en anslutning i överkant mot kylaren för övertryck.
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 4:48 pm
av benkoilovikka
På skotern sitter det ett expansionskärl utan tryck, den har 2 anslutningar, en ungefär i mitten och en i botten.
Anslutningen i botten går in i kylsystemet direkt efter pumpen och har en vanlig backventil så den endast kan suga vatten från behållaren.
Den övre anslutningen går till locket på kylarslangen vid toppen. Locket är ju vanlig polaris som man först släpper trycket och sen skruvar upp det! Precis så som du vill ha det!
Ring om du inte förstod!

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 5:03 pm
av Moggemx
Smidy: Verkar vara en sån där 2 stegs lock på griffinkylarn, så det borde funka med den!
Evinrude: Kollade lite på sprängskisser på m50 kylare + exp. kärl, men som jag förstod så går det nån kanal från botten av kärlet direkt in i kylaren
Benko: Ja det lät ju vettigt! , sitter ett likadant lock på er skoter som på min kylare också! .. Men många apparater fungerar ju med en enda slang.. ut från kylarlocket
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 5:08 pm
av benkoilovikka
Jasså! Men bygger du med backventil så är du ju säker på att den får vatten! inga problem att du svetsar ett eget expansionskärl om du ska göra sån modell! behövs ju bara 2 anslutningar och ett lock! Hade kanske kunnat svarva ett i alu också! Kan ju göra gängor å allt i svarven!
Finns det kanske nån färdig lösning på det hela? En vattenflaska modell metall t.ex? Kan ju vara bra med ca 1l volym iallafall!

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 5:30 pm
av Moggemx
Ska jag göra en ny behållare så kan jag ju lika gärna göra ett traditionellt exp.kärl

.. Men har kikat på bilder på div, byggen med griffinkyl, och många verkar sakna exp. kärl.. även nåt kopplat till "kylarlockhalsen" ,råkade bl.a. snubbla över nå bilder på PPF bäckis gamla m3e30 med s38 som verkade vara byggd så
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 5:53 pm
av Steve
Ska du köra dragracing måste du ha en behållare kopplad till kylarhalsen
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: tor feb 16, 2012 6:27 pm
av Evinrude
Kikade jag med och jag ljög nog lite, såg nu att slangen går till vatttenpumpen istället för toppen, men det är väl samma sak?
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: fre feb 17, 2012 12:03 am
av Moggemx
Ja det har jag sett/läst att man måste ha på strippen, så ev. spill som trycks ut inte hamnar på banan! ..
Tror jag börjar bygga en Custom behållare nu istället

.. Benko, Du ska få ett litet projekt att fräsa snart då !

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: lör feb 18, 2012 6:00 pm
av benkoilovikka
Moggemx skrev:Ja det har jag sett/läst att man måste ha på strippen, så ev. spill som trycks ut inte hamnar på banan! ..
Tror jag börjar bygga en Custom behållare nu istället

.. Benko, Du ska få ett litet projekt att fräsa snart då !

Jassåå! hur har du funderat då?

Vi har bara 2 lektioner maskin numera men de finns håltimmar man kan göra en del på!

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: lör feb 18, 2012 11:07 pm
av Moggemx
Eller kanske inte ändå ;P Bygg färdigt mina boggieförstärkningar till skotern istället

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: lör feb 18, 2012 11:51 pm
av Moggemx
Nu Jeflar äre nytt exp. kärl på G

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: sön feb 19, 2012 10:22 am
av benkoilovikka
Vi måste mäta lite på din skoter för boggieförstärkningarna! Svårt att mäta på en skev :/ Kommer förbi senare idag om du inte är ute och kör!
Släng på nå rörböj i ändarna på dendär så blir det kanske snyggare?
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?
Postat: mån feb 20, 2012 10:14 pm
av Moggemx
Har blivit lite bekymmer med Växellådsbyggnationerna också, Min T-56:a är från en LT1 motor.. som innebär att den har kortare ingående axel än dom som suttit på en LS1 eller Viper :/
Så som det är just nu så är det bara drygt 30mm mellan koppling och låda där man ska klämma in ett utrampningslager/Slavcylinder..
Min Tilton slavcylinder är 75mm hög, Går ev att modda ner till 55mm, men är ju fortfarande för hög :/
Nån som vet om det finns att få tag i nån tunnare modell av slavcyl?
Ett annat alternativ är att byta ingående axeln till en med Ls1 spec. Finns att beställa hem från staterna , men vet inte riktigt vad som är vettigt att göra..
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Utrmpslager/slavcyl pro
Postat: mån feb 20, 2012 10:25 pm
av Pimplaren
Enligt PPF som byggt min bil sitter det viper/camaro urtramp på min t56! och mitt tiltonpaket är 7mm lägre än s38 svänghjul och 765 platta.

så jag tänkte svarva en ring från 52mm till 44 och 7mm hög, borde bli perfekt

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Utrmpslager/slavcyl pro
Postat: tis feb 21, 2012 5:19 pm
av Moggemx
Okey, Viperlådan har ännu längre ingående axel i lådan än ls1 spec. lådorna , så det är inget problem för dig

Har hittat längder på de olika axlarna nu och kommit fram till att:
*T-56 (GM 94-97) LT1 har en totallängd på 9.31" (236.5mm)
*T-56 (GM 98- ) LS1 har en totallängd på 10.62" (269,7mm)
D.v.s 33.2mm Längre.
33.2mm + 31mm (space som det är nu för lagret)= 64.2mm borde ju bli rätt bra
Då kan jag modda ner tiltonslaven dit emellan också !
Pimplaren: Får lådan plats bra i tunneln eller har du fått modda nåt i din bil?