nejdu kulke tyvär inte, vi han i princip bara börja tills starten bröjade strula igen
så nu lessnade både jag och tony så pass att nu får den inte stå kvar i bänken längre,
målet va ju bara att få den färdigmappad på grundladd och sen dra hem bilen för att bygga om dettta ordentligt...
men nu har vi inte ens kommit så långt
så idag åkte bilen hem och bort med starten istället för att mappa idag
problemen kom till en början att knutarna har börjat bli slitna, när sedan vi hade problem med att bilen inte startade bra och gic rent att vi slet ner det sista av livslängden redan i bänken
till en början så fick vi byta ut några av bultarna tack vare vibrationer som gjorde att allt skakade loss,
plus att inte solenioiden drar tillbaka som den ska när allt glappar,
bytt ut de flesta av bulatrna och smetat på rejält med locetite.
först flög den ena helikopterknuten isär, så lagade den lite provisoriskt med två st m5 12.9 bult som svetsades ihop till ett nytt kors, sen gick först den ena segersäkringen nere på starsidan sönder, bytte den, sen gick den andra ute vid drevet sönder, bytte den, sen började den andra knuten med glappa sönder så hängde sej starten vid en uppstart så då sprack slutligen drevet,
så nu är alla hålen rejält glappa, drevet av, bägge segersäkringspåren taskiga
man får ha i åtanke att denna bilen konverterades nån gång runt 95-96 och jag kan se bland dokumentiationen i pärmen som följer med bilen att inte mycket har blivit gjort med själva "konverteringen" sen dess,
förutom ett lamellbyte på kopplingen och vanlig servie(oljebyte) på motor och vxlåda.
så det har väll hållt rätt bra ändå om man ser till det
efter lite sökande bland sånt jag hade liggandes så hade jag en bmw m30 start liggandes, som hade samma kugg/diameter/antal tänder
såå nu kommer jag kasta gamla helikopterknutarna, sen svarvar jag en ny grövre axel,
som jag sen har tänkt svetsa ihop istället med två stycken "kraftleder" (typ leder till förlängningskaft fast lite grövre för mutterknacken) dessa borde tåla denna typen av belasnintg ypperligt, får se om jag antingen tar 3/8" vilket blir ungefär samma som jag har nu, alt går upp lite grövre doningar till 1/2" istället och då även kan fräsa/svarva upp för lite grövre nållager i "adaptern" som sitter skruvad längst fram mot startmotordrevet i "växelådskåpan"
lite lurigt att förklara hur det sitter men bilderna gör nog sitt i vad som kan gå fel så snart nått börar glappa
så här sitter startmotorn , dvs i egna fästen en bra bit bort från svänghjulet,
mitt svänhjul är ju dryga 100mm mindre i diameter än alfans orginal, finns ju inte mer plats i växelådskåpan så därför det blir lite dumt
måste sitta extremt nära motorn med drevet,
tidigare har dessutom hela "returen" av mekanismen skett via enbart solenoiden , men nu funderar jag att även sätta en liten extra "hjälpfjäder" nere vid startdrevet som hjälper til att skjuta tillbaka hela paketet när man släpper starten, jag hade problöem redan förra året med att den inte riktgit han dra tillbaka skiten när motorn startade, man vill ju gärna hålla lite varv på den med just vid starttillfället med så lätt svänghjul för den inte ska tjuvstanna direkt...
