Sida 28 av 51
Postat: fre jul 24, 2009 7:41 am
av Johnny H
Bilen höll ihop i en mils provkörning!
Och den sitter fortfarande ihop också.
Enda felet är att huven inte går att få upp och att den luktar lite bensin.
Så idag ska jag försöka få upp huven och kolla vad som läker.
OM det läker alltså.
Sen är der bromsning klockan 12 igen.

Postat: fre jul 24, 2009 6:33 pm
av Johnny H
Dagen började med felsökning av läkare.
Det var bränsletrycksuttaget som läkte. Snabbt fixat.
På väg ner till Motor Nord så kom vi ikapp en AMG C32 som vi gasade lite emot.
Var rätt lätt att köra ikapp honom med bara grundladd.
När vi haft upp bilen i bänken och RoggaH hade gjort sina små knep
så lämnade bilen fortfarande inte önskad effekt.
Effektkurvan var bättre denna gång, och effekten tvärdör inte på samma sätt längre.
Nåja...vi krämade på mer ladd och tändning och fick upp effekten något.
Som mest fick vi 42x på hjulen vid ca 5000rpm, men det laddet ville jag inte åka med på gatan, även om den inte verkade spika eller så.
Kan ju vara bra att ha lite marginal uppåt också.
Så vi skruvade ner laddet till 2 bar och då blev det så här:
Så nu får bilen vara såhär ett tag.
Hoppas den håller ihop och att jag håller mig på vägen i vätan.
Släpper ju hela jäkla tiden!
STORT TACK TILL:
Dalle för all bygghjälp
Motor Nord och RoggaH för bra jobb. Rekomenderas till andra!!
Postat: fre jul 24, 2009 6:46 pm
av mattias
Snackade lite med Roger under bromsningen, det låter lite konstigt att det ska krävas så mycket laddtryck för att få den här motorn att röra på sig, också konstigt att den inte har topp-effekt högre än 6500 rpm. Har jag tid ska jag kolla genom tråden..
Är ni 100% säkra på att tändningen ligger helt rätt?
Postat: fre jul 24, 2009 6:56 pm
av Dallleee
Kanske har nått med att göra att kolvarna är svarvade dubbelt så mkt som var rekomenderat så de kanske blev lite låg komp.
Edit: Johnny, de va så lite så

Postat: fre jul 24, 2009 7:11 pm
av mattias
Men alltså 2 bar och bara 400 hk på hjulen på en 2.3 liters 16v som erkänt har bra sugmotor-effekt. 500 Nm omräknat till hjulen, det är inte mycket det heller.. det borde vara 600 Nm (troligen mer).
Det är något stort fel här alltså.
Och det ska inte spela så stor roll med lite lägre komp, något hekto mer laddtryck så är det kompenserat för..

Nä, bara för att ge nåt mekaniskt att titta på så skulle jag misstänka ventil-flyt pga dåliga ventilfjädrar eller att kamaxlarna inte står riktigt rätt.
Maila mig senaste MSQ-filen så kan jag ta en titt på den också..
Postat: fre jul 24, 2009 8:20 pm
av RoGGaH
Tackar själv johnny
Rolig bil och trevligt folk så de var en bra dag på jobbet i dag
Men som Mattias säger är det väldigt konstigt att den inte ger mer effekt
vid det trycket.
Sen vad det beror på kan man ju spekulera i.
Men kurvan såg bra mycket bättre ut nu med nya insuget och ic:n
Vridet är med drivline förlust så det är närmare 600nm i motorn.
Men motorn svarade bra på tryck när vi kom över 2bar, var upp på 2,2 och det gjorde stor skilnad på effekten. Men vi ville inte åka på så höga tryck.
Så de var inte stopp där vi 2bar.
Men som sagt den borde kanske hålla i lite längre på varven.
Tror inte den känns helt trött nu heller och den går nog fint att sladda med

Postat: lör jul 25, 2009 9:56 am
av Johnny H
Mattias.
Kammarna går fan inte att ställa fel i dessa.
OM inte något är fel med noll markeringarna alltså. Ska kolla det med.
Jag ska maila dig en fil senare.
Annars känns den väl ok nu också...fast en drivaxel fick nog och gick av.
Inte skoj.
Är det någon som har en axel till vänster sida över?????
Postat: lör jul 25, 2009 10:17 am
av Hammarström
Den går säkert super bra på gatan vi är lite förblindade vi bilnördar på effekt.
Men jag tror också att nått inte stämmer den borde ge mera effekt,Jag skulle nog kollat på tänningen först.Det är bara o jobba vidare.
Postat: lör jul 25, 2009 10:27 am
av Johnny H
Hammarström skrev:Den går säkert super bra på gatan vi är lite förblindade vi bilnördar på effekt.
Men jag tror också att nått inte stämmer den borde ge mera effekt,Jag skulle nog kollat på tänningen först.Det är bara o jobba vidare.
Ja visst är man blind men...mycket vill ha mera!
Tändningen är kollad flera gånger.
Den ligger typ max 1 grad fel gentemot vad datorn säger.
Så det borde inte vara det som är felet.
Kan det vara turbon eller grenröret som bråkar? För trångt där?
Jag ska montera in ett uttag på grenröret och mäta mottrycket någon dag.
Även om denna motor inte kommer att ge mera nu, så kan det ju vara bra att veta vad som är fel när man bygger nästa.
Postat: lör jul 25, 2009 10:44 am
av mattias
Eftersom tändningen är mappad i bänk nu så är den säkert inte felet..
Du skulle kunna kolla med indikator-klocka hur mycket öppen ventil du har i TDC på avgas/insug på den cylinder som står i överlapp (1 el 4). Det finns säkert rekommenderade värden här för denna motor?
Ajdens grenrör ser säkert helt ok ut, om han inte behövt göra en kompromiss efter dom ritningar han fått. Mottrycket i kollektorn berättar förvisso att turbon (kompressorflödet) kan vara slut, men den berättar inte om det är dåligt flöde i röret.
Du har ingen helhetsbild av grenröret?
Vet du vilken inducer det är på kompressor-hjulet?
Postat: lör jul 25, 2009 11:30 am
av Johnny H
mattias skrev:Eftersom tändningen är mappad i bänk nu så är den säkert inte felet..
Du skulle kunna kolla med indikator-klocka hur mycket öppen ventil du har i TDC på avgas/insug på den cylinder som står i överlapp (1 el 4). Det finns säkert rekommenderade värden här för denna motor?
Ajdens grenrör ser säkert helt ok ut, om han inte behövt göra en kompromiss efter dom ritningar han fått. Mottrycket i kollektorn berättar förvisso att turbon (kompressorflödet) kan vara slut, men den berättar inte om det är dåligt flöde i röret.
Du har ingen helhetsbild av grenröret?
Vet du vilken inducer det är på kompressor-hjulet?
Jag tror inte jag äger en indikatorklocka.
Och kammarna är ju inte ställbara ändå??
Turbon är en vanlig hx40 med ca 60-61??mm in. Lilla avgashuset med T04 (delad t3) fläns.
Grenröret ser ut så här: (Bild från Ajdens sida)

Postat: sön jul 26, 2009 5:56 am
av norrback
mattias skrev:Men alltså 2 bar och bara 400 hk på hjulen på en 2.3 liters 16v som erkänt har bra sugmotor-effekt.
Är den 185hk som sugmotor orginal, och bara kompsänkt till hurmycket?
Har ni kollat lekage mellan turbo och motor, mätt trycket vid turbon och i insuget?
/Andre'
Postat: sön jul 26, 2009 8:25 pm
av Johnny H
Min har katalysator och bara 170hk.
Kompsänkt till typ 8,0:1 eller så...
Postat: mån jul 27, 2009 9:50 am
av Stener
Som Norrback säger så kan det ju vara läckage. Trycktesta systemet och leta ev. läckage. Ur ett väldigt litet läckage kan mycket luft smita ut.
Postat: mån jul 27, 2009 4:09 pm
av Johnny H
Det verkar omöjligt att hitta en drivaxel till denna bil.

Har sökt halva dagen men INGEN har ju en.
