
Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Välgjort och med fina plåtarbeten, ska bli kul att se den med lack och allt på plats 

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Testade med motorn nu ikväll, den sjönk ca tre cm.
Är inte så orolig dock, fattas ju rätt många kg än iom att inte flaket är klätt, inga flaklämmar är på plats osv.

Annars har dagen mest bestått av omorganisation i garaget och förråden.
Porsche6an ut i varmförrådet, ut med Typ3ghian i kallförrådet och upp med F.Veen i taket i kallförrådet.
Typ1, Typ2 och Typ34

Typ34an i kallförrådet

F.Veen i taket ovanför 66an och Grålle

Nu ska vi bygga ett lackrum i lackrummet...

//Stefan
Är inte så orolig dock, fattas ju rätt många kg än iom att inte flaket är klätt, inga flaklämmar är på plats osv.

Annars har dagen mest bestått av omorganisation i garaget och förråden.
Porsche6an ut i varmförrådet, ut med Typ3ghian i kallförrådet och upp med F.Veen i taket i kallförrådet.
Typ1, Typ2 och Typ34

Typ34an i kallförrådet

F.Veen i taket ovanför 66an och Grålle

Nu ska vi bygga ett lackrum i lackrummet...

//Stefan
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Länge sen uppdatering, dels pga lite garagetid och dels pga lite tid vid datorn.
Har tillverkat ett bakre motorfäste.


Helsvetsade naturligtvis allt innan jag testat det fullt ut i bilen...
Haha, man lär sig aldrig!!
Insåg dock att motorn hamnade för långt upp, så jag måste göra om och göra rätt...

Alltså var det bara att kapa isär motorbalken, sänka den så mycket det går och svetsa ihop den igen.
Har även tillverkat plåtar för motorfästena.



Men trots att jag nu har sänkt den det som går med tanke på växellådans plac så är den för högt upp, nu bara typ 3mm men iaf!
Måste ju finnas plats för att den ska kunna vrida sig lite också så en liten bula på flaket blir ett måste.

Alternativet är att köpa en insprutningsmotor och det är inte omöjligt att det blir en sån.
Har byggt avgassystemet i princip klart, men har bilderna i kameran i garaget så bilder kommer senare.
God forts och Gott Nytt År!
//Stefan
Har tillverkat ett bakre motorfäste.


Helsvetsade naturligtvis allt innan jag testat det fullt ut i bilen...
Haha, man lär sig aldrig!!
Insåg dock att motorn hamnade för långt upp, så jag måste göra om och göra rätt...

Alltså var det bara att kapa isär motorbalken, sänka den så mycket det går och svetsa ihop den igen.
Har även tillverkat plåtar för motorfästena.



Men trots att jag nu har sänkt den det som går med tanke på växellådans plac så är den för högt upp, nu bara typ 3mm men iaf!
Måste ju finnas plats för att den ska kunna vrida sig lite också så en liten bula på flaket blir ett måste.

Alternativet är att köpa en insprutningsmotor och det är inte omöjligt att det blir en sån.
Har byggt avgassystemet i princip klart, men har bilderna i kameran i garaget så bilder kommer senare.
God forts och Gott Nytt År!
//Stefan
Men du... missat några uppdateringar har jag gjort. Det ser riktigt snyggt ut med plåtarna där!
Caben blev fin!
Caben blev fin!

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Hade ju två ark aluplåt över från FormelVeebygget, men deras maskiner används, GRYMT BRA att ha den möjl!
Har fortsatt med avgaset idag.
Bara mockup än, allt är inte svetsat.


Drivaxlarna klarar sig, bärarmarna likaså..

Rostiga drivaxlar...

Som på mina sista byggen avslutas det med en "dieselkrök"..


Kofångaren ska riktas.....
//Stefan
Har fortsatt med avgaset idag.
Bara mockup än, allt är inte svetsat.


Drivaxlarna klarar sig, bärarmarna likaså..

Rostiga drivaxlar...

Som på mina sista byggen avslutas det med en "dieselkrök"..


Kofångaren ska riktas.....

//Stefan
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Eftersom bakre balken måste vara löstagbar och den förra ägaren hade löst det på ett icke tillfredsställande sätt så fick jag göra om det....

Bort med all gammal plåt

Locka igen på sidorna


Sen tillverka nya plåtar till sidorna


Lock på mellandelen

Sen nytt skinn på mellandelen.


Blir samma typ av lås som under flaket, den som först ser vad jag har glömt vinner en färgradio.......
//S

Bort med all gammal plåt

Locka igen på sidorna


Sen tillverka nya plåtar till sidorna


Lock på mellandelen

Sen nytt skinn på mellandelen.


Blir samma typ av lås som under flaket, den som först ser vad jag har glömt vinner en färgradio.......
//S
Låsblecken som man drar skruven i?
Alltså de som låser när man "drar åt"
Alltså de som låser när man "drar åt"
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Det är när man ser sånt här man inser att man inte har lika mycket kunskap i t.ex. plåtarbete som vissa andra
Gillar det här och det snygga jobbet.
Skrattar för mig själv när motorfästena helsvetsades och allt stack upp, typiskt misstag som händer ibland. Det är bara att ta nya tag och "Gör om, Gör rätt"
//Tomas

Gillar det här och det snygga jobbet.
Skrattar för mig själv när motorfästena helsvetsades och allt stack upp, typiskt misstag som händer ibland. Det är bara att ta nya tag och "Gör om, Gör rätt"
//Tomas
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Precis..... Fjädrarna på insidan glömdes bort i all hast...j björk skrev:Låsblecken som man drar skruven i?
Alltså de som låser när man "drar åt"
Så går det när man varit för många timmar i garaget, man blir ivrig och glömsk....

Men bilen är ju inte lackad, så det är ju bara att göra om, ingen fara på taket!!
Tack för dom posiva kommentarerna!!Arnesson Rallycross skrev:Det är när man ser sånt här man inser att man inte har lika mycket kunskap i t.ex. plåtarbete som vissa andra![]()
Gillar det här och det snygga jobbet.
Skrattar för mig själv när motorfästena helsvetsades och allt stack upp, typiskt misstag som händer ibland. Det är bara att ta nya tag och "Gör om, Gör rätt"
//Tomas
//Stefan
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå