Camaro 68:a
Här kanske du kan få lite ide´er
Typ collectorer på grenröret.
Laddluftkylarn är väl ungefär som du tänkt dej också?
http://www.rose-hulman.edu/~mayerma/Cars/TwinTurbo.jpg
Typ collectorer på grenröret.
Laddluftkylarn är väl ungefär som du tänkt dej också?
http://www.rose-hulman.edu/~mayerma/Cars/TwinTurbo.jpg
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Jag kör på den modellen av kollektor jag har börjat laborera med. Enklast att få till snyggt, tycker jag. Men tips och funderingar är alltid bra.
Turbo krånglet har nog löst sig. Problemet var att ett kompressor hus var spräckt när det kom från KL. Men han är bra att ha att göra med, så han ska skicka ett annat.
Bra service kommer man långt på.


Turbo krånglet har nog löst sig. Problemet var att ett kompressor hus var spräckt när det kom från KL. Men han är bra att ha att göra med, så han ska skicka ett annat.
Bra service kommer man långt på.

- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Tycker det verkar krånkligt att tillverka sådana kolektorer. Men ball motor.Driddler skrev:Här kanske du kan få lite ide´er
Typ collectorer på grenröret.
Laddluftkylarn är väl ungefär som du tänkt dej också?
http://www.rose-hulman.edu/~mayerma/Cars/TwinTurbo.jpg

Det finns lösa collectorer att köpa. Och jag personligen tycker inte att det ser fel ut.r.friborg skrev:Tycker det verkar krånkligt att tillverka sådana kolektorer. Men ball motor.Driddler skrev:Här kanske du kan få lite ide´er
Typ collectorer på grenröret.
Laddluftkylarn är väl ungefär som du tänkt dej också?
http://www.rose-hulman.edu/~mayerma/Cars/TwinTurbo.jpg
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Idag har jag legat upp under panelen på firebirden och fixat råttbot till el. både blinkers och el hissarna har jag fått igång.
Rensade ut ca "2km" raggar dragen ful kabel.
Fick ström till spolarmotorn med, men motorn vart kass så det kom inget på rutan ändå.
Kupe fläkt helvetet fick jag inte liv i, så det får bli en dust till med schemat och multimetern.
Rensade ut ca "2km" raggar dragen ful kabel.
Fick ström till spolarmotorn med, men motorn vart kass så det kom inget på rutan ändå.
Kupe fläkt helvetet fick jag inte liv i, så det får bli en dust till med schemat och multimetern.
- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Idag har jag byggt ihop min snikmotor.
lite bilder

Topplocks montering. Nya fjädrar och tätningar allt annat återanvänds ala snik bygge style. Fjädrarna byts enbart för att coilbind var ett faktum med orginal fjädrar. Lätt potade järn lock med 58cc förbräningsrum och 3 vinklade säten

topplocls montering, fick plocka isär en gång då jag glömt tätta toppbultarna.

1:6 vippor monterat och justerat med beg stötstänger i bra skick. Fortfarande budget med billigaste vipporna summit hade och fin återanvändning av stötisar. Annan kam sitter i också.
Basic Operating RPM Range: 2,200-5,200
Intake Duration at 050 inch Lift: 224
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224
Duration at 050 inch Lift: 224 int./224 exh.
Advertised Intake Duration: 282
Advertised Exhaust Duration: 282
Advertised Duration: 282 int./282 exh.

Här med portat torker II insug ny alu vattenpump och lite bling.

Och så med en edelbrock 600 fugge och billet hei fördelare som var billig så den går forfarande under snik.
Så lite har det hänt på senasten tiden, fick lägga turbo planerna på hyllan för att bli klar någon gång.
Bilen står hos lackeraren och bli ballt orange röd candy.
Chip foose fälgar ligger i en container på väh över pölen.

Och så ser dom ut
lite bilder
Topplocks montering. Nya fjädrar och tätningar allt annat återanvänds ala snik bygge style. Fjädrarna byts enbart för att coilbind var ett faktum med orginal fjädrar. Lätt potade järn lock med 58cc förbräningsrum och 3 vinklade säten
topplocls montering, fick plocka isär en gång då jag glömt tätta toppbultarna.

1:6 vippor monterat och justerat med beg stötstänger i bra skick. Fortfarande budget med billigaste vipporna summit hade och fin återanvändning av stötisar. Annan kam sitter i också.
Basic Operating RPM Range: 2,200-5,200
Intake Duration at 050 inch Lift: 224
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224
Duration at 050 inch Lift: 224 int./224 exh.
Advertised Intake Duration: 282
Advertised Exhaust Duration: 282
Advertised Duration: 282 int./282 exh.
Här med portat torker II insug ny alu vattenpump och lite bling.
Och så med en edelbrock 600 fugge och billet hei fördelare som var billig så den går forfarande under snik.

Så lite har det hänt på senasten tiden, fick lägga turbo planerna på hyllan för att bli klar någon gång.
Bilen står hos lackeraren och bli ballt orange röd candy.
Chip foose fälgar ligger i en container på väh över pölen.

Och så ser dom ut
Ja ser riktigt fin ut, Mycket fin lack tycker jag. 

Mitt projekt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128