Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ser mkt lovande ut :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Kommer bli busigt :thumbright:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kul att de går bra för er! Ser riktit fint ut :thumbright:
Hur är de har ni motivation, tid osv för att hinna ut till sommaren? Eller ni ska bara titta på när jag sk..er ner mig första gången jag kör med min? :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Hej Klabbe. Jodå motivationen är på topp för i vår ålder får man leva som om varje dag vore den sista. Våra förhoppningar är att hinna testa bilen någon gång -09 men vi tänker inte sänka våra krav utan då får det hellre bli våren -10.
Ang din inkontinens så ber jag min fru att ta hem några vuxen blöjor (jobbar inom äldrevården) till nästa säsong, så kan du byta när vi tar hand om bilen.
MVH Ola
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Nu har vi hängt dörrarna och börjat med fronten.
Vi fick nog världens bästa julklapp, 4st 97mm JE-Kolvar

Bild

[/img]Bild

MVH JK-Racing
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

imponerande bygge! kommer ni ha fronten i ett stycke lr kommer ni dela den när ni gjutit? blir glasfiber lr?
undrar bara för min front är skärmar å front gjutna ihop, så ja kan fan inte ta bort den sj :? nu är kanske eran mycket smalare än en camaro men,ja når knappt till vardera sida :doh: lite nyfiken på hur ni ska göra :D

mvh tim
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Fint bygge!

Ett sånt där manligt chassi vill jag också ha...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ni är duktiga gubbar :)
Jag blir bara mer o mer avundsjuk på ert fina chassi :roll:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Postat: sön jan 18, 2009 8:02 pm Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Tim. Vi skall ha hela fronten i ett stycke alltså ingen huv.Kommer ju ändå ta av hela fronten efter varje repa.När vi har gjutit färdigt fronten så skär vi sönder formen på mitten sen blir det lätt att plocka ut den färdiga fronten.

Hej Klabbe. Du får väl komma ut med Taunusen så gör vi ett riktigt till dig.
Du behöver bara bestämma om det skall vara stål eller chrom-molly.
MVH JK-Racing
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

aa ok,så ni kommer att lyfta den rakt upp sen alltså..? ja tänkte ev kapa min front så ja får skärmar å front i seperata delar. huven är ju redan avtagbar.

ja kan inte alltid räkna med att ha nån som kan ställa upp vid tävlingar garage osv :doh: skit om ja inte kan få bort fronten då :D
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Nu börjar det närma sig gjutning av fronten. Har först fixerat den på bilen.
Bild

Sen var det till att börja spackla den på insidan. Vi plastar av fronten utan att göra en form. Har ökat på alla mått lika mycket som plasten blir tjock.
[/img]Bild

När vi ändå är igång så blir det en ny huv till en arg lastbil från Åhus.
Bild

Så nästa helg behöver vi nog inte dricka för att bli snurriga i huvudet.


MVH JK-Racing[/img]
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

mycket imponerande :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Nu har vi äntligen fått ut fronten ur formen.Nu skall den ju bara passa också men hur svårt kan det vara, eller hur.






Bild

Bild

[/img]Bild

Även Martins huv är ute ur formen.Nu skall den bara choppas lite för man vill ju inte att det skall se ut som om det ligger en V8 under huven.

Bild

MVH JK-Racing[/img]
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Skitfränt bygge! helt klart..
chassiet ser jäkligt genomtänkt och fint ut måste jag säga!
Det blir helt klart intressant att se fortsättnignen på detta :)

Men en sak undrar jag ändå över.
Varför sitter styrväxeln så långt fram?
Som det ser ut på bilden så pekar styrastagen framåt, har man styrväxeln framför framaxeln så brukar man vilja att styrstagen pekar bakåt för att inte få en Ackerman som är helt åt käppen fel..

Bild

I många fall så kompromissar man ju lite.
Och rejsbilar brukar ha den långt fram för att den inte ska ta i remskivor och dylikt, sen struntar man i att framhjulen får frispel och studsar fram när man försöker köra bilen med stora styrutslag.
Men i ert fall så ser det ju ut att vara väldigt gott om plats mellan kuggstången och motorn..

Så.. finns det nån tanke med att man vill ha kuggstången långt fram kanske?
Gustav Sundberg
Skriv svar