Sida 29 av 62

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör mar 17, 2012 2:08 pm
av knotan
Finns ingen plats fram på motorn som sagt. Spänningen ligger stabilt runt 12.5 volt. Och det stiger inte nämnvärt när generatorn startar heller. Den smyger ju igång väldigt långsamt med så är ju ingen av/på med spänningen på så vis.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön mar 18, 2012 9:54 pm
av backeliten
Hur ser det ut med spridarna. Öppnar de två och två ellet tre och tre? för du kör väl inte med kamtrigger så du kan köra dem helt sekv?

får känslan av att det är pulsationer i fuelrailen som ger givna problem. Se till att mäta med en snabb manometer och inte nån elektrisk "oljetryck" givare. Den är för långsam.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön mar 18, 2012 10:04 pm
av knotan
dem skjuter två och två...

så fort som jag fått ordning på startmotorn så lär vi köra och har skaffat en riktig lite större manometer med...

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön mar 18, 2012 10:30 pm
av knotan
bjuder på en bild ialafall så inte tråden bara blir massa tråk :)

så här ser det ut efter ca 30 sekunders låsning, 3000rpm 0.85 bar grundladd (ska byta klockor senare , vill inte ha mer än ca 0.5 i gl)

vridmomentskurvan kommer bli brutal dock helt fel med så mycket vrid till denna bil, men bra spoolupp och brett register är ju å andra sidan bara bra :hihi:

Bild

Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön mar 18, 2012 10:36 pm
av wuffee
Hehe, tyckte killen i bilen hade svart störtkruka på sig vid första anblicken.. Lite festligt hade de varit om de stämde ;)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån mar 19, 2012 9:26 am
av Kadett4wd
fasen.. så varmt att till o med tryckrören är röda bitvis? ;) ;)

eller... jag kanske funnit dina bekymmer... man ska inte bygga grenrör i silikonslang! ... höhöhö...

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån mar 19, 2012 10:08 am
av j björk
Trist med strul :thumbdown:

Har också lite det där att lambdan vill ändra sig imellanåt
Men hade problem med btr till catchtanken, så jag hoppas väl att det var iaf. en stor del av problemet..

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån mar 19, 2012 10:00 pm
av knotan
sådär ja,
åkte raka vägen från jobbet tilll Ag:s och grejjade starten idag,
sen fick vi slutligen rätt på "felet"
vet inte exakt vad alla grejjor Tony ändrade var, och hade ingen lust att ifrågasätta heller, jag är bara sjukt glad att den går bra nu. :)

Bytte iallafall till en helt "ny mapp" istället för den som jag från början kokat ihop.

gick BLA över till att köra med TPS/rpm och sen en MAP kompensering för laddtrycket,
istället för att som jag hade ställt in från början med MAP /rpm och sen accberikning på TPS...

jag vet inte om det var exakt här felet låg,
men gången i motorn och gassvaret vart helt annorlunda,
det här med att den går fett ibland och magert ibland är nu helt borta...

misstänker att det kan ha blivit märkliga MAP pulser vid vissa varvtal som ställt till det men som inte gått att se i loggarna troligen...

har iallafall fått den nästan färdigmappad upp till 5500 rpm nu, dock inte rört täningen alls ännu,
ligger på en "safe" tänding nu så länge.
imorrn borde verkligen bli sista dagen i bänken och få den klar (känns just nu när man ser vartåt kurvorna rör sej) lär bli vsrvtopp runt 7000 tpm men maxeffekten kommer finnas lite tidigare.

500 motorhästar lär nog bli ganska bra på denna setupen som det känns,.
vi får väll se hur den blir att köra sen, bara vi blir helt nöjda med mappningen imorrn så är det dags att på allvar börja leta testområde så jag får känna lite på bilen.

men som det ser ut är det någon tidigare ägare som meckat med slutväxlen i bilen , och toppfaten kommer bli något lägre än jag hade hoppats på med dem dreven som sitter i nu, knappt 250km/h lär den nog toppa. men å andra sidan , det lär gå ruggigt fort upp dit haha, tror inte det blir någon större risk den spinner hejdlöst heller med så "korta växlar" som det kiommer bli så det kan nog vara vettigt , iallafall till en början....

återkommer imorrn igen med lägesrapport...

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån mar 19, 2012 10:06 pm
av RoGGaH
Roligt att ni fått den att lira :)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån mar 19, 2012 10:13 pm
av jonas landin
:thumbright:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån mar 19, 2012 10:19 pm
av knotan
det måste vart kombinationen av mina lite värre kamprofiler, stort gasspjäll och griva runners som skapade några märkliga pulser i plenum, men vi har ändå jättebra vakum därav att vi inte reflekterade över det till en början som ett möjligt problem :?

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tis mar 20, 2012 8:47 am
av Daniel Bjälevik
Skönt att det verkar lira :thumbright:

mvh

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tis mar 20, 2012 10:28 am
av MadMange
Så jävla fint!!! Hör rykten om att den är rapp som en muttersmack! :twisted: :hihi: :thumbright:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tis mar 20, 2012 10:17 pm
av kullke
Väntar otåligt på uppdatering om hur bänkningen gick idag.
Kanske är du ut och firar en lyckad dag i bänken nu :wink:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tis mar 20, 2012 10:59 pm
av knotan
nejdu kulke tyvär inte, vi han i princip bara börja tills starten bröjade strula igen :evil:

så nu lessnade både jag och tony så pass att nu får den inte stå kvar i bänken längre,
målet va ju bara att få den färdigmappad på grundladd och sen dra hem bilen för att bygga om dettta ordentligt...
men nu har vi inte ens kommit så långt :doh:
så idag åkte bilen hem och bort med starten istället för att mappa idag :(

problemen kom till en början att knutarna har börjat bli slitna, när sedan vi hade problem med att bilen inte startade bra och gic rent att vi slet ner det sista av livslängden redan i bänken
till en början så fick vi byta ut några av bultarna tack vare vibrationer som gjorde att allt skakade loss,
plus att inte solenioiden drar tillbaka som den ska när allt glappar,

bytt ut de flesta av bulatrna och smetat på rejält med locetite.
först flög den ena helikopterknuten isär, så lagade den lite provisoriskt med två st m5 12.9 bult som svetsades ihop till ett nytt kors, sen gick först den ena segersäkringen nere på starsidan sönder, bytte den, sen gick den andra ute vid drevet sönder, bytte den, sen började den andra knuten med glappa sönder så hängde sej starten vid en uppstart så då sprack slutligen drevet,
så nu är alla hålen rejält glappa, drevet av, bägge segersäkringspåren taskiga :lol:

man får ha i åtanke att denna bilen konverterades nån gång runt 95-96 och jag kan se bland dokumentiationen i pärmen som följer med bilen att inte mycket har blivit gjort med själva "konverteringen" sen dess,
förutom ett lamellbyte på kopplingen och vanlig servie(oljebyte) på motor och vxlåda.
så det har väll hållt rätt bra ändå om man ser till det :hihi:

efter lite sökande bland sånt jag hade liggandes så hade jag en bmw m30 start liggandes, som hade samma kugg/diameter/antal tänder :thumbright:

såå nu kommer jag kasta gamla helikopterknutarna, sen svarvar jag en ny grövre axel,
som jag sen har tänkt svetsa ihop istället med två stycken "kraftleder" (typ leder till förlängningskaft fast lite grövre för mutterknacken) dessa borde tåla denna typen av belasnintg ypperligt, får se om jag antingen tar 3/8" vilket blir ungefär samma som jag har nu, alt går upp lite grövre doningar till 1/2" istället och då även kan fräsa/svarva upp för lite grövre nållager i "adaptern" som sitter skruvad längst fram mot startmotordrevet i "växelådskåpan"

lite lurigt att förklara hur det sitter men bilderna gör nog sitt i vad som kan gå fel så snart nått börar glappa :hihi:

Bild

Bild

Bild

så här sitter startmotorn , dvs i egna fästen en bra bit bort från svänghjulet,
mitt svänhjul är ju dryga 100mm mindre i diameter än alfans orginal, finns ju inte mer plats i växelådskåpan så därför det blir lite dumt :doh:
måste sitta extremt nära motorn med drevet,

tidigare har dessutom hela "returen" av mekanismen skett via enbart solenoiden , men nu funderar jag att även sätta en liten extra "hjälpfjäder" nere vid startdrevet som hjälper til att skjuta tillbaka hela paketet när man släpper starten, jag hade problöem redan förra året med att den inte riktgit han dra tillbaka skiten när motorn startade, man vill ju gärna hålla lite varv på den med just vid starttillfället med så lätt svänghjul för den inte ska tjuvstanna direkt...

Bild