Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Välgjort och med fina plåtarbeten, ska bli kul att se den med lack och allt på plats :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Testade med motorn nu ikväll, den sjönk ca tre cm.
Är inte så orolig dock, fattas ju rätt många kg än iom att inte flaket är klätt, inga flaklämmar är på plats osv.

Bild

Annars har dagen mest bestått av omorganisation i garaget och förråden.
Porsche6an ut i varmförrådet, ut med Typ3ghian i kallförrådet och upp med F.Veen i taket i kallförrådet.

Typ1, Typ2 och Typ34
Bild

Typ34an i kallförrådet

Bild

F.Veen i taket ovanför 66an och Grålle

Bild

Nu ska vi bygga ett lackrum i lackrummet...

Bild

//Stefan
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Blev bra med 225/45-17 bak.

Bild

//Stefan
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Länge sen uppdatering, dels pga lite garagetid och dels pga lite tid vid datorn.
Har tillverkat ett bakre motorfäste.

Bild

Bild

Helsvetsade naturligtvis allt innan jag testat det fullt ut i bilen...
Haha, man lär sig aldrig!!

Insåg dock att motorn hamnade för långt upp, så jag måste göra om och göra rätt...

Bild



Alltså var det bara att kapa isär motorbalken, sänka den så mycket det går och svetsa ihop den igen.
Har även tillverkat plåtar för motorfästena.

Bild

Bild

Bild

Men trots att jag nu har sänkt den det som går med tanke på växellådans plac så är den för högt upp, nu bara typ 3mm men iaf!
Måste ju finnas plats för att den ska kunna vrida sig lite också så en liten bula på flaket blir ett måste.

Bild

Alternativet är att köpa en insprutningsmotor och det är inte omöjligt att det blir en sån.

Har byggt avgassystemet i princip klart, men har bilderna i kameran i garaget så bilder kommer senare.

God forts och Gott Nytt År!

//Stefan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Men du... missat några uppdateringar har jag gjort. Det ser riktigt snyggt ut med plåtarna där!
Caben blev fin! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: mån aug 14, 2006 4:22 pm
Ort: vitsand pite

Inlägg av Worre »

är inte så att du är i grannporten och hämtar plåt? :hihi:
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Hade ju två ark aluplåt över från FormelVeebygget, men deras maskiner används, GRYMT BRA att ha den möjl!

Har fortsatt med avgaset idag.
Bara mockup än, allt är inte svetsat.

Bild

Bild

Drivaxlarna klarar sig, bärarmarna likaså..

Bild

Rostiga drivaxlar...

Bild

Som på mina sista byggen avslutas det med en "dieselkrök"..

Bild

Bild

Kofångaren ska riktas..... :shock:

//Stefan
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Mycket snyggt plåtjobb! :thumbright:
Kasta bort förgasarinsuget och sätt dit ett från B230F, byt fördelare och dit med et MS, då blir det plättlätt att turbokonvertera sen också.. :wink:
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Idag har jag börjat med klammer för infästning av avgassystemet.

Suddiga mobilbilder i vanlig ordning...

Bild

Bild

Bild

Blir värmeskydd mellan chassit och avgaset, denna del sitter i lufttunneln för kylaren, vill inte få upp den varma luften innan kylaren.

Bild

Bild

Bild

Gott Nytt År på er alla!!

//Stefan
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Eftersom bakre balken måste vara löstagbar och den förra ägaren hade löst det på ett icke tillfredsställande sätt så fick jag göra om det....

Bild

Bort med all gammal plåt

Bild

Locka igen på sidorna

Bild

Bild

Sen tillverka nya plåtar till sidorna

Bild

Bild

Lock på mellandelen

Bild

Sen nytt skinn på mellandelen.

Bild

Bild

Blir samma typ av lås som under flaket, den som först ser vad jag har glömt vinner en färgradio.......

//S
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Låsblecken som man drar skruven i?
Alltså de som låser när man "drar åt"
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Det är när man ser sånt här man inser att man inte har lika mycket kunskap i t.ex. plåtarbete som vissa andra :thumbright:

Gillar det här och det snygga jobbet.

Skrattar för mig själv när motorfästena helsvetsades och allt stack upp, typiskt misstag som händer ibland. Det är bara att ta nya tag och "Gör om, Gör rätt"

//Tomas
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

j björk skrev:Låsblecken som man drar skruven i?
Alltså de som låser när man "drar åt"
Precis..... Fjädrarna på insidan glömdes bort i all hast...

Så går det när man varit för många timmar i garaget, man blir ivrig och glömsk.... :lol:

Men bilen är ju inte lackad, så det är ju bara att göra om, ingen fara på taket!!
Arnesson Rallycross skrev:Det är när man ser sånt här man inser att man inte har lika mycket kunskap i t.ex. plåtarbete som vissa andra :thumbright:

Gillar det här och det snygga jobbet.

Skrattar för mig själv när motorfästena helsvetsades och allt stack upp, typiskt misstag som händer ibland. Det är bara att ta nya tag och "Gör om, Gör rätt"

//Tomas
Tack för dom posiva kommentarerna!!

//Stefan
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: mån aug 14, 2006 4:22 pm
Ort: vitsand pite

Inlägg av Worre »

är uffes gammel cab klar nu?
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Inte riktigt klar, nytt tyg till caben är beställt, likaså nya mattor och dörrsidor.

Motorn är ihopsatt och ska hängas upp i provbänken snart och testköras.

//S
Skriv svar