Sida 27 av 43

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis apr 02, 2013 7:55 am
av mrabarth
Vad tror ni om svarta eller vita?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis apr 02, 2013 9:20 am
av Jonathan_
Svarta definitivt! Vita kommer se rätt sunkiga ut efter några mil..
Och så små som möjligt, men som ändå gör jobbet.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis apr 02, 2013 12:07 pm
av mrabarth
Sådärja. Då var det beställt.. Följer era råd och kör på svarta stänklappar då de känns mest diskreta och mest praktiska.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis apr 02, 2013 9:36 pm
av mrabarth
Ännu en lyckad garagekväll.
Efter lite bekymmer med vibrationer i mellanaxeln så blev det helt enkelt att plocka ner elendet för renovering.
Bytte stödlager och stödlagerhållare samt även knutkors. VILKEN SKILLNAD!! :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons apr 03, 2013 8:33 am
av larsat
Jag tycker det är snyggt med stora stänkskydd, blå med fordlogga på denna redan "reklamfyllda" bil skulle nog passa in.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons apr 03, 2013 10:52 am
av The
Det ser ju lika mycket ut som en rallybil som en banbil så kommer att se helrätt ut med stänklappar :-)

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 12:38 pm
av mrabarth
Nu är det bara lite detaljer som görs. Tyckte att mittkonsolen som var i alu inte passade in direkt då allt annat var svart/rött. Så jag tog och testade att tona ner den lite med folie. Det är en ny sorts folie som är lite blankare än den "vanliga" kolfiber imitationen som såg jätte billig ut. Denna är mycket blankare och ser faktiskt riktigt bra ut med riktig 3d effekt.

Har även börjat med en växelspaksdamask som säkert kommer att bli bra.

Igår Innan det vräkte ner massa nysnö. Åkte jag och kompisen Benny en lite längre sväng med escorten. 11mil blev det helt klander fritt. Dock såg jag när vi kom tillbaks att jag måste riva toppen då den fuktar olja mellan kambryggan och "huvudet". Typiskt!

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 2:11 pm
av Robin Olivi
Såg riktigt bra ut den där folien. Snyggt! :-)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 3:50 pm
av T-27
Snyggt Micke :thumbright:
Ser som mer "färdigt" ut nu

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 4:36 pm
av J.Eklund
Jisses vilken skillnad det blev med folien!
Mycket snyggt som vanligt.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 5:38 pm
av Daniel Bjälevik
Vart mycket bättre :thumbright:
Vart hittar man sån folie?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 6:07 pm
av mrabarth
Man tackar!! Kul ni gillar det!
Jag ringde den lokala foliemannen Per Winther som har lite olika sorter. Han importerar den själv och han tror sig vara ensam om den i sverige. :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: sön apr 07, 2013 6:45 pm
av The
Tänkte när jag såg på bilderna att det såg "fel" ut med naken alu, blev mycket bra med folien!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons apr 10, 2013 9:24 pm
av mrabarth
Halloj!
Här kommer en lite uppdatering.

Nu när jag känt efter några mil så har tankarna börjat cirkulera kring ev. förbättringar.
Växelspaken blev stilig i första utgåvan, men lite för lång för att det ska kännas naturligt så jag kapade av skiten 60mm och plockade bort bultförbandet. Endast efter torrkörning i garaget tror jag att detta blev klart bättre.
Jag nämnde tidigare att motorn börjat fukta olja mellan topp och camcarrier. Då det va barra att demontera halva motorrummet för att komma åt att dela toppen. Isär-ihop som i det millitära.
Än återstår det att montera tillbaks remmarna, spjällhuset, fjäderbensstaget o lite annat smått. Och sen hoppas det blev tätt.

I afton blev det en lite 12mils utflykt för att hälsa på en bekant med en riktig pärla till bil- Äkta Mexico i vinterskrud med motorn tillfälligt urlyft för renovering.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tor apr 11, 2013 9:45 am
av Ersviken
Snyggt som vanligt!
Kan varmt rekommendera volvo´s rosa packningsklet mellan topphalvorna, till skillnad från många andra packningsklister så härdar det metall mot metall och avsaknad av luft.
Köpte och testade typ 10 olika tuber när jag rappla med en S38a som ville läcka och enda som funka fint var då volvo´s (de andra härdade bara i kontakt med luft.)