connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:sugmotor bromsning fredag kl 8.00.

vad ska den ge med e85 och resten standard??
Hur gick det? :)
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

145hk där bak
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

conny skrev:145hk där bak
Aha, se där, hur mycke drivlineförlust räknar man med på en sån? Vad är fabriksuppgifterna på?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ska väll va 185 din hk i motorn tror jag?

12-15% förlust räknar man väll på. (165-170 motor hk)

tomas på tures trim sa att vi hadde en del hk borta i däcken också (vinter däck).

sen så drog vi bara två pull, första va det lamda 0.94 så vi feta på lite då vart det nåra hk mer sen ökade vi ca 2 grader tändning över 4000rpm då vart det 4-5hk mer speciellt på höga rpm så den värka gilla det.

var ca 34 vid 4000rpm och ca 36 vid 6000rpm om jag inte mins fel.

den va dock rätt varvillig med effekt som höll i sig mot röd markerigen (6200rpm) men pik var vid 5600 om jag inte mins fel?

nåra hk har väll hamnat på grönbete då motorn har gått 20k mil sen så tappar man säkert en del effekt på en låg kompa motor med E75 också skulle jag tro speciellt då vi fega rätt mycke med tändning också.

hadde vi tunat nåra pull till hadde vi nog nått 150whp men vi va nöjd och det va mest intyget vi va ute effter.

vi kanse kommer tilbaka senare till tomas på tures trim i tavelsjö när HX55 är på plats :thumbright:

jag gissar att med 4" avgasystemet och det fina grenröret och bättre luftfileter gör mycket och jag gissar att med lägsta möjliga laddtryck (kanse 0.2bar??) så blir det nog en 50-80whp mer :thumbright:

men koplig behöver nog bytas rätt fort innan man kan ladda mer då conny nämde att den känns lite slak redan nu om man försöker värma däck på tvåan.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör apr 04, 2009 6:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

runt 180hk på motorn enligt pappren. jag tror att bilprovningen räknar med 12% i drivlineförluster.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan skvallra om att typningen gick bra så nu ska den bara besiktigas som vanligt sen kan det börja monteras roliga grejor
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

nu är den besiktad så nu är det bara att börja riva.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur blev HC med nya tändningen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det va nog inget fel med tändningen?

motorn missar lite på tomgång ändå men den klarar avgasvärderna iallafall.



Nu börjar det roliga conny :banana: turbo kitt på!
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

nu är första biten av avgasystemet klart.

Bild

50mm westgate
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser helt kompromiss löst ut :thumbright:

snygga svetsar på rostfria också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny har driftsatt turbo systemet nu.

vilket härligt ljud på höga rpm 8)

synd bara att koppligen slira direkt men det va ju väntat.

nån som vet vad det är för dim på koppligen och om svänghjulet är plant ?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är riktigt skönt ljud på maskinen från utsidan, låter inte direkt som en turbo-bil utan mer som en bra sug-motor. Dubbla 3" i rost-fritt. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Kul att du fått i gång den! :) Ska smita förbi och tigga en åktur när du har bytt koppling. :thumbright:
Peter Lindberg
0768032059
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

gillar skarpt ljudet i överladdade merca sexor så nu vill vi ha film :) :thumbright:
Skriv svar