Bmw 635 Alpina Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack för programmet Robban, det är alltid kul att diskutera med de som har bra koll :thumbright:
Domen ser ju onekligen rätt stor ut, dock är ventilurtagen också ganska ordentliga vilket gör att de stjäl en hel del komp från domen.
Motorteori i all ära men facit kommer ju först när motorn startar och får börja smaka lite på ladd.
Min förhoppning är ju att hitta lite mer klipp i botten på registret eller kanske ska skriva få igång turbon lite tidigare.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Provmonterade topplocket tillsammans med förgasare, kylslangar och turbo, för att hitta lämplig placering för nya oljereturen.
Har tänkt att sätta den i framkant på oljetråget, så högt det bara går.
Det borde väl fungera?

Bild

Bild
Senast redigerad av bmw02touring den tor feb 04, 2010 9:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Varför inte sätta returen i nedre kamkedje-kåpan ?
Det ser ut som det är rakt fall ner mot den på bilden.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

mattias skrev:Varför inte sätta returen i nedre kamkedje-kåpan ?
Det ser ut som det är rakt fall ner mot den på bilden.
Om du menar den övre kåpan, så hade jag den där förut. Dock är det tigth att få till fallet på ett smidigt sätt, därför kikar jag på tråget.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skrev faktiskt nedre kåpan, så jag menar den nedre kåpan.. ;)

Den övre kåpan (den som bultas mot toppen) är svår att få till ett självfall för oljereturen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

bmw02touring skrev:Har tänkt att sätta den i framkant på oljetråget, så högt det bara går.
Det borde väl fungera?
Detta fungerar då för mej på min fulmotor. På fin-motorn tänkte jag sätta i nedre kamkåpan.
Bild
Bild
mvh /C
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

mattias skrev:Jag skrev faktiskt nedre kåpan, så jag menar den nedre kåpan.. ;)

Den övre kåpan (den som bultas mot toppen) är svår att få till ett självfall för oljereturen.

Oops lite trött på morgonen tydligen. :doh:

Har varit och köpt en slanganslutning nu med 1/2 gäng, får se var den hamnar.

Tack för bilden CH
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Är undre frontkåpan och tråg i alu eller bara kåpan?
Tänkte om jag skulle förbereda mig på svets eller om du fixar det själv.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Smurfen skrev:Är undre frontkåpan och tråg i alu eller bara kåpan?
Tänkte om jag skulle förbereda mig på svets eller om du fixar det själv.
Tråget är stål, kåpan i alu. Tänkte du skulle slippa svetsa och därför funderade jag på tråget alternativt gängad i kåpan. :D
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tian
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön jul 05, 2009 10:03 am
Ort: Oxelösund

Inlägg av Tian »

bmw02touring skrev:
Smurfen skrev:Är undre frontkåpan och tråg i alu eller bara kåpan?
Tänkte om jag skulle förbereda mig på svets eller om du fixar det själv.
Tråget är stål, kåpan i alu. Tänkte du skulle slippa svetsa och därför funderade jag på tråget alternativt gängad i kåpan. :D
Han börjar bli vass på det där med alu nu mera efter ett par meter på mina grejor... :hihi:
Mattias Lithammer

Dodge Avenger M30B35 Turbo

2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km/h
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km/h
2011: Det blir jobbigt mycket jobbigt och det vart det 11 någonting med haveri
2012: 1/4 Mile 8,694 60 foot: 1,374 255,44 km/h
2013: 1/4 Mile 8,42 266km/h
Bild
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tian skrev:
bmw02touring skrev: Tråget är stål, kåpan i alu. Tänkte du skulle slippa svetsa och därför funderade jag på tråget alternativt gängad i kåpan. :D
Han börjar bli vass på det där med alu nu mera efter ett par meter på mina grejor... :hihi:
:thumbright: :hihi:
Går det bra för dig Tian?
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Ja 1mm alu är ju perfekt att träna på. Blir kalas..
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Det låter väl lagom Smurfen :hihi:

Angående oljereturen så snodde jag Chellqvists rakt av, det blev kanoners :thumbright:
Nu är Bottendelen ihop och klar att lyftas i bilen igen. Topplocket inkl allt står oxå redo lyftas på plats.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
trucker
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 21, 2009 7:10 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av trucker »

Jag har satt min i nedre kåpan med bra resultat
http://www.02garaget.com/coppermine/dis ... um=9&pos=4
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

trucker skrev:Jag har satt min i nedre kåpan med bra resultat
http://www.02garaget.com/coppermine/dis ... um=9&pos=4
Min hamnade i framkant på tråget, glömde ta kort innan jag lyfte i motorn. :doh:

Bild
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Skriv svar