Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag har ett par klipp på telefonen
Bild
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av 7aan »

Bara till att hosta upp dom genast!

Vill höra bigblock sång med överladd :D
Micke Grönlund
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Evinrude »

Köp en 6-vxl zf, stöddigare låda för dom pengarna finns inte
Har funnits rätt många på sistone för runt 10k eller mindre
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av knotan »

jag instämmer, 6vxl "330D" lådan... riktigt as till låda, och verkar funka jäkligt bra, 8så länge man växlar under 8000 rpm)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av j björk »

Den äldre, 5 vxl 530d lådan verkar också funka bra. Och betydligt billigare.
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av turbostefan »

Det enda tråkiga med 5-växlade lådan verkar vara att utväxlingen på femman är 1.0. Jobbigt på långturerna :roll:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av mattias »

Visst hade du bytt bakaxel-utväxling tidigare?
Minns att du hade något från en 7-serie, åtminstone på hyllan.

För övrigt, hur såg laddtrycks-kurvan ut?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

med högre utväxling i bakaxeln så kompenseras ju den biten
Bild
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av turbostefan »

Jag kör med m5 bakaxel nu den har 3.91 i utväxling men jag har en diffad 3.64 liggandes. Frågan är om det blir för låg utväxling ändå. Ser ut att bli en väldigt låg etta.

Getrag 260
1: 3.822
2: 2.2
3: 1.398
4: 1.0
5: 0.813

530d ZF Gs6-53dz (femväxlade verkar vara lika men 1.0 som högst)
1: 5.08
2: 2.8
3: 1.78
4: 1.26
5: 1.0
6: 0.84
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av freddan302 »

Ser ut som ettan är nån sorts terräng lågväxel :P

Såhär ser utväxlingen ut i min T56 magnum...
Har även 3.55 i bakaxeln.
1: 2.66
2: 1.78
3: 1.30
4: 1.0
5: .80
6: .63
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Daniel-635 »

Diesel växellådorna är ju tyvärr anpassade för helt andra slutväxlar, på min 120d har jag 2,47 i slutväxel.
Då blir 1an mer rimlig, men den är onödigt låg ändå.

Synd att det är så ovanligt med 6växlade "Bensin lådor"
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av The »

E36 328 har 2.93:1 slutväxel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Bild
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Evinrude »

Jag åker med 2,93 från 540/740, är en riktigt mysig utväxling i kombination med nån av diesellådorna :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av 7aan »

Hur går det håller den ihop?
Skulle va kul och se lite från den :D
Micke Grönlund
Skriv svar