Sida 4 av 8
Postat: lör mar 21, 2009 2:38 am
av PiteRobban
Så... Nu är bilden färdig och publicerad på nätet.
Förhoppningsvis ser du hur jag tänker med den bilden... annars e det bara att fråga på =)
Det börjar vara dax att skutta i bingen så man orkar med morgondagen också.
//Robert
Postat: sön mar 22, 2009 8:16 pm
av Galant turbo
Mycket bra illustrering och förklaring, tackar för den! Inser nu fördelen med en större sekundär. Men i sann Larvenanda så blir det inte optimalt med mitt bygge heller.
Det kommer nog att bli en Larven som går i 170 ändå

Med 30mm rem så kan jag maxa ut bägge variatorerna, det blir blåa remmen alltså
Primär:
Sekundär (dålig bild):
Kortade kedjan och monterade det gamla kedjeskyddet som jag modifierade lite, blir väl ett lite snyggare skydd sen om det kommer att fungera.

Postat: sön mar 22, 2009 8:26 pm
av PiteRobban
Galant turbo skrev:Mycket bra illustrering och förklaring, tackar för den! Inser nu fördelen med en större sekundär. Men i sann Larvenanda så blir det inte optimalt med mitt bygge heller.
Det kommer nog att bli en Larven som går i 170 ändå

Med 30mm rem så kan jag maxa ut bägge variatorerna, det blir blåa remmen alltså
Primär:
Sekundär (dålig bild):
Varsågod=)
Satan i gatan

Om remmen går ner sådär långt i sekundären och högst upp på primären samtidigt, enligt bilderna ovan, så får du en rejäl överväxel =).
Jag börjar förstå trådrubriken nu, för jag skulle vara förskräckt över att köra den där =). Orkar den varva ut så håll hårt i hatten

. Även om MAG 340 inte är någon högvarvig historia så tror jag nog att det räcker till ändå.
Vad väger en larven?
Original så har dessa motorer ett grenrör som går ut direkt till höger. Har du något sådant rör? Du kanske till och med får dit en ljuddämpare på den

.
Mvh //Robert
Postat: sön mar 22, 2009 8:53 pm
av Galant turbo
PiteRobban skrev:
Varsågod=)
Satan i gatan

Om remmen går ner sådär långt i sekundären och högst upp på primären samtidigt, enligt bilderna ovan, så får du en rejäl överväxel =).
Jag börjar förstå trådrubriken nu, för jag skulle vara förskräckt över att köra den där =). Orkar den varva ut så håll hårt i hatten

. Även om MAG 340 inte är någon högvarvig historia så tror jag nog att det räcker till ändå.
Vad väger en larven?
Original så har dessa motorer ett grenrör som går ut direkt till höger. Har du något sådant rör? Du kanske till och med får dit en ljuddämpare på den

.
Mvh //Robert
Vet inte exakt vad den väger, de tidigaste modellerna vägde runt 75kg har jag för mej, men det var ju med en motorsågsmotor

Tror de hamnade runt 90kg med Lenkomotorn. Jag orkar lasta en på ett takräcke på en bil själv iaf, och jag är klent och ynkligt byggd.
Grenrör har jag inget, ingen plats finns det direkt för det heller så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, vänta har jag provat ett tag med nu men det verkar inte lösa problemet....
Utblåset från motorn går ju framåt, och där är bensintanken närmaste granne, så det blir lite spännande, måste på något sätt dra avgaserna bakåt runt motorn utan att förstöra kylluftens flöde. I princip omöjligt som jag ser det nu. Därför väntar jag lite med det
Ett lustigt problem också är att främre halvan(där tanken sitter) av min Larven är ca 50 mil härifrån, i ett dike utanför Gäddede i Jämtland. Det gör ju att det blir en aning svårt att mäta hur tight det blir.
Postat: sön mar 22, 2009 9:17 pm
av PiteRobban
Hehe... i väntans tider =). När får du hem resten av larven då?
Här har du en bild på hur originalrören ser ut på de där motorerna:
Det borde ju gå att få dit på nåt vis. Dom tar inte så mycket plats framåt.
//Robert
Postat: sön mar 22, 2009 9:34 pm
av Galant turbo
Det blir snarare så att jag tar bakre halvan jag har här och slänger den i skuffen på V12an och drar till fjälls och monterar ihop den i en snödriva. Förhoppningsvis så får jag med mej hela maskinen hem sen, borde väl gå att frakta en komplett larven i en BMW 750?
Bra bild på grenröret! Men det sticker ut alldeles för mycket, jag måste designa något som går slimmare mot motorn, och inte på den sidan heller. Antingen andra sidan eller över motorn. Båda alternativen blir kassa. Drar jag på sidan så blockerar jag oundvikligen luftflödet genom motorn. Drar jag över motorn så är tändstift och tändkablar i skottlinjen. Hur som helst så kommer det att värmeisoleras riktigt ordentligt.
Vill ju inte bränna pungen om man ramlar bak på motorn, har ju ingen motorhuv än heller...
Postat: sön mar 22, 2009 10:07 pm
av PiteRobban
Galant turbo skrev:Det blir snarare så att jag tar bakre halvan jag har här och slänger den i skuffen på V12an och drar till fjälls och monterar ihop den i en snödriva. Förhoppningsvis så får jag med mej hela maskinen hem sen, borde väl gå att frakta en komplett larven i en BMW 750?
Bra bild på grenröret! Men det sticker ut alldeles för mycket, jag måste designa något som går slimmare mot motorn, och inte på den sidan heller. Antingen andra sidan eller över motorn. Båda alternativen blir kassa. Drar jag på sidan så blockerar jag oundvikligen luftflödet genom motorn. Drar jag över motorn så är tändstift och tändkablar i skottlinjen. Hur som helst så kommer det att värmeisoleras riktigt ordentligt.
Vill ju inte bränna pungen om man ramlar bak på motorn, har ju ingen motorhuv än heller...
Eftersom att den där larven är totalt bortom all rim och reson så tycker jag att du kan göra det ordenligt på en gång .

.
Jag bifogar en bild:
Skratta inte ihjäl dig åt mina ohyggliga paint-skills

.
Som du ser, ett par dubbelrör som går slimmade över motorn. Det funkade ju på gamla Mach Z trippeln med flera. Bara köra med silikonkablar och hattar samt värmebandage

. Sedan får du tillverka en ny huv med plats för piporna under och sätta lite stoppning på den ifall du far bakåt. Kanske en ramp så du glider över huven vid behov? =). Grillade kulor i grenen är ju inte så coolt, och luktar säkert inte så gott heller
Jag har en likadan motor utan toppar som jag kan mäta porttiderna åt dig på om det blir aktuellt med uträknade rör
Så tycker jag att du ska göra iallafall =)
//Robert
Postat: tis mar 24, 2009 8:47 pm
av Galant turbo
Du kommer inte att bli besviken på avgassystemet

Postat: tis mar 24, 2009 9:22 pm
av PiteRobban
Det låter fint det =).
Jag har skickat en förgasargrej per post idag så du får den förhoppningsvis imorrn om du har tur =).
//Robert
Postat: tis mar 24, 2009 9:22 pm
av Henka_
"Det kommer nog att bli en Larven som går i 170 ändå "
Där var det klart, du behöver tvångströja..
Postat: tor mar 26, 2009 9:34 pm
av Galant turbo
Henka_ skrev:"Det kommer nog att bli en Larven som går i 170 ändå "
Där var det klart, du behöver tvångströja..
HAHA, ja det är du inte den första som säger
Men den lär nog aldrig orka gå så fort, skulle den gå 100 så skulle det vara mer än väl. Vet inte hur fort jag vågar köra faktiskt. Men målet är ju en maskin som är god för mer än jag vågar och som vanligt till lodis-budget.
Skratta inte åt avgassystemet nu, jag har börjat med att använda de rör jag har för att slippa köpa nytt. Det är ju onödigt grovt minst sagt, men att det bygger på höjden gör inget, på sidorna kan jag inte bygga mer. Jag kommer att gå ner i diameter på slutet så mottrycket inte blir alltför lågt. Men ett avstämt system skulle ju inte vara fel. Nästa säsong kanske...
Blir en liten billjuddämpare samt en liten slutdämpare från okänd gammelskoter på slutet. Allting kommer att lindas och isoleras och det är plats förberett för det.

Postat: fre mar 27, 2009 12:39 am
av PiteRobban
Hårt, hårigt och kompromisslöst =). Me like
//Robert
Postat: tor apr 02, 2009 10:11 pm
av Galant turbo
Kompromissfullt och tämligen odugligt skulle jag kalla det

Men hårigt blir det ju, hehe.
Smed vidare med dämparna och så här blir version 1.0:
Fett lager med värmeisolering mot fronten (bensintanken) och sen vanligt avgasbandage med aluminumtejp över motorn, ena sidan klar här:
Börjar dra ihop sej till provstart, gnista fanns det, men förgasaren är jag lite orolig för, den har nog inte varit i bruk det här årtusendet...
Postat: tor apr 02, 2009 10:24 pm
av PiteRobban
Jag väntar med spänning =). Avgassystemet ser fint ut för ett lågbudgetbygge. Du har ju använt dig av nya rör

.
//Robert
Postat: tor apr 02, 2009 10:51 pm
av Galant turbo
Mnja, nya, dom var rätt rostiga, säkert 10år gamla.

Men blästring gör susen! Flexröret ock klammren är nya dock, Biltema så klart. Själva dämparna är väldigt begagnade...