Sida 4 av 13
Postat: mån maj 14, 2007 8:23 pm
av Patrik H
Postat: mån maj 14, 2007 8:58 pm
av Mr Garrett
Det är en ren gatbil..........!!
Som jag skrev i början så är Asconan vald med omsorg då den är godkänd för 150 hk & 220 Nm vilket är precis vad den svagaste BMW M30 motorn (M30B25) ger i effekt och vridmoment.
Ska bara ta bort alla överladdnings mojänger innan jag åker in till bilprovningen

Postat: tis maj 15, 2007 10:07 am
av Patrik H
okey effekten är nog inga problem min jobbar kompis regga sin ascon a med 197 hk på pappret , b23 rally motor och fick det god känt
men klarar du max axelvikt på framaxeln och upphängningar med den tunga motorn???
så du inte behöver byta till commodore framvagn pga vikten från motorn
Patrik
Postat: tis maj 15, 2007 9:09 pm
av Mr Garrett
Oj, hur lyckades han få 197 hk godkänt ?
Den högsta godkända effekten är väl 180 hk om man byter bromsar ?
Jag ska nog klara axelbelastningen genom att jag flyttat bak motorn 40 cm

Postat: ons maj 16, 2007 4:36 am
av Patrik H
han har sålt bilen nu men här har du hans reg nr EAR 460
så kan du kolla på
www.vv.se och sök uppgifter om annat fordon
och klicka på tilläggsinformation längre ner så står det lite vad han har för grejer
patrik
Postat: ons maj 16, 2007 6:30 am
av Mr Garrett
Aha.........den är registrerad som ett Ombyggt fordon !!
Då gäller andra regler än vad Opel har angett som högsta tilllåtna effekt för Ascona.
Postat: ons maj 16, 2007 4:21 pm
av Patrik H
jo han besiktigade först hos sfro sedan hos sbp
men klarar du dej från att regga den som ombyggt fordon med tanke på att du gjort ganska kraftiga ombyggnationer av torped väggen ??
jag vet inte jag bara funderade lite
Postat: ons maj 16, 2007 5:44 pm
av Mr Garrett
Jo, det behövs ganska mycket ombyggnationer för att den ska gå att besikta som ombyggt fordon.
Jag har byggt om för lite ännu så länge.......
Kolla in denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15149
Postat: ons maj 16, 2007 8:28 pm
av Patrik H
Mr Garrett skrev:Jo, det behövs ganska mycket ombyggnationer för att den ska gå att besikta som ombyggt fordon.
jobbar kompisens ascona var det inget plåt jobb som var ombyggt bara motor o låda och bromsar bakaxel ochlite förstärkningar på länkarmarna och båge
det verkar lite rörigt allt det där svårt att veta vad som gäller
patrik
Postat: lör maj 19, 2007 9:25 pm
av Mr Garrett
Håller på att öka volymen i förbränningsrummen, original är de på 58 cc
Har svårt att öka volymen mer än 5 cc...!!
Hade önskat öka volymen minst 10 eller helst 15 cc för att komma ner mot 7.5:1 i kompressionsförhållande
Tvingas även ta bort material från upphöjningen på kolvens ovansida, har hittat ca 2-3 cc till där:
Är det någon som vet hur 535:ans förbränningsrum ser ut, de ska visst vara på 65 cc original ?
Jag är osäker på hur mycket man törs slipa bort utan att riskera att man kommer in i kylkanalerna ?
Postat: sön maj 20, 2007 1:57 am
av mattias
Om jag inte har helt fel så är det helt plana kolvar, så bara där så ökar man förbränningsutrymmet en hel del.
Postat: sön maj 20, 2007 8:40 pm
av Mr Garrett
Ja, det stämmer nog.
Det kanske inte skiljer något alls vad gäller topplockets förbränningsrum på de olika motorstorlekarna av M30 ?
Har fixat lite färg på de nya plåtbitarna:

Postat: sön maj 20, 2007 10:15 pm
av mattias
Grunddesignen skiljers sig inte mycket vad jag sett. Gissningsvis skulle jag säga att du ska välja de modernare 3.5 liters-topparna faktiskt, alltså -87 och framåt då det fanns med katalysator, de är öppnare och med tiden så blev maskinbearbetningarna bättre från fabrik.
Postat: mån jun 04, 2007 9:04 pm
av Mr Garrett
Postat: mån jun 04, 2007 9:41 pm
av bmw02touring
Ser riktigt bra ut det där.
kämpa på nu bara.
//Niclas