Sida 4 av 8
Postat: lör jun 14, 2008 8:17 am
av HX52
jaha nu fik jag reda av en annan bromsbänknisse att min arm till lastcellen va för klen (kan orsaka svängningar vi olika belastningar)
det kan ju kanske förklara den lite taggiga kurvan vi belastning.
ska förstärka armen med stag fån övre bulthålen till givarfästet.
fixar en bild när vi gjort det

Postat: lör aug 23, 2008 8:45 am
av William Ekström
Ursäkta min okunnighet, men måste man alltså tillföra energi (ström) i stor skala för att få bromsen att fungera?
Postat: lör aug 23, 2008 8:48 am
av knotan
William Ekström skrev:Ursäkta min okunnighet, men måste man alltså tillföra energi (ström) i stor skala för att få bromsen att fungera?
nej om jag fattat rätt så använder dem en stor generator som belasnintg till bromsen??
Postat: lör aug 23, 2008 10:08 am
av norrback
nej, det är en "eddy current" broms.
Dom cylinderformade spolarna som finns runt hela lagerhuset förses med ström (A) vilket gör att magnetfält börjar snurra runt spolarna. vilket göra att skivorna på båda sidorna om "huset" börjar gå tungt, utan fysisk kontakt.
Magnetfältet bromasr altså massan i bromsen.
Finns både 192 Volts och 24 Volts versioner av bromsarna. Beroende på typ förbrukas olika mängd ström vid full effekt på bromsen.
Man kan tex. styra bromsstyrkan med en EL svets på typ 48V och 150A.
Googla eddy current så hittar man mycket.
/Andre'
Postat: lör aug 23, 2008 12:25 pm
av William Ekström
Ok.
Men det behövs i alla fall en strömkälla i storleksordningen elsvets för att bromsen ska fungera? Alltså drygt 7 kW enligt ditt exempel.
Postat: lör aug 23, 2008 2:37 pm
av marmander
Att man har missat denna tråden, har alltid haft funderingar på att bygga en egen bromsbänk. Dyno har väl legat närmast till hands, men den där thelma-bromsen verkar ju smart.
Vad gäller styrningen av bromsningen så har det väl redan tagits upp att den bästa lösningen hade varit att använda ngn form av pid-regulator för industribruk. Kan nog kosta ett par tusenlappar, men det är ju snabbt intjänat.
För att bestämma parametrarna får man förmodligen köra med stegsvarsmetoden.. och sedan ziegler nichols. Får lite ur gamla kursmaterial från reglerteknikkursen om jag ska skriva en mer utförlig förklaring.
insignalen till regulatorn borde inte vara allt för svår att programmera i VB, inget jag kan dock.
Lycka till!
Postat: mån sep 01, 2008 7:43 am
av HX52
William Ekström skrev:Ok.
Men det behövs i alla fall en strömkälla i storleksordningen elsvets för att bromsen ska fungera? Alltså drygt 7 kW enligt ditt exempel.
Körde med en esab 120a 220v bärbar i början funka skitbra, har nu 320 amp 380v
bromsar iallafall 400hk utan problem

Postat: mån sep 01, 2008 7:46 am
av HX52
marmander skrev:Att man har missat denna tråden, har alltid haft funderingar på att bygga en egen bromsbänk. Dyno har väl legat närmast till hands, men den där thelma-bromsen verkar ju smart.
Vad gäller styrningen av bromsningen så har det väl redan tagits upp att den bästa lösningen hade varit att använda ngn form av pid-regulator för industribruk. Kan nog kosta ett par tusenlappar, men det är ju snabbt intjänat.
För att bestämma parametrarna får man förmodligen köra med stegsvarsmetoden.. och sedan ziegler nichols. Får lite ur gamla kursmaterial från reglerteknikkursen om jag ska skriva en mer utförlig förklaring.
insignalen till regulatorn borde inte vara allt för svår att programmera i VB, inget jag kan dock.
Lycka till!
fick meil av han som har min andra hälft av bänken igår,
han har löst repeterbarhet mm
återkommer när vi teststat de

Postat: mån sep 01, 2008 7:56 am
av HX52
Bensinbilarna har jag inga problem med,
Hadde en stygt påstäld diesel på bänken för en månad sen grymmeturbon + modifierad pump mm
över 400nm
då fick bänken jobba lite

Postat: sön nov 16, 2008 1:42 am
av Erikk
Skulle man inte kunna bygga en bromsbänk med en eller två stycken hydraulpumpar som man bultar direkt på hjulnaven och en elektronisk styrd tryckregulator för att få fram ett rejält motstånd? Sen en oljetrycksgivare för att mäta hur mycket vridmoment som går å för att driva runt pumparnat?
Eller är jag helt ute och snurrar nu?
Om det är så att det skulle kunna funka.
Vad finns det för lämplig hydraulpump?
Vilken tryckventil/regulator?
Isåfall skulle det väl bara behövas en enchipsdator för att omvandla typ 0-5v signal till PWM signal eller hur en sån ventil styrs.
Kommer gärna med kommentarer om vad ni tror!
Sorry att jag hi-jackar din tråd, men tycker bara det är så jäkla intressant med bromsbänkar

Postat: sön nov 16, 2008 10:06 am
av HX52
Du menar typ Rototest?
www.rototest.com
Postat: sön nov 16, 2008 5:45 pm
av Erikk
Postat: sön nov 16, 2008 8:47 pm
av ogge
erik. man kan koppla till bilen kraftuttaget på traktor. så får bilen jobba lite

Postat: sön nov 16, 2008 8:49 pm
av Erikk
ogge skrev:erik. man kan koppla till bilen kraftuttaget på traktor. så får bilen jobba lite

Hehe jajo

Postat: mån nov 17, 2008 3:36 am
av HX52
håller på och modifierar en 940t
syfte= hur mycket effekt kan du trycka ur en b230ft standard? med st sprut
recept
bil= volvo 940-96
b230ft org -96
standard topp
standard kam
standard underdel
Justerbart kamdrev mod snik (uppfräst styrhål ca 6mm)
org sprut (kraftigt modifierade bränsle + tändchip)
progresiv bränsletrycksregulator 1/2 alt 1/4
t04e turbo
standar ic
jt 3" avgas
portat org grenrör
portat avgashus + wg
4skivig sinter från dalhems
diffad bakaxel
Ska köra bilen på bänken i slutet på veckan alt helgen.
kommer at mäta.
laddtryck.
lamda.
avgastemp.
avgastryck
temp före +efter intercooler
ska åxo prova med 3"lmm + större spridare och annan programvara.
ägaren till bilen ska va med och filma allt.
finns intresse så kan vi ju lägga ut film + info m mätningarna
