Sida 27 av 50

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån nov 21, 2016 7:20 am
av david945
Även jag hade problem med biltemas mätare. Jämförde med kompisen som hade en likadan och när man slår på 12v till den skall den ligga på 0 bar. Min låg under detta vilket var ca - 2 bar vilket även var ca det den visade för lite. Kör med en AEM nu och jämfört och den visar rätt.

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån nov 21, 2016 9:36 am
av Steve
Har för mig att jag tänkte på de också, att den ligger inte på 0 med tändning på och motor av

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån nov 21, 2016 1:29 pm
av Steve
Fick lite gjort i helgen, men givetvis ska det jävlas också

Började med att byta spridare till Siemens 875cc, och eftersom dom är längre så blev det modfiering av fuelrail också då den började ta i huven. Fick även byta spridarkontakter

Bild

När jag kapade ner fuelrailen för att göra den lägre fick jag se lite amerikansk kvalité. Det där är röret som kommer från pumpen, täckte typ hälften av röret det gick in i....fast dom räcker ju ändå till 1000+ hk som dom är :)

Bild

Ändrare reqfuel och startade och den gick minst lika bra som förut. Sen blev det byte av skiftplåt i växelspaken då det är vända lägen i nya lådan. Var väldigt enkel att byta

Bild

Nya turbinen är en Hughes GM35 med 3500 i stall. Lär inte funka o långa loppet men man måste väl börja nånstans

Bild

Nya lådan är kortare än den gamla så fick bygga om balken och göra nytt fäste för kudden som följde med utan att jag visste om att den skulle göra det, tack tack. Har nog aldrig köpt nåt som varit lika bra paketerat förut heller :thumbright:

Bild

Sen monterade jag lite slangar och så och skulle skruva turbinen mot flexplattan och det var då det började skita sig. Den gick inte ända emot och var för stor spalt för att bara bricka ut den. Så det blev att ta ner lådan igen, sen svarva av distansen man har mellan turbin och flexplatta när man kör LS med vanlig äldre turbin. Men där glömde jag tänka efter före så den delade sig på mitten :doh:
Ringde efter Kirre som fick hjälpa mig att svarva en ny

Bild

Men givetvis tog vi för mycke när vi skulle svarva det sista :doh: (vi skyller på glappande skjutmått) så det blev att svarva upp ännu mer och svarva till en hylsa för att få ner måttet igen. Syns om man kollar noga på bilden

Bild

Provsatt även i kompisens Camaro epa-bygge och nu förstår jag varför det finns targaluckor :roll: :hihi:

Bild

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: tis nov 22, 2016 2:07 pm
av Klabbe Persson
Drygt med lite backslag, men gick ju o fixa iaf :)

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: ons nov 23, 2016 8:24 pm
av Kirre
Hoppas du ha kaste bort skjutmåttet :angryfire: :angryfire: :angryfire: :angryfire: :angryfire:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: ons nov 23, 2016 10:42 pm
av Fluff
:thumbright:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön nov 27, 2016 9:50 pm
av Steve
Började helgen med att bygga en ny provisorisk mellanaxel då jag troligen kommer att byta till nån stadigare bakaxel framöver. Tyvärr blev den nog inte så bra då bilen vill vibrera över 70

Bild

Golvmattan blev för liten när jag höjde tunneln + att den är från en kombi så saknas lite tyg vid baksätet så jag köpte lite balkongmatta och skarvade in

Bild

Ser inte så bra ut på bilden, men man tänker inte alls på att den är lappad nu när stolar m.m. sitter i

Bild

Bild

Fixade lite mer småsaker sen kändes den rätt färdig för provkörning och vi funderade på att köra till Umeå på Max, men 12 mil enkel väg i snöoväder kändes jobbigt med oprovad bil så blev att jag skjutsade ett par folkölsdrickande kompisar runt byn i 2-3 timmar istället 8) Känns som den kommer att bli riktigt skoj!

Sen idag var jag och handlade på ICA och då kör man ju givetvis 240. Måste nog investera i en motorvärmare :P

Bild

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön nov 27, 2016 9:54 pm
av Thunderbo1t
:thumbright:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön nov 27, 2016 10:12 pm
av dsimila
Visst finns det nåt trick med slangklämma för att balansera och krita för att märka ut hur slangklämman skall sitta? Har för mig att jag läst nåt sånt nånstans.

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön nov 27, 2016 10:15 pm
av Steve
Tror helt enkelt att den är för dåligt tillverkad :P

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön nov 27, 2016 10:32 pm
av Robert Markström
Hur mycket kast fick du på den? Slangklammer funkar fint att balansera med. Upp på pallbockar & håll en krita brevid när polarn gasar upp den lite.

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön nov 27, 2016 10:38 pm
av Steve
Jag får nog kolla så, men tillverkningen var inte ens av folkracestandard så siktar kanske på nåt nytt :) Ena svetsänden var inte riktigt 100 heller

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån nov 28, 2016 7:30 am
av Ersviken
Var noga med att uppge reg-nr sen när du beställer motorvärmare, annars är risken stor att du inte får något som passar :hihi:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån nov 28, 2016 7:36 am
av Kjelle
Just det där med regnr är viktigt verkar det som, särskilt när man ska köpa en multiribrem till en -55 cheva med en -89 motor och diverse pumpar eliminerade :whistle:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån nov 28, 2016 5:06 pm
av Steve
Låter som ni varit på Mekonomen i Lycksele :)

Lite härligt låter den ändå, men behöver en mappning och mer gasning :)
https://www.youtube.com/watch?v=IAsaxq2BKN4