Sida 27 av 36

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 26, 2012 7:36 am
av Tommy Luhr
Ja det känns sådär att försöka fylla över.
Får bli en 5liter i värsta fall..
Tack för tipsen!

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 26, 2012 10:05 pm
av dundersmurfen
Har en slang för flaska till flaska. Pressad hydraulslang 250 bar, brukar fylla min lilla tub på jobbet. Den kan lånas ut om det kniper :thumbright: Standardgänga för svetsregulator alltså

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tis jun 26, 2012 10:22 pm
av Toffe
så gör vi på jannes prostock, inga som helst problem.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: ons jun 27, 2012 5:47 am
av Tommy Luhr
Jag var och byggde om min tub till vanlig tryckluft med invändig gänga.
Kosta 1500 med allt. men nu funkar det igen och det blev riktigt bra.

Med tanke på att jag inte hade en flaska att fylla över nitrogen ifrån så blev beslutet att bygga om den inte så svårt.

Hänt lite mer saker med bilen med.
Får slänga upp lite bilder här idag!

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: ons jun 27, 2012 8:30 pm
av Tommy Luhr
Hinner inte slänga upp några bilder idag.
Men har betat av en 3-4 prickar på "att göra" listan idag mellan jobben :)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: tor jun 28, 2012 10:40 pm
av Tommy Luhr
Nu kommer det lite bilder på kvällens jobb.
Har byggt en ventil som skall sköta undertrycket i vevhuset.

Vill ha ca 0,5bars undertryck.

Tänke bygga en kulventil då detta blev det naturliga valet.
Dock efter en del funderande och letande efter lämpligt material så blev det så här.
En volvo 850 27mm ventil blev själva ventilen.
Undertrycket drar upp ventilen och suger luft in i motorn.

här är början till den kluriga ventilen
Bild
svarvar, skissar och mäter
Bild
Fräst lite med lagomt resultat
Bild
här syns nog funktionen lite
Bild
TADA
Bild
Bild
stängd
Bild
Öppen
Bild

Tog även bort pluggen jag hade i oljesticksröret och monterar den högkvalitativa vacummätaren från biltema.
Svarvade en nippel
Bild

Mätaren fungerade klockrent och det stod inte biltema på den.
Kommer fungera ett litet tag kanske (blev mest så för att den lokala speedshopen inte hade autometer hemma)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: fre jun 29, 2012 11:02 pm
av Tommy Luhr
någon vänlig själ som snabbt kan förklara hur jag sätter upp inställningarna för shiftlight i sm4a?

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 9:26 am
av Klabbe Persson
Jag tog en av utgångarna och som jordade ett relä så att lampan drog igång. Då kan man ställa in exakt varvet man vill i tabellen, kommer inte ihåg exakt vilken tabell jag använde bara. Värdet i tabellen skulle iaf va 100 då jordade sprutet.

Kommer inte ihåg exakt men ett litet tips iaf så kanske du löser resten själv.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 9:42 am
av j björk
Det står i manualen hur mycket belastning de olika utgångarna tål.
Antingen tar du en som tål att driva din lampa, eller ett relä som sagt.
Sedan får du ställa in att en tabell ska styra den utgången, välja varvtal som parameter.
Sedan är det bara ta bort alla onödiga rutor.
Och som sagt 100 när den ska vara aktiverad, är det väl i de flesta fall vill jag minnas.

Kan vara lite lurigt bara att hitta vart man väljer vad, men det brukar gå om man får flumma runt lite i menyerna en stund :wink:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 10:06 am
av Christofer
Gör en ny gpc och ställ bara ett inhibit värde så slipper du slösa en tabell för en sån enkel funktion. Använd en ledig p/p utgång så slipper du relät också som sagt.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 11:43 am
av Tommy Luhr
Jag vet vad det är ni pratar om men jag försökte ca 2 timmar igår med att aktivera en utgång för det simpla momentet att jorda ner vid vartal.
Jag har gjort en GPC 5 utgång, så långt kom jag.
Den drar 2,5amp och klarar en 21watts lampa med 1 amp tillgodo.
Jag satte upp tps som trigger för den men det funkar inte.
Anledningen till att jag gjorde det var att jag ville se att det fungerade som jag trodde.
Men icke. Kollade nätet igår och Mrm robban hade skrivit nått hur man just sätter upp shiftlight utan tabell.
Men hur bra är egentligen bruksanvisningen och systemets uppbyggnad om man som "halv kunnig" inte klarar att sätta upp en sådan enkel funktion på två timmar?

Tror någon behöver komma in och pusha up Autronics existens här för annars blir det nog lite väl dålig reklam för sprutet.
Jag tycker det har bra med funktioner och möjligheter och jag fattar inte vad hälften är.
Men skall det verkligen vara så här krångligt 2012?
Finns det inte möjlighet att i klartext skriva vad som händer och hur man gör det?
Finns det inget intresse för tillverkaren av sprutet att släppa en version av win programmet som är mer lättjobbad?
Varför har inte sprutet uppdateras på (vad jag vet) 4 år?
Och varför uppdateras det med chip som man måste köpa?

Finns sprut som uppdaterar betydligt oftare (flera gånger/år) och som utökar funktioner och möjligheter samt underlättar för användaren.

Måste verkligen passa på att tacka all på detta forum som ställt upp med hjälp.
Speciellt till T_hedman som hjälpt till enormt mycket och hjälpt mig från psykisk kollaps ;)

Nog för att jag är lite bitter i detta sammanhanget men va fan.
Det enda sprut som jag blivit tvungen till att greja med mer än detta så är det Megasquirt.

Händer det nått och man behöver skala en ingång eller göra en funktion på en tävling så känns det som man är körd.

Hjälp sprutet på fötter igen folk!
Jag kan gärna ta kritik angående detta och gärna en lösning i samband med kritiken så jag lär mig nått, för tydligen behöver jag det!

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 1:32 pm
av Christofer
Vilken fysiska utgång har du använt och hur är lampan kopplad?

Visst är sprutet säkert för avancerat för gemene man men det är helt underbart vad mycket man kan göra Me det. Manualen är dock inte så välskriven.

Skicka över mappen om du vill. Larc142@hotmail.com

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 2:05 pm
av Tommy Luhr
Använde utgång 5. 2,5amp. lampan drar 1,5amp.

Fick det att funka nu med en beskrivning jag fann på nätet.
Ja man verkar kunna göra mycket saker med det, synd att dom inte gått hela vägen och gjort sprutet mer kompatiblet med mer ingångar och utgångar.
Så enkelt som att lära om sprutet vilket håll tps:en går åt verkar ju inte finnas.
Men sen kan man sätta upp tre tabeller på laddtryck vilket är bra.
Undrar vilken målgrupp sprutet riktar sig till om det inte är gemene man med ett intresse för tekniken!
Men nu fick jag det att fungera, skall se om jag skall logga eller styra nån mer utgång medans jag håller på att sätta mig in i systemets uppbyggnad.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: lör jun 30, 2012 9:44 pm
av Tommy Luhr
Har gjort ett enormt ryck idag.
Är totalt färdig nu men det känns gött att det hänt lite.
Har haft en "crew medlem" här idag och hjälpt mig med kardantunneln som tagit lite tid.
Svårt att få det bra när man inte har en direkt maskinpark för det plåtjobb som krävs.

Här är en bild på vacumventilen för undertrycket i vevhuset
Bild
Lite ny och fräsch Mettis
Bild
Motorn som det ser ut i dagsläget
Bild
Här blev Shiftlighten som jag svor så förbannat över i mina tidigare inlägg. Blev dioder ljusstarka.
Bild
Sen en bild på en halvfärdig kardantunnel, ignorera att det är så skitigt
Bild

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Postat: sön jul 01, 2012 1:37 am
av TobbeJohansson
Inte mycket att invända på. Ser bra ut som vanligt :thumbright: