Sida 28 av 43
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: lör apr 13, 2013 12:27 pm
av mrabarth
Hejsan! Ja funkar inte detta "silicone klet" så måste jag definitivt testa det Volvos rosa!
uppdatering.
Inför tankbytet har jag nu börjat grotta lite hur jag ska göra med tankmätaren. Den jag nu har i bilen är 0-90ohm men orginaltanken är typ 16-60ohm.. Man kan ju montera en ny givare som ger rätt förståss men det kanske finns ett enklare sätt att modda signalen så 16-60 blir lite närmare 0-90?
Någon här kanske är lite mer elklurig som har en ide'?
Stänk lapparna dök upp till slut. Så efter flera timmars mätande och funderande plockade jag fram borrmaskinen och började perforera skärmarna... Jag kan verkligen säga att det satt långt inne att "ta steget". Men nu är det gjort iaf och såhär blev det. Man tappade helt klart allt banbils stuk. Men nu kanske den blir lite mer användarvänlig.
Så här började jag:
Så här blev det efteråt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: lör apr 13, 2013 12:40 pm
av projekttrads_njutare
Är inte banbils stuk VS rallycross stuk whatever ?. Den är ju fortfarande tuff som fasiken
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: tis apr 16, 2013 8:10 pm
av Gustav
Jag har limmat väldigt många toppar med Loctites spraylim, köpte det på "gamla näströms system"...
Vad jag vet så fungerade det väldigt bra! (körde så själv på en egen b234 tillåmed)
Annars så ser det ju bara bra ut i vanlig ordning!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: tis apr 16, 2013 11:13 pm
av Toni
Helrätt med lapparna!
De flesta som ser den på gatan kommer ändå att hojta: -Kolla, en räserbil!!!
Å de e de ju!!!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: ons apr 17, 2013 12:36 am
av S_Osterdahl
Det var ett riktigt lik du räddat! Bra jobbat!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: ons apr 17, 2013 6:15 am
av mrabarth

Man tackar!! Jag har pillat på lite till med bla. Svetsat och vinklat om panhartstaget som inte arbetat helt rätt tidigare. Så istället för 12mm i sidorörelse vid infjädring har jag nu ca 3mm.
Har även pulat på med växelspaksdamasken en hel del... Inte helt nöjd än men det funkar för stunden.
Då jag inte har en domkraft som är nog låg tog jag även och höjde sen på fjädringen 2cm- Vilket gjorde även att hela "rally/grus" styket kändes klart bättre.
Gustav: När du spraylimmar kambryggan, Maskerar du allt som inte ska limmas, eller? Hmm intressant!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: ons apr 17, 2013 8:22 am
av super7
Spray limmet Gustav pratar är samma som jag använde på topp packningen.
Funkade bra för mig med
//Nisse
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: ons apr 17, 2013 8:44 am
av robban
nä du behöver inte maskera du torkar bara bort överflödet, lite brakeclean kan hjälpa.
Det heter loctite 3020
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: lör apr 20, 2013 7:40 pm
av mrabarth
Man tackar för tipset!!! Blir det att riva igen så hör jag av mig

Jag är inte helt övertygad än att det funkar det jag gjorde sist.
En liten uppdatering:
Här ser vi bilder från förra dagen då jag åkte upp till min kompis Benny Steen för att göra en hjulinställning.
Blev otroligt mycket bättre- Toppen.
Sen har jag även pillat på lite till med komforten i bilen. Ett stort hål i växellådstunneln så man ser vägen runt växelspaken är inget jag rekommenderar. Så jag monterade en stor skumgummikloss på växellådan under plåten, och en ny anpassad läder damask. Pusselbitarna börjar falla på plats en efter en.
Sen har jag även gjort ett litet test att modda spjällhuset för bättre respons. Plockade bort den tjocka plattan som håller stängt halva stora spjället en bit in på rörelsen, samt även fixade så det stora spjället öppnar tidigare. Inte världens skillnad men bättre, mer linjär känsla blev det iaf.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: ons apr 24, 2013 11:10 pm
av Erik Sandström
Jag var ute och åkte bil idag. En röd bil. En röd Ford för att vara exakt. Jag har sett den växa fram under en tid och nu när snön är borta blev det äntligen en åktur. Kvick liten rackare, som en välavstämd kart. Bra klipp, sjukt smidig och många nackvridningar, hör av dig när du är less

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: fre apr 26, 2013 7:45 am
av mrabarth
Tjenare!! Alltid kul att stajla för kompisarna

Det var klart den roligaste lunch man varit ut på.
Ska ta och göra en corner vägning när allt vårstöket är över för att se till att hjulupphägningen står rätt förspänd. Inte för att det borde göra så mycket men eftersom det är en Engelsbyggd bil så kan ju allt vara "sådär inom en tum eller nåt", och sen ska vi inte glömma den där klåparen som svetsat och byggt om bilen. Jotack, nog finns det anledning till oro...
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: mån maj 27, 2013 11:53 am
av mrabarth
Helt dött är det inte uppe i norr.
På sista tiden har jag haft lite bekymmer med bränsletillförseln och igensatta filter.
Så efter nya filter, renoverad tank, ny äkta 044 pump och lite mappning så rör den på sig bättre än någonsin.
Satte iväg mot åmsele flygfält i helgen för lite "superstage" åka. Bilen höll måttet riktigt bra tycker jag. ca 26 mil blev det innan jag va hemma- För egen maskin!
Däcken var nog den största besvikelsen. Men efter några sliriga varv började även dom blir något bättre men det var alldeles för enkelt att "over do it".
Väghållningen motsvarade förväntningarna ganska precis. UNDERSTYRT är bara förnamnet. Bakvagnen släppte
inte en enda gång på hela dagen hur mycket jag än bröt och gasade. För lite effekt kanske.. Men det greppade något så grymt i baken så jag kunde tryck fullt överallt utan risk för släpp. Fränt iofs men jag vill ha mer styrning istället. Inner framhjul hängde i luften när man tryckte fullt och styrde max, så en krängare bak måste jag införskaffa- gärna något justerbart- Någon kanske har en beggad knivkrängare över?
Bromsballansen var också helt åt skogen då den borde bromsa mycket mer bak och låste upp framhjulen direkt man rörde ratten samtidigt som bromsen.. Lite svårkört, men jag fick sikta rakt, nita och sen svänga. Bromsvågen verkar kärva så jag måste plocka isär den nu så man kan justera till ballansen.
Snabbast för dagen var Johans E30 M3 evo2 med 17" STCC slicks på 1.25.79
Min bästa tid blev 1.28.14 med en hel del små missar, ganska nöjd faktiskt med en ojusterad bil direkt ur kartong.
I hopp om att sminka bort lite Volvo gener, håller jag på att snickra på en roligare "stelth" ventilkåpa.
Så här ser den ut nu i början.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: mån maj 27, 2013 5:40 pm
av bmw.rasse
Nästa gång får du allt ta och försöka slå johan!
MVH
Rasmus
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: fre maj 31, 2013 10:04 pm
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Postat: tis jun 04, 2013 1:57 pm
av mrabarth
Hej allesammans. Det dök upp ett paket på posten idag.
Sellholm knivkrängare vart det iaf. 30mm rör med medium rallycross 280mm knivar. Ska bli otroligt intressant att testa och se skillnaden.
Bromsvågen är nu också fixad. Trodde först att vågaxeln va krokig, men det visade sig endast vara lite smörja som saknades. För att underlätta framtida justering svarvade jag ihop en ratt som monteras på vågaxeln. Undra varför jag inte gjort en sån tidigare?
