MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev:har hållit på att testat de nya däcken, och måste upp i hela 1,8bar innan de drar över hela ytan. började med 1bar men då vart det bara 2 smala sträck på varje däck. 1,5bar lite antydan i mitten och vid 1,8 är det bäst spår o fäste hitills, men jag är inte nå super nöjd, dock är de bättre än dubbdragna vinterdäck o 10xbättre än vanliga sommardäck. enligt g-techen drar det bättre men inte de förbättringar som jag hoppas på. kanske har ställt in den för okänslig. kanske ska prova att ta bort dämparna fram?
du ska inte titta på sträckerna så mycket på sånna däck.

får du värkligen mer G i starten med 1.8 bar så blir jag förvånad???

vilket G har du på 1:an? jag brukar få ca 0.9 en dålig start på gatan och som bäst 1.05G. obs pikar räknas inte utan långa G!

vilka fjädrar , bämpare har du?

får du nån reaktion i chassit?
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

har inte kollat g-kraft utan 60fot tid. och ja det blir bäst tid med bredast sträck och det känns bättre med 1,8. chassie reaktion=0 har fått till det en gång i våras med dubbdäck o koppligslir 12,7sek och satt sig som en båt o brölade iväg. noterade alldrig 60fot då. vid senare test har jag alldrig kommit under 14sek o bäst noterad 60fot 2,28. med mindre luft inte under 2,5sek. i våras vid det testet var bakvagnen nyhopsatt och dämparna legat ner ett tag kan det påvekat så den är för hård nu? har dock blivit rekomenderad hård bak o mjuk fram. bakvagnen är org med förlägda o uppflyttade övre stag, fjäder o dämp org fram/bak. och naturligt vis diffspärr. mycket tacksam för hjälp o råd.
mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

mhr144 skrev:har inte kollat g-kraft utan 60fot tid. och ja det blir bäst tid med bredast sträck och det känns bättre med 1,8. chassie reaktion=0 har fått till det en gång i våras med dubbdäck o koppligslir 12,7sek och satt sig som en båt o brölade iväg. noterade alldrig 60fot då. vid senare test har jag alldrig kommit under 14sek o bäst noterad 60fot 2,28. med mindre luft inte under 2,5sek. i våras vid det testet var bakvagnen nyhopsatt och dämparna legat ner ett tag kan det påvekat så den är för hård nu? har dock blivit rekomenderad hård bak o mjuk fram. bakvagnen är org med förlägda o uppflyttade övre stag, fjäder o dämp org fram/bak. och naturligt vis diffspärr. mycket tacksam för hjälp o råd.
mvh
ok, allt över 2sec i 60 fot är dåligt på gatan med sånna däck, 2.5 sec kör man med en bra start med en bruksbil, vill inte va taskig bara förklara vart man ska lägga ribban :)

en bra utgångs läge är org fjädrar och dämpare men kanse lite lägre bak.

ett snik test är att man ska kunna lyfta bilen fram 7-8 cm utan att slita ihjäl sig.

är bilen mycket lättad behövs ändå mjukare fjädrar.
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:
mhr144 skrev:har inte kollat g-kraft utan 60fot tid. och ja det blir bäst tid med bredast sträck och det känns bättre med 1,8. chassie reaktion=0 har fått till det en gång i våras med dubbdäck o koppligslir 12,7sek och satt sig som en båt o brölade iväg. noterade alldrig 60fot då. vid senare test har jag alldrig kommit under 14sek o bäst noterad 60fot 2,28. med mindre luft inte under 2,5sek. i våras vid det testet var bakvagnen nyhopsatt och dämparna legat ner ett tag kan det påvekat så den är för hård nu? har dock blivit rekomenderad hård bak o mjuk fram. bakvagnen är org med förlägda o uppflyttade övre stag, fjäder o dämp org fram/bak. och naturligt vis diffspärr. mycket tacksam för hjälp o råd.
mvh
ok, allt över 2sec i 60 fot är dåligt på gatan med sånna däck, 2.5 sec kör man med en bra start med en bruksbil, vill inte va taskig bara förklara vart man ska lägga ribban :)

en bra utgångs läge är org fjädrar och dämpare men kanse lite lägre bak.

ett snik test är att man ska kunna lyfta bilen fram 7-8 cm utan att slita ihjäl sig.

är bilen mycket lättad behövs ändå mjukare fjädrar.
Ja, det lät högt med 2.28-2.5sek 60-fot. Jag hade ju 2.1 på blackrace, med de billigaste 185:orna jag kunde hitta. Detta med min förra bruks 140 som Karlberg numer kör.

Dämparna var slut både fram och bak, men jag tror han har bytt dom nu, blir spännande att se vad det blir för tider nu.

mhr144: Du får väl kanske prova att byta till lite mjukare dämpare & fjädrar då? Lite bortkastat med sånna däck om du inte får lägre 60-fot än sådär.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Jens Gustavsson skrev:
jo jag vet. när jag testade min 220hk v40 med ricktig tidtagning körde jag 2,33s 60fot med vanliga däck. så jag vill köra betydligt fotare än så.
hur ser bakvagns setupen ut på din o eriks bilar? effkten i motor är väldigt av och på, väldig svår att finna ett mellanläge och med sinter blir det inte lättare.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

låter som ditt chassi inte jobbar
sänk trycket till 0.6-0.8bar det är där du ska ligga

hur känns bilen när du gör en start? spinner den bara eller får du rätt viktförskjutning?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nu har jag provat med att plocka bort stötdämparna fram och returen på dessa var bland det trögaste jag känt på volvo org dämp. den reagerar fint fram nu och lyfter. bakaxeln trycker ifån chassit också men tiden blir inge bättre, ca 0,8g med 1,5bar och lite lägre med 0,8bar(däcktryck). håller 6000rpm nu så lite förbättring är det
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

prova och sänk bilen lite bak, den ser rätt hög ut där Bild
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jag ska prova det. men då kommer ju stagen att luta mindre uppot i framkant gör inte det att bakaxeln trycks mindre mot backen? kan det bli för mycket vinkel uppot så det läggs för mycket energi på att lyfta bilen istället för trycka den framot? har jag gjort det sämre när jag flyttade upp de övre stagen?
Användarvisningsbild
Saab_Henke
För lite laddtryck

Inlägg av Saab_Henke »

Jäklar vad synd att vi missade dig på "Ope" när du va där och körde. Ledsnade på att tidtagningen inte funkade och åkte hem efter ett par timmars väntande..
Andra tidsträningen va vi där med Amazonen, tyvär så regnade det mest hela dagen så banan kortades till 201m. Åkte 10 blankt som fortast då, med GANSKA mycket hjulspinn dom första växlarna (odiffat).
Men den 11Aug. är det dags igen, får hoppas på bättre fäste då.
Kanske ses där.
/Henrik
Amazon -62 (Bus)
Volvo V70 D5 AWD -05
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Saab_Henke skrev:Jäklar vad synd att vi missade dig på "Ope" när du va där och körde. Ledsnade på att tidtagningen inte funkade och åkte hem efter ett par timmars väntande..
Andra tidsträningen va vi där med Amazonen, tyvär så regnade det mest hela dagen så banan kortades till 201m. Åkte 10 blankt som fortast då, med GANSKA mycket hjulspinn dom första växlarna (odiffat).
Men den 11Aug. är det dags igen, får hoppas på bättre fäste då.
Kanske ses där.
/Henrik
jo vi får väl köra ett race då :D
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Jens Gustavsson skrev:prova och sänk bilen lite bak, den ser rätt hög ut där

spände ihop ett fjädervar och det blev bättre. först fick tjuvstopp sen höjde jag varvet lite väl men dryga 0,9g med en pike på 0,96g efter 1sek och det med kalla däck,sen började det regna, får väl tuna och utvärdera vidare till veckan efter man kommit hem från mantorp.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

idag har jag varit och lånat bromsbänken på jrs motor i östersund. var där vid kl07:00 efter inte många minuters körning fick jag punka på ena bakhjulet (orsak?) fixade det och fortsatte. min mappning på gatan visade sig vara ganska bra, magrade på lite på bränsle 6-8000rpm. motorn var nu jävligt het olje-temp på nästan 140grader och vatten på närmare 100grader insugstemp på 45grader, efter lite kaffe o motor kylning körde jag igen o passerade nu 140kw på drivhjulen lite mer leaning på högvarv resulterade i 145kw på drivhjulen. höjde tändningen 2grader till 37 men tappade lite effekt då. nu var den jävligt varm igen + att m45an började spotta ur växeln så jag gav mig där, tyvärr så kunde han inte skriva ut en tidigare körd kurva då det blev så grötigt på papperet men har på den sist körda. resultatet med 35grader tändning o 12,6:bränsle blev 145kw på drivhjulen vid 7300rpm (nästan 250hk på motorn) vilket jag är väldigt nöjd med då jag har byggt och modefierat allt själv och detta är första setupen på denna motor och lite förbättringar går att göra på det mesta. men det får bli i vinter men jag ska montera en el-fläkt nu till att börja med.
lite bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Grattis till en grym motor måste säga att den låter gött som fan :thumbright:
Filmade du nåt vid bromsningen?