Sida 4 av 6

Postat: mån apr 21, 2008 9:46 pm
av Ascona b tic
Japp blir nog en sån.
Nån som vet om de går att få opelns hastighetsmätare att funka till volvolådan på nå lämpligt sätt?

Postat: tor sep 11, 2008 9:33 pm
av klirre
läckert bygge, håller på att bygga ett liknande projekt..men funderar om du vart tvungen att kapa sönder torpedväggen så värmepaketet inte passar längre osv..?

Postat: sön jan 18, 2009 8:01 pm
av Ascona b tic
värmepaketet passar där har ja inte kapat något, men fördelaren är ivägen, kanske skulle gå om man hade fördelaren ifram istället.

Postat: sön jan 18, 2009 8:44 pm
av coupe76
Har du en gammal låda från 240 så ska vajern passa rätt i, vet inte om utväxlingen stämmer, men ändock.

Postat: sön maj 24, 2009 7:53 am
av Ascona b tic
Nu har det hänt lite grejer igen
Bredbandslambda och ett ms har inhandlats.
Ett 36 kuggars moppedrev monterat på remskivan får duga som triggerhjul

planen är att bara styra bränslet till att börja med så kan man ge sej på tändning sen när man vet hur man gör med bränslemappandet
Grejerna sitter inkopplade nu men vi har lite problem med triggersignalen och att fördelaren vi satt dit värkar vara trasig :doh:

Postat: sön maj 24, 2009 11:46 am
av Rikard B
Ascona b tic skrev:Nu har det hänt lite grejer igen
Bredbandslambda och ett ms har inhandlats.
Ett 36 kuggars moppedrev monterat på remskivan får duga som triggerhjul

planen är att bara styra bränslet till att börja med så kan man ge sej på tändning sen när man vet hur man gör med bränslemappandet
Grejerna sitter inkopplade nu men vi har lite problem med triggersignalen och att fördelaren vi satt dit värkar vara trasig :doh:
Snåla på bilder bara :hihi:

Postat: tis jun 23, 2009 5:40 pm
av Ascona b tic
Bild
Bakdrev suzuki k50 ner svarvade tänder o en tand bort slipad.
Givaren på bilden funka inte så ja provade att byta mot en annan och då vart det skillnad
Så nu får vi rpm signal på megatune också :D


Bild
Ute i ladan o letar triggersignal

Postat: tis jun 23, 2009 8:29 pm
av Rikard B
ingen som har en fördelare till en b230e åt karln så han kan ut å mappa snart :doh: ,så han slipper stå å mysa i ladan :lol:

Postat: tis jun 23, 2009 8:51 pm
av Steve
Får nog skaffa en längre skarvsladd om det ska ut och mappas ;)

Postat: tis jun 23, 2009 11:42 pm
av Pzyklojan
Steve skrev:Får nog skaffa en längre skarvsladd om det ska ut och mappas ;)
Hahahahaha :hihi:

Postat: ons jun 24, 2009 5:38 pm
av Rikard B
Steve skrev:Får nog skaffa en längre skarvsladd om det ska ut och mappas ;)
haha eller elverk :hihi:

Postat: ons jun 24, 2009 9:37 pm
av Ascona b tic
ingen som har en fördelare till en b230e åt karln så han kan ut å mappa snart ,så han slipper stå å mysa i ladan Laughing
Mecka sönder fördelaren ja hade för att försöka flytta över hallgivaren från den blockmonterade som funka. Men då såg ja att kablarna inte satt likadant på kontakten så de va bara o byta plats på plus och minus så kom det gnista :thumbright: .

Sen blev det provstart efter lite montering av kylare fläkt o annat runtomkring. Körde med en startmapp som fanns på skivan som ställdes in lite.
Och den starta direkt men sen försvann triggersignalen, felet var ganska lätt hittat för givarn låg på golvet den hade brytits av för att den fastna i triggerhjulet :doh:. Glömde visst att kolla avståndet när ja böt givare igår.
Men det va bara fästet som gick av o de löstes med lite superlim.

Efter att ja skruvat på spjället så den gick på tomgång märkte ja att den inte gick att stänga av :roll: annars verkar de funka ganska bra.

Postat: tor jul 16, 2009 12:35 am
av Ascona b tic
Sådär nu va den nybesiktad :thumbright:
Fick slänga i opel motorn förra veckan och åka o visa upp bilen på bilprovningen och det gick bra :D
Har plockat ur opel motorn ikväll, saknar bara en m45a innan volvo motorn kan komma ner i bilen igen. Hoppas på att hitta på en till helgen så Rikard B och jag kan försöka mappa lite. Har 2 extramotorer står ifall det inte skulle gå så bra.
Blir nog till att köra på 95 oktan eftersom statol i byn snålat in och tagit bort 98 :evil: Fast det kanske inte gör så stor skillnad?
Förslag på tändinställning? Har stum fördelare och orginal b230et med ms.
Är tänkt att ms ska styra tändningen också i framtiden men vi börjar med bara bränsle.

Postat: tis jul 21, 2009 11:02 pm
av Ascona b tic
Hitta på en låda i sandviken som Bodil åkte och hämta i Fredags:thumbright:

På lördagen löft vi i motorn i bilen och det mesta krångla, gängpaja motorfästen, fel medbringare på lådan, Tändings fel, vattenläckage, tjuvluft.
Runt 1 på natten va det dags att åka och provmappa lite men batteriet till bärbara datorn va så dåligt att de knappt räckte ut ur garaget :doh:
Rikard åkte hem och hämtade en omvandlare men det visade sej att den inte orkade med laddaren till datorn :crashed:
Det var inte vår dag i dag.
nu var klockan 2.00 och vi gav upp för dagen.

På söndagen hade vi en större omvandlare och då funka laddaren :D
En provtryckning gjordes vi hitta på där den tjuvlufta så nu är tomgången normal. Tändningen ställdes på ca 20 grader.
Sen bar det iväg på provkörning kom väll ca 500m så vart det ett rökmoln i bilen, släpade hem bilen och hittade på en kabel ifrån ett gammalt larm som hade smält. Rev bort alla onödiga kablar och larm grejerna.
Efter det åkte vi ut för att mappa lite Bodil fick ratta och ja pillade på datorn, han inte göra så mycket men vi fortsätter nog i morgon.

Postat: tor jul 23, 2009 10:46 am
av Rikard B
haha kör inte sönder nu ja lär ju få ett åk innan :hihi: