
ivars e30 backhalf - 8s
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Kan bara hålla med! Alltid lika kul att läsa uppdateringarna, även fast det strular för dig, allt löser sig du vet 

Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
kul att se att ni läser och gillar updatesen!
gått ett par dagar utan update nu, men satan vad det har skruvats... och bilen raceades det med på lördan i västerås... dock utan att få i växlarna..
stort tack till framförallt emme! Men också tack till karel, pizza, pinnen & jocke!
i onsdags/torsdags havererade packbox-oringen i tilton lagret.. orsak okänd


kränghämmare monterades samtidigt som jag filade med det av pizza och emme

körde utan kränghämmare förra året så jag hoppas det gör nån skillnad iallafall i breisladdskurvan

dragit klart till wasserpumpen för intercoolern

ruggigt trött på allt bestyr som blivit med lådan, får hoppas allt slit blir värt det i slutändan

FAAAAIL, det är 8or vi jagar!!

dags för uppstart snart kanske

lite reservdelar ifrån ppf, levererat av den trogne budbilschaufören pinnen !



fixade iordning för täckplåt


ic kylarslangarna

HA HA HA, årets bild på polarn

uppstart fail 1

uppstart fail 2, en cylinder död, var dock bara en kabel som hoppat ur

jocke hjälpte mig svetsa plattjärn till spakstället så jag kan bulta fast det i karossen, får se hur det kommer lira, eller om det blir stökigt med karossrörelse mot lådan...

låg som ett troll


vajjerstopp till dörröppningen,

bästa jobbet som tillät lite friare användning av verkstan under denna stökiga vecka!

dags att fixa i finolja och provköra raketen!




tvättdags!

fylla temporärt ic-kärl

sladda iväg till macken och tanka upp, 255r däck är stökiga att drifta med när man åker frontrunners fram... HA HA


dags för avfärd mot kvällens race... lördans altså... gick åt HELVETE, fick inte i 2an eller 4an..


tog ner lådan idag för att schimsa ut urtrampningslagret, då den vill sticka vid 6000rpm när man har koppling nertryckt med växel i.
fann då att lagret krypit ut, så återmonterade det med cylindrisk fastättning i hopp om att skiten ska sätta sig bättre..


får testa den senare i veckan, nu är 215 däck monterade fram istället för front runners... kanske går att hänga ut skiten i nån bredare kurva... utan servo är det inge roligt att rondelldrifta..
gått ett par dagar utan update nu, men satan vad det har skruvats... och bilen raceades det med på lördan i västerås... dock utan att få i växlarna..
stort tack till framförallt emme! Men också tack till karel, pizza, pinnen & jocke!
i onsdags/torsdags havererade packbox-oringen i tilton lagret.. orsak okänd


kränghämmare monterades samtidigt som jag filade med det av pizza och emme

körde utan kränghämmare förra året så jag hoppas det gör nån skillnad iallafall i breisladdskurvan


dragit klart till wasserpumpen för intercoolern

ruggigt trött på allt bestyr som blivit med lådan, får hoppas allt slit blir värt det i slutändan


FAAAAIL, det är 8or vi jagar!!

dags för uppstart snart kanske

lite reservdelar ifrån ppf, levererat av den trogne budbilschaufören pinnen !




fixade iordning för täckplåt


ic kylarslangarna

HA HA HA, årets bild på polarn


uppstart fail 1

uppstart fail 2, en cylinder död, var dock bara en kabel som hoppat ur

jocke hjälpte mig svetsa plattjärn till spakstället så jag kan bulta fast det i karossen, får se hur det kommer lira, eller om det blir stökigt med karossrörelse mot lådan...

låg som ett troll


vajjerstopp till dörröppningen,

bästa jobbet som tillät lite friare användning av verkstan under denna stökiga vecka!

dags att fixa i finolja och provköra raketen!





tvättdags!

fylla temporärt ic-kärl

sladda iväg till macken och tanka upp, 255r däck är stökiga att drifta med när man åker frontrunners fram... HA HA


dags för avfärd mot kvällens race... lördans altså... gick åt HELVETE, fick inte i 2an eller 4an..


tog ner lådan idag för att schimsa ut urtrampningslagret, då den vill sticka vid 6000rpm när man har koppling nertryckt med växel i.
fann då att lagret krypit ut, så återmonterade det med cylindrisk fastättning i hopp om att skiten ska sätta sig bättre..


får testa den senare i veckan, nu är 215 däck monterade fram istället för front runners... kanske går att hänga ut skiten i nån bredare kurva... utan servo är det inge roligt att rondelldrifta..
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
- Ort: Gällivare
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Är det pilotlagret du menar har glidit ut? jag funderar på att göra en hylsa man trär på axeln så att lagret omöjligt kan backa ut. en tanke bara..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Ser ut som du har LITE grepp problem på emmaboda 

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
long time no seen,
har varit ute och lunchfräst i stan med beemern, vilket var rätt jävla befriande

ställt in bakvagnen rak och fin med nya dämparna, + ändrat lite på stagen

lånat ett släp av aros auto till emmaboda och ett annat uppdrag

här är en ny e30 till mig, GROVT arbete gjort av "Fugitive" på ppf forumet!! Han har fixat alla rost, bytt diverese plåt och helsvetsat alla skarver.. Fantastiskt arbete med underredet också! Sen har chribbe haft chassiet och avesta breddat + suttit i en bur, + min gamla bakvagn och framvagn ifrån min gamla kombi!
Var ju tvungen att ett sånt fint projekt att pyssla med när jag nu känner att jag fått min vite som jag vill ha den, bara underhåll borde inte bli allt för mycket kan man ju hoppas! Så tid och energi finns altså till något mer.. och något lite mer alldagligare kanske som kan gå att regbesikta sen?

sjukt fin med draguppsättning

tanka är kul såhär nuförtin

påväg till emmaboda med pizza emme larsson och frugan

vi checkade in och tänkte åka till topten inbjudningen och ställa ut, men sen vart det körning direkt så vi hann inte med den tävlingen.



värmde på 3an och startade på 2an, det funkar sålänge det spinner...

kränghämmaren gick av i första rundan...

mappade på launchen lite så den kliver iväg bättre... tillslut vart det 1 bar i startladd


9.11 vart bästa tid för dagen med lakrits hela vägen

8an tas nästa gång?

filmklipp sålänge, kommer mer sen
http://www.youtube.com/watch?v=Q7621tbJc4w" onclick="window.open(this.href);return false;
har varit ute och lunchfräst i stan med beemern, vilket var rätt jävla befriande


ställt in bakvagnen rak och fin med nya dämparna, + ändrat lite på stagen


lånat ett släp av aros auto till emmaboda och ett annat uppdrag


här är en ny e30 till mig, GROVT arbete gjort av "Fugitive" på ppf forumet!! Han har fixat alla rost, bytt diverese plåt och helsvetsat alla skarver.. Fantastiskt arbete med underredet också! Sen har chribbe haft chassiet och avesta breddat + suttit i en bur, + min gamla bakvagn och framvagn ifrån min gamla kombi!
Var ju tvungen att ett sånt fint projekt att pyssla med när jag nu känner att jag fått min vite som jag vill ha den, bara underhåll borde inte bli allt för mycket kan man ju hoppas! Så tid och energi finns altså till något mer.. och något lite mer alldagligare kanske som kan gå att regbesikta sen?

sjukt fin med draguppsättning


tanka är kul såhär nuförtin

påväg till emmaboda med pizza emme larsson och frugan

vi checkade in och tänkte åka till topten inbjudningen och ställa ut, men sen vart det körning direkt så vi hann inte med den tävlingen.



värmde på 3an och startade på 2an, det funkar sålänge det spinner...

kränghämmaren gick av i första rundan...

mappade på launchen lite så den kliver iväg bättre... tillslut vart det 1 bar i startladd


9.11 vart bästa tid för dagen med lakrits hela vägen


8an tas nästa gång?


filmklipp sålänge, kommer mer sen
http://www.youtube.com/watch?v=Q7621tbJc4w" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
update:
jag åkte mälardalen open på kjula och kom 2:a, utan att behöva lägga av en repa i själva tävlingen för att så många åkte ras i min klass 4-6. I elimineringen kom jag 2:a också på tiden 9.11 i 247, EXAKT samma hastighet och tid som på emmaboda.
Förklaringen till detta är att jag hade kopplingsproblem (kopplade inte ur och gick ej att peta i växel 3 (4an) och därav endast 175kmh över 201meterslinjen.
Jag tror att jag klev ur fotocellerna utan att jag släppt kopplingen, för jag åkte samma tid på 201 trots 175 i hastighet och sämre 60 fot än emmaboda 1.41 ist 1.32 .. Men, det sköt ju på överjävligt på andra växeln (dvs 3an då jag startar på 2an) så kanske det hämtade in hela repan ?!
Hursomhelst pissrepa och första laddtryckssteget igen.. låga nior åker jag altså på miss eller brehäng, spelar ingen större roll.. Slöare än så går det inte att få den
bild ifrån lars sikhammar

Nu går dock chassiet SPIKRAKT och bryter tillochmed upp högerframhjulet högre än vänsterhjulet så jag kan backa av lite på förspänningen, spinner exakt så mycket jag vill med 1bar i däcken (enligt instruktioner av ärtan) på klister och greppar fint uppe i fart, ska nog göra den lite snällare på fyrlänken till starten och släppa ur till 0.7 iallafall, då kan det bli mycket bra.
chassiet iår = check ! Motorn iår = check ! Karossen iår = check ! Låda och koppling kommer nog bli bra med lite arbete, verkar vara fina grejer men känslig att få och lira.
film ifrån kjula:
http://www.youtube.com/watch?v=UCdTzKhuXVc" onclick="window.open(this.href);return false;
Det som brakade på kjula var detta:

Eftersom jag gjort allt enligt bok så misstänker jag att felet var obalans i grejerna som gjorde att det skakade loss, jag har ju trots allt hunnit med att köra en hel del iår endå.
Skaderapport: 1st lamell, 1st svänghjul, vilket känns fint som fan!!! kunde gått bra mycket värre där!

Sen tänkte jag presentera tillökningen i mitt garage

nu är det tyvärr inte min gamla kombi, vilket hade varit SKITKUL men det är både framvagn och bakvagn ifrån den, med bromsar!

Karossen som det nu sitter på faller mig dock riktigt fint i smaken! Har gått i tankarna om att lacka om till rött flera gånger men det har aldrig blivit av.
En gammal Mtech 2:a som Fugetive på ppf forumet har suttit upp i vagga och lagt ner ett herrejösses jobb på ! Kika gärna in hans tråd för att se hur mycket han slitit med att svetsa varenda skarv och bytit ut den dåliga plåt som funnits!


Tankarna med den röde är dock många, först tänkte jag göra en busbil mer lämpad för gatan, men det slog mig att det inte finns något att hämta i den här där som inte min vita kan göra, och racebilsmässigt är det mycket att ta tag i ifall man vill ha något bättre än den vite. Visst nu åker jag väl redan gata ibland med den vita men inte på det bekväma sättet där den kan stå utanför på parkeringen över natten och man sen kan hoppa in på morgonen och fräsa till jobbet.
Det som däremot är omöjligt att kombinera med den vita är komfort och bruksbilsegenskaper.. Många kallar sina racebilar för gatbilar över de mest korkade anledningar och jag ska inte göra den missen med den här, ska verkligen försöka även fast fartdjäuvlen alltid tar över och vill lätta allt och trimma allt.. sen sitter man helt plötsligt i en kakburk på fyra hjul och undrar hur fasen man egentligen tänkte när man åker till jobbet i den.. =)
Ska altså inte bli en renodlad racebil, utan en 500hästars e30 -> med fartegenskaper som en 350 hästars e30 eller annan tyngre 500hästars bil (s2/supra/skyline/corvette)

Specen är:
BMW E30 320 1988
Ombyggd bakvagn (skottsäker med m535 delar & sviktstålsaxlar)
Ombyggd framvagn (5-bult, e36 servo, 330mm skivor & willwood ok)
Kompletteras med:
Tillräckligt mycket inredning för att det ska kännas bekvämt (inkl lagom stereo).
Orginalrutor runt om.
Ombyggd panel med eftermarknadsmätare
M50 motor (eller 330 om det går SBP mässigt som ombyggt fordon ihop med E85 och vipec)
Mtech2 framspoiler och bakspoiler (sidokjolar får jag klura på, den är ju avestabreddad som en djävul).
Asbreda fälgar bak med däck (så man kan racea på vardagsbasis påväg till jobbet eller dyl,)
D2 coilovers fram & ppf AVO bak.
Planen är altså att lägga ner MYCKET tid på den här utan att nå varken 1000hp eller 8s repor. Så det borde bli en mycket fin och värdefull e30
Men det kommer inte bli klart iår då jag ska lägga all energi på min vita som känns som ett färdigt projekt, dock är det ju rätt mycket underhåll på en racebil med den kalibern, sprängda lådor och pippade kopplingar.. Men det finns inget som jag vill ändra på den nu så därav skaffade jag även detta projekt så man kan ha sinnesro även kommande vinter

har dock smygstartat lite då det kliade i fingrarna lite när den bara stog där och såg snygg ut.

sitter helbur i den som jag tänkte komplettera lite försiktigt utan att bygga igen för mycket. + slipa ner och lacka om bur och invädigt i min favoritkulör som är svart och matt och lite grov i finishen.

skärmarna satt med kattstrypare efter lackering, så jag tänkte blåsa den med ett par lager bodyprimer och oklibbig lack ovant på det sen.
Hatar kakburksljudet i hjulhusen!

chribbe som var ägaren innan mig satte i helbur och gjorde en riktigt snygg avestabreddning på bilen, + även detta, upptaget för större avgas.
blåste av ytrosten från detta och ska grunda.


lite ojämnt lager delar till den.. hehe?!

häktade av lite grejer för att komma åt

bakvagnen satt utan dom här nu tillfälligt, så de blästrades av och lackades. ska nog ta ner hela bakvagnen och renovera lite, bara färgmässigt.

karosserikittat avestabreddningen in&utvändigt i höger hjulhus, sen skar jag upp fingret och vart inge sugen på att fixa vänster sida.

bodyprimer lagd som FAN, ska hålla i ur och skur det här är ju tanken... dock blir det inga vintrar

kanske nån liten repa på isen iofs...

jag åkte mälardalen open på kjula och kom 2:a, utan att behöva lägga av en repa i själva tävlingen för att så många åkte ras i min klass 4-6. I elimineringen kom jag 2:a också på tiden 9.11 i 247, EXAKT samma hastighet och tid som på emmaboda.
Förklaringen till detta är att jag hade kopplingsproblem (kopplade inte ur och gick ej att peta i växel 3 (4an) och därav endast 175kmh över 201meterslinjen.
Jag tror att jag klev ur fotocellerna utan att jag släppt kopplingen, för jag åkte samma tid på 201 trots 175 i hastighet och sämre 60 fot än emmaboda 1.41 ist 1.32 .. Men, det sköt ju på överjävligt på andra växeln (dvs 3an då jag startar på 2an) så kanske det hämtade in hela repan ?!
Hursomhelst pissrepa och första laddtryckssteget igen.. låga nior åker jag altså på miss eller brehäng, spelar ingen större roll.. Slöare än så går det inte att få den

bild ifrån lars sikhammar

Nu går dock chassiet SPIKRAKT och bryter tillochmed upp högerframhjulet högre än vänsterhjulet så jag kan backa av lite på förspänningen, spinner exakt så mycket jag vill med 1bar i däcken (enligt instruktioner av ärtan) på klister och greppar fint uppe i fart, ska nog göra den lite snällare på fyrlänken till starten och släppa ur till 0.7 iallafall, då kan det bli mycket bra.
chassiet iår = check ! Motorn iår = check ! Karossen iår = check ! Låda och koppling kommer nog bli bra med lite arbete, verkar vara fina grejer men känslig att få och lira.
film ifrån kjula:
http://www.youtube.com/watch?v=UCdTzKhuXVc" onclick="window.open(this.href);return false;
Det som brakade på kjula var detta:

Eftersom jag gjort allt enligt bok så misstänker jag att felet var obalans i grejerna som gjorde att det skakade loss, jag har ju trots allt hunnit med att köra en hel del iår endå.
Skaderapport: 1st lamell, 1st svänghjul, vilket känns fint som fan!!! kunde gått bra mycket värre där!

Sen tänkte jag presentera tillökningen i mitt garage


nu är det tyvärr inte min gamla kombi, vilket hade varit SKITKUL men det är både framvagn och bakvagn ifrån den, med bromsar!

Karossen som det nu sitter på faller mig dock riktigt fint i smaken! Har gått i tankarna om att lacka om till rött flera gånger men det har aldrig blivit av.
En gammal Mtech 2:a som Fugetive på ppf forumet har suttit upp i vagga och lagt ner ett herrejösses jobb på ! Kika gärna in hans tråd för att se hur mycket han slitit med att svetsa varenda skarv och bytit ut den dåliga plåt som funnits!


Tankarna med den röde är dock många, först tänkte jag göra en busbil mer lämpad för gatan, men det slog mig att det inte finns något att hämta i den här där som inte min vita kan göra, och racebilsmässigt är det mycket att ta tag i ifall man vill ha något bättre än den vite. Visst nu åker jag väl redan gata ibland med den vita men inte på det bekväma sättet där den kan stå utanför på parkeringen över natten och man sen kan hoppa in på morgonen och fräsa till jobbet.
Det som däremot är omöjligt att kombinera med den vita är komfort och bruksbilsegenskaper.. Många kallar sina racebilar för gatbilar över de mest korkade anledningar och jag ska inte göra den missen med den här, ska verkligen försöka även fast fartdjäuvlen alltid tar över och vill lätta allt och trimma allt.. sen sitter man helt plötsligt i en kakburk på fyra hjul och undrar hur fasen man egentligen tänkte när man åker till jobbet i den.. =)
Ska altså inte bli en renodlad racebil, utan en 500hästars e30 -> med fartegenskaper som en 350 hästars e30 eller annan tyngre 500hästars bil (s2/supra/skyline/corvette)

Specen är:
BMW E30 320 1988
Ombyggd bakvagn (skottsäker med m535 delar & sviktstålsaxlar)
Ombyggd framvagn (5-bult, e36 servo, 330mm skivor & willwood ok)
Kompletteras med:
Tillräckligt mycket inredning för att det ska kännas bekvämt (inkl lagom stereo).
Orginalrutor runt om.
Ombyggd panel med eftermarknadsmätare
M50 motor (eller 330 om det går SBP mässigt som ombyggt fordon ihop med E85 och vipec)
Mtech2 framspoiler och bakspoiler (sidokjolar får jag klura på, den är ju avestabreddad som en djävul).
Asbreda fälgar bak med däck (så man kan racea på vardagsbasis påväg till jobbet eller dyl,)
D2 coilovers fram & ppf AVO bak.
Planen är altså att lägga ner MYCKET tid på den här utan att nå varken 1000hp eller 8s repor. Så det borde bli en mycket fin och värdefull e30

Men det kommer inte bli klart iår då jag ska lägga all energi på min vita som känns som ett färdigt projekt, dock är det ju rätt mycket underhåll på en racebil med den kalibern, sprängda lådor och pippade kopplingar.. Men det finns inget som jag vill ändra på den nu så därav skaffade jag även detta projekt så man kan ha sinnesro även kommande vinter


har dock smygstartat lite då det kliade i fingrarna lite när den bara stog där och såg snygg ut.

sitter helbur i den som jag tänkte komplettera lite försiktigt utan att bygga igen för mycket. + slipa ner och lacka om bur och invädigt i min favoritkulör som är svart och matt och lite grov i finishen.

skärmarna satt med kattstrypare efter lackering, så jag tänkte blåsa den med ett par lager bodyprimer och oklibbig lack ovant på det sen.
Hatar kakburksljudet i hjulhusen!

chribbe som var ägaren innan mig satte i helbur och gjorde en riktigt snygg avestabreddning på bilen, + även detta, upptaget för större avgas.
blåste av ytrosten från detta och ska grunda.


lite ojämnt lager delar till den.. hehe?!

häktade av lite grejer för att komma åt

bakvagnen satt utan dom här nu tillfälligt, så de blästrades av och lackades. ska nog ta ner hela bakvagnen och renovera lite, bara färgmässigt.

karosserikittat avestabreddningen in&utvändigt i höger hjulhus, sen skar jag upp fingret och vart inge sugen på att fixa vänster sida.

bodyprimer lagd som FAN, ska hålla i ur och skur det här är ju tanken... dock blir det inga vintrar


kanske nån liten repa på isen iofs...


http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
klart du ska banka ur den dära på isen några vändor med !
vi från sala trakten blev kära i isen i vintras så det blir nått liknande för oss med i år
vi från sala trakten blev kära i isen i vintras så det blir nått liknande för oss med i år
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
en liten update som nu är ca 1.5 vecka gammal och framåt.
innan gatebil: spånar bland svänghjul och klurar lite på olika kopplingar för att lösa gatebilmantorp körningen.


men ppf hann få fram lameller till tilton kopplingen SUVERÄNT! Och stort tack till engson motor som hann fixa iordning ett nytt svänghjul.
fredag (dagen innan gatebil) fanns allt på mitt jobb för att sätta igång kl 19:00

nya vs gamla

mätte in kopplingen så att det skulle fungera med urtrampningslagret, tack till bubbla niklas som hjälpte mig med lite svarvning


upp med lådan, gick fint att göra själv dessutom.

jacke var där och mekade iordning sin 4G63 powered compact
emme var förbi och krängde lite däck, så det var full fin aktivitet med gangstermusik ifrån ryssland... En helt vanlig fredagkväll 

gathjul på

bytt olja (vilket jag vanligtvis inte gör för det har bringat tur 2009 & 2010)
KUUUUUUUUUL!!!!!!!!!!!!
OBS, min olja var fin, men tunnan flödade över så det hette duga, den var full...


provkörning, NU banan FUNGERAR KOPPLINGEN!!!!

påväg till mantorp ett par timmar senare

besiktning

lineup

dessa gick ett par varv
sprillans nya innan, dock gamla..


e85:et flödade som öl

sen i sista körningen så bankade jag löken... ordentligt... totalhaveri... skiten nöp... yblocket för oljan skruvade ur sig och tömde under en burnout på 4an förbi lite bilar.. såg ingen utväg här utan var i princip tvungen att sälja chassiet för att få råd med en duglig motor och få en komplett röd mildare e30.. vilket inte kändes alls som att den tiden var kommen redan, fixa hus och barn för att sedan börja bygga bil igen när det rett sig
...

gick ett par dagar innan jag rev, hade börjat hoppas på att kanske mitt tighta lagerspel nypt fort och påsåvis räddat ivarjefall turbo, kammar och lite såna grejer.

sjukt lättarbetad maskin, så mycket bättre än 2010

dags att stå såhär på actionmeet f.ö...

gick lagomt bra att meka bort turbon som suttit där och myst 1.5 vild säsong..

kammar CHECK, turbo CHECK, very nice!!


veven ska vara grön, för den är härdad så, men eaglestakarna... hehe.......... hehehe........ hmm...

tomt block, CHECK, kolvar CHECK, ramlager CHECK, glorious!


skadelista: 3st stakar (framförallt 1an och 3an) men ev veven också, det är ivägkört till engson motor för kontroll så får vi se när det kommer tillbaks... Siktar på åtminstone ACTION MEET, men eventuellt rudskogen, hade varit fint för jag har ett bokat reportage med engelska BMW PERFORMANCE då...

raketerna!

Den röde har jag gjort klart lite inpassning av bakljus (ja det behövdes) + båda framskärmarna.. Stenskottsskyddat hjulhusen fram också på båda sidorna.
Gjorde även klart sikaflexning och tillsnyggning efter avestabreddning i vänster hjulhus

här är ifrån en burnouttävling, ville inte stå och nöta så jag la en snabb rackare på 4an
http://www.youtube.com/watch?v=qQPN5xIp ... rbbLyiPxvc" onclick="window.open(this.href);return false;
vid 4:27 här ser man vita faran
http://www.youtube.com/watch?v=56MHNQ-Z ... playnext=1" onclick="window.open(this.href);return false;
finns ett par bilder på min garaget sida också, och har blivit lovat fler på mail.
http://www.garaget.org/rivars" onclick="window.open(this.href);return false;

En grej efter det här eventet som gör att det suger lite extra är att enda repan jag kom ihåg att slänga på kameran är sista repan ut, då jag bara hade SKITDÄCK kvar som inte rök något, (bla det som syns på klippet här uppe)... + Att det inte går att encoda i något redigeringsprogramm........
Nu håller jag tummarna för att grejerna blir friskförklarade hos engson motor
innan gatebil: spånar bland svänghjul och klurar lite på olika kopplingar för att lösa gatebilmantorp körningen.


men ppf hann få fram lameller till tilton kopplingen SUVERÄNT! Och stort tack till engson motor som hann fixa iordning ett nytt svänghjul.
fredag (dagen innan gatebil) fanns allt på mitt jobb för att sätta igång kl 19:00

nya vs gamla

mätte in kopplingen så att det skulle fungera med urtrampningslagret, tack till bubbla niklas som hjälpte mig med lite svarvning



upp med lådan, gick fint att göra själv dessutom.

jacke var där och mekade iordning sin 4G63 powered compact



gathjul på

bytt olja (vilket jag vanligtvis inte gör för det har bringat tur 2009 & 2010)

KUUUUUUUUUL!!!!!!!!!!!!
OBS, min olja var fin, men tunnan flödade över så det hette duga, den var full...


provkörning, NU banan FUNGERAR KOPPLINGEN!!!!

påväg till mantorp ett par timmar senare

besiktning

lineup

dessa gick ett par varv



e85:et flödade som öl

sen i sista körningen så bankade jag löken... ordentligt... totalhaveri... skiten nöp... yblocket för oljan skruvade ur sig och tömde under en burnout på 4an förbi lite bilar.. såg ingen utväg här utan var i princip tvungen att sälja chassiet för att få råd med en duglig motor och få en komplett röd mildare e30.. vilket inte kändes alls som att den tiden var kommen redan, fixa hus och barn för att sedan börja bygga bil igen när det rett sig


gick ett par dagar innan jag rev, hade börjat hoppas på att kanske mitt tighta lagerspel nypt fort och påsåvis räddat ivarjefall turbo, kammar och lite såna grejer.

sjukt lättarbetad maskin, så mycket bättre än 2010


dags att stå såhär på actionmeet f.ö...

gick lagomt bra att meka bort turbon som suttit där och myst 1.5 vild säsong..

kammar CHECK, turbo CHECK, very nice!!


veven ska vara grön, för den är härdad så, men eaglestakarna... hehe.......... hehehe........ hmm...

tomt block, CHECK, kolvar CHECK, ramlager CHECK, glorious!


skadelista: 3st stakar (framförallt 1an och 3an) men ev veven också, det är ivägkört till engson motor för kontroll så får vi se när det kommer tillbaks... Siktar på åtminstone ACTION MEET, men eventuellt rudskogen, hade varit fint för jag har ett bokat reportage med engelska BMW PERFORMANCE då...

raketerna!

Den röde har jag gjort klart lite inpassning av bakljus (ja det behövdes) + båda framskärmarna.. Stenskottsskyddat hjulhusen fram också på båda sidorna.
Gjorde även klart sikaflexning och tillsnyggning efter avestabreddning i vänster hjulhus

här är ifrån en burnouttävling, ville inte stå och nöta så jag la en snabb rackare på 4an

http://www.youtube.com/watch?v=qQPN5xIp ... rbbLyiPxvc" onclick="window.open(this.href);return false;
vid 4:27 här ser man vita faran

http://www.youtube.com/watch?v=56MHNQ-Z ... playnext=1" onclick="window.open(this.href);return false;
finns ett par bilder på min garaget sida också, och har blivit lovat fler på mail.
http://www.garaget.org/rivars" onclick="window.open(this.href);return false;

En grej efter det här eventet som gör att det suger lite extra är att enda repan jag kom ihåg att slänga på kameran är sista repan ut, då jag bara hade SKITDÄCK kvar som inte rök något, (bla det som syns på klippet här uppe)... + Att det inte går att encoda i något redigeringsprogramm........
Nu håller jag tummarna för att grejerna blir friskförklarade hos engson motor
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Härligt att de inte va värre på skadelistan snart e du på banan igen 
De där med oljetunnan har man gjort ett x antal ggr

De där med oljetunnan har man gjort ett x antal ggr

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
fick veven och stakarna igår på johannesbergeventet av engson !
så idag efter en festivalkväll så började jag knåpa när värsta ormögona lagt sig
förebannade jävla runddragna bulthelvete i grenröret, tog tid men gick ur skiten..

rengörning block + zigenarhoning för att få ett par nya fräsha lodrätta repor, öppnade servicekanalen och drog ur också.



eagle till vänster och ppfs nya "kina-stakar" till höger... Folk har frågat om jag kört ppf kinastake förut och då har jag sagt ja, trodde det var eagle vi snackade då
blandade känslor om nya staken, bultarna som följer med orginal är de som får mig orolig + märkningen på sidan för att se vilket överfall som hör ihop med vilken stake, resten är fan jävligt snyggt i jämförelse mot eagle + att engson mätte upp viktförhållandet mellan storända och lillända vilket var djäuvlskt bra.. + att de ser lite stöddigare ut än eagle, enligt bilder:




började knåpa och hata kolvbultslåsningen igen...

irritation 2, en dagen efter skurvardag, kolvulten sitter ju innanför oljeringen, hade glömt bort att komma ihåg det.

kanonstakar som nöp innan maskinen skrotade
)



momentdragit och packbox fram + bak + halva stödgördeln limmade och klara.

hämtar förhoppningsvis en oljepump på ppf imorn sen ska jag ihop med resten! Enda som stör mig är att jag inte har någon centreringsdon till kopplignen, så jag måste ta ner lådan, sätta i motorn åka iväg till jobbet, + göra min centreringsprocedur där för att få det att lira... skönt omständigt......... + att jag kom på i skrivandes stund att jag sålde min transportbil.... haveriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....................................................
så idag efter en festivalkväll så började jag knåpa när värsta ormögona lagt sig
förebannade jävla runddragna bulthelvete i grenröret, tog tid men gick ur skiten..

rengörning block + zigenarhoning för att få ett par nya fräsha lodrätta repor, öppnade servicekanalen och drog ur också.



eagle till vänster och ppfs nya "kina-stakar" till höger... Folk har frågat om jag kört ppf kinastake förut och då har jag sagt ja, trodde det var eagle vi snackade då

blandade känslor om nya staken, bultarna som följer med orginal är de som får mig orolig + märkningen på sidan för att se vilket överfall som hör ihop med vilken stake, resten är fan jävligt snyggt i jämförelse mot eagle + att engson mätte upp viktförhållandet mellan storända och lillända vilket var djäuvlskt bra.. + att de ser lite stöddigare ut än eagle, enligt bilder:




började knåpa och hata kolvbultslåsningen igen...

irritation 2, en dagen efter skurvardag, kolvulten sitter ju innanför oljeringen, hade glömt bort att komma ihåg det.

kanonstakar som nöp innan maskinen skrotade




momentdragit och packbox fram + bak + halva stödgördeln limmade och klara.

hämtar förhoppningsvis en oljepump på ppf imorn sen ska jag ihop med resten! Enda som stör mig är att jag inte har någon centreringsdon till kopplignen, så jag måste ta ner lådan, sätta i motorn åka iväg till jobbet, + göra min centreringsprocedur där för att få det att lira... skönt omständigt......... + att jag kom på i skrivandes stund att jag sålde min transportbil.... haveriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....................................................
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Du har kämpar-anda
Jag läser och garvar, kämpa på. Kul med så flitiga uppdateringar.

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
sommarn efter gatebil mantorp har gått, och nu är det på gång igen inför årets rökarträff, ppf bigmeet i orsa första helgen i september!
Det enda för mig kända hindret nu är syncproblem med lådan, annars ska 8an gå att knipa.
Emmaboda = 1.4bar (717whp) och brehäng i mål, bra start givetvis för 9.11s noterades och 247km/h.
Orsa= 300whp till och klistrat, problemet förut har varit koppling som brunnit i starter och en bil som lättat i hastighet pga luftlyft i bagageutrymmet som inte var igenbyggt.
På kjula iår försökte jag åka en 8a på lågladd innan jag kranade på fullt, men med löst svänghjul som sedan hoppade dän helt vart det inget av den planen.
Nu laddar vi om på slutspurten, går inte 8an nu är det bara att börja med KUNG FU eller nåt annat man inte blir lika knäckt av
liten bildserie från sensommarn:
översvämning i garaget

den röde kommer behöva spaceras 4cm för 10" fälgar med et 20



di beauty and di beast

frontbåge grundad till den röda, rätt nerverande projekt då den är lite väl nerplockad med tanke på att 2st ägarbyten skett imellan också... hade varit klar kaross i juni om allt skit funnits.. men men, den är väl grundligt iordninggjord till slut iallafall...


bra förvarings bil iallafall

dörrar så ihopmonterade som det gått, saknas en ruta vä fram för vev och listen som synes på bilden.. nån som har så hojta gärna till..

tänkte turba evon jag hämtade ifrån england och bytte ut min bruksbil med

en sån här behöver jag till röda faran, går inte att köpa löst på bmw.. själva plastbussningen som sitter däri. tips eller är det bara att svarva?

snart dags för 12timmars race med mitsubishi iår igen, 4G63an ska vråla!!

kört lagligt streetrace med evo 5an.. relativt kul på 1an och 2an, men sen kändes det rätt lustigt att vara ute på ett flygfält och bränna... gäsp..

köpte tråg och oljepump till min röda e30 och snor pumpen till den vita sålänge

bigbrake kit till e30 till salu, man behöver köpa coilovers med hylsor till dom för att kunna använda dock, är även modifierade i styrledsinfästningarna för bättre sladdutslag

330 motor till röda faran, har även köpt zf växellåda och 328 kardan till den så ihop med min gamla kombibakvagn så är den relativt komplett under till, förutom coilovers.

pedaler och bromsservo imonterat

gatebil satte lite fräna spår... tur det bara är utkladdat gummi, skulle nog aldrig ta ut en bil man är rädd om på dessa event..

ÄNTLIGEN, restad hos tilton, men fanns hos en firma i england och nu är den här, då var det bara att muttra ihop motorn och dingla ner

fick låna ett centreringsdon av robban på mbilar




efter lite lördags mek såg det ut såhär med hjälp av ett par skruvglada polare

om inte 8an kommer nu på orsa vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, hittils har det bara känts som en fråga om när och hur bra 8a det ska bli, men nu börjar jag bli nojjig, när en gaswire går av tillexempel, när ett svänghjul lossnar...
8,7 @ 270 vore ju nåt det, på smygbreställ...
Må lådan synca och allt skit hålla ihop !
Det enda för mig kända hindret nu är syncproblem med lådan, annars ska 8an gå att knipa.
Emmaboda = 1.4bar (717whp) och brehäng i mål, bra start givetvis för 9.11s noterades och 247km/h.
Orsa= 300whp till och klistrat, problemet förut har varit koppling som brunnit i starter och en bil som lättat i hastighet pga luftlyft i bagageutrymmet som inte var igenbyggt.
På kjula iår försökte jag åka en 8a på lågladd innan jag kranade på fullt, men med löst svänghjul som sedan hoppade dän helt vart det inget av den planen.
Nu laddar vi om på slutspurten, går inte 8an nu är det bara att börja med KUNG FU eller nåt annat man inte blir lika knäckt av

liten bildserie från sensommarn:
översvämning i garaget

den röde kommer behöva spaceras 4cm för 10" fälgar med et 20



di beauty and di beast

frontbåge grundad till den röda, rätt nerverande projekt då den är lite väl nerplockad med tanke på att 2st ägarbyten skett imellan också... hade varit klar kaross i juni om allt skit funnits.. men men, den är väl grundligt iordninggjord till slut iallafall...


bra förvarings bil iallafall


dörrar så ihopmonterade som det gått, saknas en ruta vä fram för vev och listen som synes på bilden.. nån som har så hojta gärna till..

tänkte turba evon jag hämtade ifrån england och bytte ut min bruksbil med

en sån här behöver jag till röda faran, går inte att köpa löst på bmw.. själva plastbussningen som sitter däri. tips eller är det bara att svarva?

snart dags för 12timmars race med mitsubishi iår igen, 4G63an ska vråla!!

kört lagligt streetrace med evo 5an.. relativt kul på 1an och 2an, men sen kändes det rätt lustigt att vara ute på ett flygfält och bränna... gäsp..


köpte tråg och oljepump till min röda e30 och snor pumpen till den vita sålänge

bigbrake kit till e30 till salu, man behöver köpa coilovers med hylsor till dom för att kunna använda dock, är även modifierade i styrledsinfästningarna för bättre sladdutslag


330 motor till röda faran, har även köpt zf växellåda och 328 kardan till den så ihop med min gamla kombibakvagn så är den relativt komplett under till, förutom coilovers.

pedaler och bromsservo imonterat

gatebil satte lite fräna spår... tur det bara är utkladdat gummi, skulle nog aldrig ta ut en bil man är rädd om på dessa event..

ÄNTLIGEN, restad hos tilton, men fanns hos en firma i england och nu är den här, då var det bara att muttra ihop motorn och dingla ner

fick låna ett centreringsdon av robban på mbilar




efter lite lördags mek såg det ut såhär med hjälp av ett par skruvglada polare

om inte 8an kommer nu på orsa vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, hittils har det bara känts som en fråga om när och hur bra 8a det ska bli, men nu börjar jag bli nojjig, när en gaswire går av tillexempel, när ett svänghjul lossnar...
8,7 @ 270 vore ju nåt det, på smygbreställ...
Må lådan synca och allt skit hålla ihop !
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Tog med en vanlig kamera såhär lite efter säsong för att dokumentera kärran lite så den får lite andra bilder än iphone bilder.
Nya fälgar införskaffade, 19", blir lite mer gummi backen till nästa säsong = mer rök!

dörren öppen :/




















friläge i, länka bultat i chassiet, kanske inte bara är kopplingens fel att skiten inte gick att växla.. hehe.. glömde av att jag gjort det där halvdant innan första provkörningen.. Kom liksom lite andra fel som var viktigare att lösa..
Knoppen växlade jag bort i orsa, ena gången med att få i växeln innan den stack, andra gången mitt i växlingen så jag fick kasta den och bryta i nästa växel.










hehe, jeep


den gamla 1000hästars touring bakvagnen
Ser nu mera ut som SATAN.. men det är under uppfräshning allting så det blir bra!

mer update om projektet med den röde kommer, skrotar mekar mest där änsålänge.
Nya fälgar införskaffade, 19", blir lite mer gummi backen till nästa säsong = mer rök!

dörren öppen :/




















friläge i, länka bultat i chassiet, kanske inte bara är kopplingens fel att skiten inte gick att växla.. hehe.. glömde av att jag gjort det där halvdant innan första provkörningen.. Kom liksom lite andra fel som var viktigare att lösa..
Knoppen växlade jag bort i orsa, ena gången med att få i växeln innan den stack, andra gången mitt i växlingen så jag fick kasta den och bryta i nästa växel.










hehe, jeep


den gamla 1000hästars touring bakvagnen


mer update om projektet med den röde kommer, skrotar mekar mest där änsålänge.
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
Klass för BMW?
http://www.facebook.com/pages/Street-10 ... 9141170842" onclick="window.open(this.href);return false;
Spöa V8?
http://www.facebook.com/pages/Street-10 ... 9141170842" onclick="window.open(this.href);return false;
Spöa V8?
Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg
hösten flög förbi för jävla snabbt!!
har inte bestämt mig alls hur jag ska göra med växellåda, skulle vilja köra vidare med lådan jag körde i somras, men det skrämmer mig att den var så in i helvete segväxlad när det väl gick på stripp med grepp, kan dock varit andra faktorer som spelar in..
fixade lite färg till den röda, fanns ingen färgkod på den så jag lämnade in ett provex ifrån bilen så färgproffsen lasrade fram rätt nyans,

sen fick jag lite detaljer lackerade, det som stör mig mest är att fram och bakspoiler inte finns lackerade.

montera grill, lysen mm

värmepaket, bromsservo, pedaler ditsatta

men hur fan gör folk med värmepaket och luftkanalerna kvar till instrumentpanelen??

rensade den inför kommande flockning av fastcar i västerås.

ännu en rattstång fixas till, tar ju inte allt för lång tid att göra iordning e30s längre

kikade till diffen lite som jag körde hårt med 2008-2009

blästrade kåpan ingen färg verkar gilla att sitta på det endå

evon är nu förreggad, great succes!

nypajsad och fin m535 e28 diff
3.07 utväxling, det är KREJJER det!


bromsuppgrade på g bak också, ska försöka hitta en skiva i samma offset som e28ans, men så stor diameter som möjligt fast även rymmas innanför plåt 15"are, skivorna lär vara ventilerade och fina också som ska dit. Frambromsarna kommer senare ifrån Bakaxel.se som håller på att klura på lite schyssta bromsalternativ!

jag måste nog riva ner min vita för att inte bli helt spansk varje gång jag ser den stå och mysa i garaget, eller så skiter jag i det
Nästa år blir uppsättningen:
- vit e30 som asförbannad racebil (i skicket den är) ska fixa lite smågrejer såklart som man alltid klurat på men i stort sett som den var iår.
- röd e30 som en vanlig everyday bil med kraftig drivlina och en ynklig 330 motor, i så fint skick jag bara orkar fixa.

så får vi avvakta lite med den röde, för man lär ju ha tusen hästar nästa år också

Blir nog inte någon automagisk låda dock, troligtvis en viperlåda eller supralåda. I den röde finns det bara ett alternativ, ZF!
har inte bestämt mig alls hur jag ska göra med växellåda, skulle vilja köra vidare med lådan jag körde i somras, men det skrämmer mig att den var så in i helvete segväxlad när det väl gick på stripp med grepp, kan dock varit andra faktorer som spelar in..
fixade lite färg till den röda, fanns ingen färgkod på den så jag lämnade in ett provex ifrån bilen så färgproffsen lasrade fram rätt nyans,

sen fick jag lite detaljer lackerade, det som stör mig mest är att fram och bakspoiler inte finns lackerade.

montera grill, lysen mm

värmepaket, bromsservo, pedaler ditsatta

men hur fan gör folk med värmepaket och luftkanalerna kvar till instrumentpanelen??

rensade den inför kommande flockning av fastcar i västerås.

ännu en rattstång fixas till, tar ju inte allt för lång tid att göra iordning e30s längre


kikade till diffen lite som jag körde hårt med 2008-2009

blästrade kåpan ingen färg verkar gilla att sitta på det endå

evon är nu förreggad, great succes!

nypajsad och fin m535 e28 diff



bromsuppgrade på g bak också, ska försöka hitta en skiva i samma offset som e28ans, men så stor diameter som möjligt fast även rymmas innanför plåt 15"are, skivorna lär vara ventilerade och fina också som ska dit. Frambromsarna kommer senare ifrån Bakaxel.se som håller på att klura på lite schyssta bromsalternativ!

jag måste nog riva ner min vita för att inte bli helt spansk varje gång jag ser den stå och mysa i garaget, eller så skiter jag i det

Nästa år blir uppsättningen:
- vit e30 som asförbannad racebil (i skicket den är) ska fixa lite smågrejer såklart som man alltid klurat på men i stort sett som den var iår.
- röd e30 som en vanlig everyday bil med kraftig drivlina och en ynklig 330 motor, i så fint skick jag bara orkar fixa.

så får vi avvakta lite med den röde, för man lär ju ha tusen hästar nästa år också


Blir nog inte någon automagisk låda dock, troligtvis en viperlåda eller supralåda. I den röde finns det bara ett alternativ, ZF!

http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265