Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ni når säkert 400hk men det kommer behövas lite tryck.
ska man få full utdelning för med ett sånt grenrör så ska man framförallt ha en vassare kam sen lite större turbo och gärna lite mer flås i toppen.
en sån kam (motor) är inte så känslig på grenröret då både överlappet är litet och öppning avgas och stägnings insug är väldigt snälla.
ska man få full utdelning för med ett sånt grenrör så ska man framförallt ha en vassare kam sen lite större turbo och gärna lite mer flås i toppen.
en sån kam (motor) är inte så känslig på grenröret då både överlappet är litet och öppning avgas och stägnings insug är väldigt snälla.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ja, precis som vi tänkt. Eftersom målet inte är högre så tyckte jag inte det skulle behövas så mycket vassare grundmotor. Målet är att få en motor med bra register som funkar till lite av varje, men får vi inte ut effekten så lär vi satsa på en snäppet vassare kam.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
som jag sa så får ni säkert ut 400 hk men nått fint register lär det inte bli direkt då det kommer krävas rätt höga tryck sen dör den på varv rätt tidigt (smalt register).
med en vassare kam så behövs inte lika mycket tryck sen så behåller den effekten/vridet mycket högre upp så registret blir mycket bredare och plattare.
men ska man åka mycket till ICA för handligar så blir motorn mer städad med K kammen så klart.
med en kam under 230-240 grader /1.25mm och ett max rpm på under 6500rpm så är nog responsen snabbare med ett kort 35-40cm grenrör med 37mm inv dim + pulssplitt ett bättre grenrör. men sen där över så börjar ett sånt KL grenrör göra jobbet riktigt bra
med en vassare kam så behövs inte lika mycket tryck sen så behåller den effekten/vridet mycket högre upp så registret blir mycket bredare och plattare.
men ska man åka mycket till ICA för handligar så blir motorn mer städad med K kammen så klart.
med en kam under 230-240 grader /1.25mm och ett max rpm på under 6500rpm så är nog responsen snabbare med ett kort 35-40cm grenrör med 37mm inv dim + pulssplitt ett bättre grenrör. men sen där över så börjar ett sånt KL grenrör göra jobbet riktigt bra

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Brett register kan man få med K-kam också... Det bevisade jag väl med min senaste b30, över 500Whp från 5000- varvstopp på 6800rpm. 724WNm... Har aldrig under 500Whp när jag växlar hyffsat snabbt
Arean under den effektkurvan lär vara större än många bilar på med mycket högre toppeffekter.
*edit, styckesindelning*
I mappen på b230'n ser det inte ut att tappa av något mot dom högre varven, men visst kan det bli en vassare kam senare framöver.

*edit, styckesindelning*
I mappen på b230'n ser det inte ut att tappa av något mot dom högre varven, men visst kan det bli en vassare kam senare framöver.
Senast redigerad av marmander den tor jun 24, 2010 5:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hadde motorn hållt ut till ett varvstopp på 8000rpm hade det varit ett bredare register
den hadde nog laddat upp lika tidigt med samma turbo också men dellasten på lägre rpm hade blivit sämre.
men allt går att vända och vrida på om allt är planerat väl. min B20 med f kam ger toppeffekten vid 7500rpm på vågrät laddtrycks kurva, men då är grenrör, insug, topp gjorda för det också.
hur som helst det blir kul att höra hur er motorn känns

men allt går att vända och vrida på om allt är planerat väl. min B20 med f kam ger toppeffekten vid 7500rpm på vågrät laddtrycks kurva, men då är grenrör, insug, topp gjorda för det också.
hur som helst det blir kul att höra hur er motorn känns

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag och mattias halhin har testat och små portat lite i ett par LS1 toppar med 2.0" insug fått till flödet rätt ok om man ser det i relation till timmarna vi lagt ned.
mattias kan kanse lägga upp sifrorna men vi fick upp flödet grovt sett från ca 225cfm/15mm till 275cfm
men den tappade 10 cfm över 16mm men mattias ska försöka sänka hastigheten i innerradien lite och vi kanse flödar en gång till så. max hastigheten nära golvet just före svängen har ökat från ca 330-395fps på den portade toppen.
avgas ökade från 197-222cfm.
båda portningarna ökade inte arian i den raka delen av kanalerna bara lite fix i inner radien och lite större under ventilen (från 0.87-0.90).
en sån här portning ska ge ca 90-100+ hk på en sug motor som vill ha luft. ca+250 hk på en turbo motor med stor turbo.
insuget är rätt fint för ett standard också då vi bara tappar 10-15cfm med det på utan spjäll eller tratt mot där spjället ska va.
mattias kan kanse lägga upp sifrorna men vi fick upp flödet grovt sett från ca 225cfm/15mm till 275cfm

avgas ökade från 197-222cfm.
båda portningarna ökade inte arian i den raka delen av kanalerna bara lite fix i inner radien och lite större under ventilen (från 0.87-0.90).
en sån här portning ska ge ca 90-100+ hk på en sug motor som vill ha luft. ca+250 hk på en turbo motor med stor turbo.
insuget är rätt fint för ett standard också då vi bara tappar 10-15cfm med det på utan spjäll eller tratt mot där spjället ska va.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons aug 11, 2010 9:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
givetvis men man kan väll säga att den har potenseal att ge 90+ hk på en optimal motor iallafall?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
den är ganska rätt för vad vi ska ha den till.norrback skrev:Inte om storleken är fel i trängsta stället. Fast hur mycket den än skulle flöda om den har för låg eller för hög hastighet på fel ställe så blir det inte bra.Jens Gustavsson skrev:givetvis men man kan väll säga att den har potenseal att ge 90+ hk på en optimal motor iallafall?
/Andre'
den är nog lite långsam på en standard bil men den har nu mycket högre flöde utan att canalen blivit större+ att vi ska varva lite mer och överladda

ska kolla upp exakt aria sen.
ett bra extrem exempel på vad jag tror du menar norrback är super-stock toppar med fast canal volym men man får porta och plasta som man vill.
där har jag sett svåra proppar i hastighet på högre motor varv men ett väldigt bra flöde.
men vet man hur man använder flödesbänken och hur man beräknanar minsta aria på en viss motor så har man läget under kontroll.
vet man inte något om flöden och ignorerar en flödesbänk och om man inte vet/bryr sig om nått om hastigheter eller naturlagar bara testar sig fram i blindo så är man på läktaren minst sakt i den sporten

Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor aug 12, 2010 4:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det tror jag säkert men hade de blivit sämre toppar om du haft en flödes bänk och större teoretiska kunskaper??Kadett4wd skrev:Flera av mina toppar har hamnat på prispallen
de som säger ja på den frågan orkar jag inte diskutera med det har jag inte tid med. det är roligare och mer givande att snacka med de som tänker och filurar framåt.
jag har jobbat på olika ställen på NUS (norrlands universitets sjukhus) förut på forsknings avdelningarna där proffsen forskar och utvecklar olika metoder och saker. de har väldigt specifika arbets metoder och verktyg för att komma framåt i forskningen efter mediciner och sjukdomar. det finns tjocka böcker om hur man metodiskt och opartiskt kommer framåt i forskning. tror ni de provar sig fram i blindo eller använder vetenskap och alla maskiner som kan hjälpa dem komma bara lite närmare eller djupare i specifika delar i det stora pusslet som det handlar om? det går inte att referera mot arbets metoder som va moderna eller accepterade för 20-50 år sen de måste tänka djupare och använda alla moderna hjälpmedel för att komma framåt i utvecklingen.
sen måste man också ha praktiska tester för att dubbel kolla att man tänker rätt men att utesluta allt sånt och bara testa är inte den rätta vägen. det är inte så svårt att förstå.
tänk er två elektriker som letar samma fel i en el central

den andra har ritning, multimeter och tänker rätt gällande felsökningskunskap.
vilken elektriker tror du hittar felet först ?
visserligen så hjälper inte alla fina maskiner en rikigt dålig elektriker som glömt bort hur man mäter volt, ampere, ohm mm

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Mjao,, kan hända jag fått det att funka än bättre, men jag tvivlar starkt.Jens Gustavsson skrev:
det tror jag säkert men hade de blivit sämre toppar om du haft en flödes bänk och större teoretiska kunskaper??
vilken elektriker tror du hittar felet först ?
Jag har på senare tid porta om flertalet toppar åt vassa maskiner som kända portare med flödesbänk gjort.(en del väldigt aktiva här)
De har levererat finare register och högre siffror efter min oteoretiska hand varit framme.
Sen tycker jag du är dum som säger att jag inte har stora teoretiska kunskaper, det kan du inte veta ett smack om.
Jag har läst om motorer och köpt böcker sedan jag var 13år. nu är jag 40år
Jag mäter areor precis som ni gör, men jag har ingen flödesbänk då jag anser den bara ta plats i mitt garage *S*
Jag väljer bara att läsa och studera i tystnad, ni frågar juh alla tänkbara frågor fram och tillbaka, så svaren får jag juh om jag letar en stund ändå, på den frågan jag tänkt fråga.
Jag ägnade typ 2år av fritiden att räkna på grenrör, Martin Schanke var 'testbänken'.
Det sker så mycket mera bakom kulisserna än vad som är presenterat på nätet. det måste varje näthacker förstå, det finns ett 'real life' också.
ett exempel som jag kan dra(dock avgasflöde), nämner inget namn av förståeliga själ.
Men en BMW 4cyl maskin lämnade med 42mm dimension på grenröret(38mm invändigt) 1038hk.
Och där borde arean satt stopp för ett tag sedan om man räknar.
Vi gjorde tester med likadant grenrör men med 48mm pipor, 44mm invändigt.
Bilen gav ca 20hk mera, men till den stora nackdelen att den tappade massvis med effekt vid sub6000rpm. det var långt över 100hk tapp.
Där var det bara 'hunchback feeling' som 'räknat' fram första röret.
varför?.. jo jag räknade juh i två år och kom fram till att det är onödigt att räkna *S*
Elektrikern... tjao... var inte elektricitet livsfarlig så fann nog killen utan instrument felet snabbare,, om det är högspänning
